Christian Sternudd
Medlem
Agreed, men når man er så pushet som man er i revenue så blir turnaround gjort på minimalt med tid - så lite tid at man ikke alltid "har tid" til å begynne så tidlig. Du kan jo ikke begynne boarding før flygplanet er kommet til gate.. hehe.
Så vidt jeg vet er det lagt inn tid til priority boarding - men hvis cleaning f.eks er litt seine, hvis catering er litt sene, så er marginene så små at man MÅ boarde de bakerste radene sammen med priority for å få flyet til å gå på rute.
SAS har en av de korteste turnaround-tidene i skandinavia i dag, hvert minutt på bakken er hyperplanlagt og spesifisert, jeg mener å huske at de får til å snu en hel 737-800 på 20-24 minutter om folk bare er effektive nok til å komme seg ombordDet stod noe om dette i Scanorama for noen måneder siden.
Då kanske man ska sluta basunera ut det som en priviligerad service man erbjuder sina FFP med status...i många andra marknader skulle det kunna klassas som falsk marknadsföring om man visste med sig att man egentligen inte kunde erbjuda något som man lovar. Allt för många gånger har man klivit på ett SAS plan, i traditionellt kaos, bara för att bli sittande med stängd dörr 15-20 minuter i väntan på gud vet vad i ordningen.
Det du försöker göra är att bygga argumentation kring att man ska vara glad för att man kommer iväg över huvudtaget då SAS är så förträffliga på sin turn-around.
edit: dessutom, att ta något som man skriver i sitt egna reklamblad (scanorama / scandinavia high flyer) som sanning och fakta kanske är lite magstarkt. SAS har inte uppfunnit något revolutionerande när det kommer till turn-around och ground services. ALLA bolag jobbar kontinuerligt med detta då det är där revenue verkligen går att optimera. När planet är i luften är det inte mkt att jobba med jämfört med alla de pusselbitar som ska till på backen.