Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Man kan inte boarda sist om man har bagage, ens i Plus. Du kan ge dig 17 på att en massa minus-pax stoppar in sitt skit på hatthyllorna vid de första raderna....
Detta bevittnade jag på en inrikesflight för några veckor sen. Det blev mindre lyckat när de sen släppte ut samtliga på planet i den bakre dörren...
 
Dagens priority boarding för SK008 (ARN-LLA):

Statuskunder, SAS Plus och "alla på rad 15 och bakåt" hade sk förtur.

Nå er dette med rad 15 og bakåt at man helst vil ha fortgang i boarding når man ser det er mye pax booket på flyget. Alternativet er jo å bli forsinket, i verstefall miste slottid og bli stående 1-2 timer og vente på ny slot tid...
 
Nå er dette med rad 15 og bakåt at man helst vil ha fortgang i boarding når man ser det er mye pax booket på flyget. Alternativet er jo å bli forsinket, i verstefall miste slottid og bli stående 1-2 timer og vente på ny slot tid...

Slot tider är sällan eller aldrig ett problem till Norrland :).
 
Slot tider är sällan eller aldrig ett problem till Norrland :).

Avgangs-slot fra ARN ved snøvær i rushtiden kan være en reell ting, uansett hvor flyget skal :) Dette hadde vi fra OSL(-ARN) under FZFG for litt siden, og crewet berømmet alle for å ha vært raske ombord siden vi kunne mistet avgangstiden og måtte ventet 40-50 minutter.
 
Dagens priority boarding för SK008 (ARN-LLA):

Statuskunder, SAS Plus och "alla på rad 15 och bakåt" hade sk förtur.
Det låter ju nästan som "hela planet" hade förtur då :)
Hur många rader plus brukar det vara på SK008 ARN-LLA?

Avgangs-slot fra ARN ved snøvær i rushtiden kan være en reell ting, uansett hvor flyget skal :) Dette hadde vi fra OSL(-ARN) under FZFG for litt siden, og crewet berømmet alle for å ha vært raske ombord siden vi kunne mistet avgangstiden og måtte ventet 40-50 minutter.
Skillnaden där är att det är två flygplatser med "hög belastning". Att åka från en flygplats med hög belastning till en som har låg belastning öppnar upp för fler möjligheter. Att få vänta 1-2 timmar på slottid till Luleå är nog väldigt ovanligt även om det säkert kan förekomma. Att få vänta 1-2 timmar på ARN-LHR om man missar sin slottid är mer vanligt.
 
Skillnaden där är att det är två flygplatser med "hög belastning". Att åka från en flygplats med hög belastning till en som har låg belastning öppnar upp för fler möjligheter. Att få vänta 1-2 timmar på slottid till Luleå är nog väldigt ovanligt även om det säkert kan förekomma. Att få vänta 1-2 timmar på ARN-LHR om man missar sin slottid är mer vanligt.

Igjen, nå er det snakk om å få plass i avgangskøa. Det har ingen ting med hvor du skal, men nårtid du får muligheten til å dra fra flyplassen du står på.
Dette kommer i tillegg til at du kan få ventetid pga for mange fly i ruta du skal fly, fordi det er for mange fly parkert på flyplassen du skal til, for mange som ligger i landingskø. Et cetera.
 
Igjen, nå er det snakk om å få plass i avgangskøa. Det har ingen ting med hvor du skal, men nårtid du får muligheten til å dra fra flyplassen du står på.
Dette kommer i tillegg til at du kan få ventetid pga for mange fly i ruta du skal fly, fordi det er for mange fly parkert på flyplassen du skal til, for mange som ligger i landingskø. Et cetera.
Även om du kan få en starttid från ARN så är det inte säkert att LHR har en ledig slottid för dig att landa. Till LLA där emot är den risken betydligt mindre.
Jag har suttit i plan på ARN med dörren stängd och redo att åka, tog 3 timmar innan vi fick en slottid på LHR. Vi var inte sena till vår ordinarie slottid, men den gick onekligen till något annat plan (pga oväder och en hel del atlantflyg som skulle landa), och så höll det på i 3 timmar tills vi fick åka. Det scenariot hade "aldrig" hänt på ARN-LLA.
 
Nå er dette med rad 15 og bakåt at man helst vil ha fortgang i boarding når man ser det er mye pax booket på flyget. Alternativet er jo å bli forsinket, i verstefall miste slottid og bli stående 1-2 timer og vente på ny slot tid...

Borda tidigare då. Det är fullständig idioti att börja boarda ekonomi samtidigt som man försöker göra någon form av priority boarding.
 
Hela denna veckan har man bedrivit Prio boarding på såväl ARN T4 som på VBY om morgnarna..vanligast har varit "Alla SAS Plus EBG och EBD samt de med platser på rad 15 och bakåt". Vilket såklart leder till total anarki. Men i morse stod alla tecken i rätt sky och planeter i rätt ordning för på VBY ropade man ut "Endast de med SAS Plus EBG eller EBD" och för första gången på 10 månader stod alla blickstilla och jag med min reskamrat kunde susa förbi (som enda personerna i kategorin) och boarda prio... riktigt häftig upplevelse HAHA.

Vi får väl se hur länge det håller i sig ;D
 
Borda tidigare då. Det är fullständig idioti att börja boarda ekonomi samtidigt som man försöker göra någon form av priority boarding.

Agreed, men når man er så pushet som man er i revenue så blir turnaround gjort på minimalt med tid - så lite tid at man ikke alltid "har tid" til å begynne så tidlig. Du kan jo ikke begynne boarding før flygplanet er kommet til gate.. hehe.
Så vidt jeg vet er det lagt inn tid til priority boarding - men hvis cleaning f.eks er litt seine, hvis catering er litt sene, så er marginene så små at man MÅ boarde de bakerste radene sammen med priority for å få flyet til å gå på rute.
SAS har en av de korteste turnaround-tidene i skandinavia i dag, hvert minutt på bakken er hyperplanlagt og spesifisert, jeg mener å huske at de får til å snu en hel 737-800 på 20-24 minutter om folk bare er effektive nok til å komme seg ombord :) Det stod noe om dette i Scanorama for noen måneder siden.
 
Toppen