Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Ja, problemet med boarding groups är att det inte hjälper dig om du kommer "mitt i" med ditt guldkort, då får du fortfarande ställa dig i kön. Du måste vara på plats för din egen boardinggrupp för att få förturen. Men att reservera ena sidan till *G/Plus är naturligtvis något som går ut över totala boardingtiden vilket inte heller är bra, så en kompromiss är nog det bästa. Men det är många som lyckas med det också (t.ex. två köer på ena sidan varav den ena är prio och går före, och den andra sidan är enbart icke-prio).

Sådan som jeg husker det, havde United 2 'baner' afhængig af prioritet og kabineklasse og så blev Global Services og Global First linet op foran podiet. Jeg var først ombord så jeg ved ikke hvodan det forløb i praksis, men det så meget ordnet og ikke mindst lovende ud.

Jeg tror ikke det vil forlænge boardingtiden særligt meget at have 2 køer, hvor den ene så er tom det meste af tiden - min erfaringer er at flyets dør og midtergang er flaskehalsen, ikke selve scanningen af boardingkort.

Tror i princip alla amerikanska bolag har ett zon-system för boarding. Problemet är bara att det finns sjuttioelva olika grupper som får göra pre-boarding innan zon 1, så det hela blir rätt värdelöst ganska fort om man inte är van.
Senast när jag åkte med US Airways för 1 vecka sedan så ropade de ut ca 5 minuter innan boarding att alla skulle kontrollera sitt boardingpass och notera vilken boarding-grupp man tillhörde. Man ombads även sitta kvar på sin plats tills ens boardinggrupp ropades upp.
Strax innan boarding skulle börja erbjöds "äldre" och resande med barn att boarda. Boarding började sedan exakt på utsatt tid med boardinggrupp 1 först. Inget snack om saken att det enbart var vi med grupp 1 som då gick fram. Hur det fortlöpte efteråt har jag ingen aning om men antar att de följde proceduren så som var tänkt.

Senast när jag åkte med US Airways för 1 vecka sedan så ropade de ut ca 5 minuter innan boarding att alla skulle kontrollera sitt boardingpass och notera vilken boarding-grupp man tillhörde. Man ombads även sitta kvar på sin plats tills ens boardinggrupp ropades upp.
Strax innan boarding skulle börja erbjöds "äldre" och resande med barn att boarda. Boarding började sedan exakt på utsatt tid med boardinggrupp 1 först. Inget snack om saken att det enbart var vi med grupp 1 som då gick fram. Hur det fortlöpte efteråt har jag ingen aning om men antar att de följde proceduren så som var tänkt.

De preboardar normalt familjer med små barn, rörelsehindrade och militärer i uniform omjr.

Om man flyger på en rutt med tre klasser, dvs first, business och economy, så preboardar man även first, därefter business och status-pax.

Det blir lätt en salig röra då man inte strikt följer zonerna. Det hade varit mycket enklare om de helt skippat preboarding och satt allt i zoner.

På United är det rätt straight forward, dvs Grupp 1, 2, osv. Men på US Airways körde de med någon skum pre-boarding procedur. Först First + Oneworld Sapphire/Emerald. Därefter Grupp 1 som inkluderade lägre statuskort + diverse finare kreditkort. Sedan grupp 2 som inkluderade fulare kreditkort samt folk som har köpt preferred access. Och sedan resten med grupp 3 och 4. Jag klev på sist av alla, då jag var den ende i grupp 4.

US och AA har väl samma procedur numera tror jag. Och reser man på riktig tre-klass, så bordas förstaklass direkt efter pre-boarding av familjer med små barn men före zon 1 och helt oberoende av status.

Jag flög 2-klass och då var "First" boardinggrupp 1 tillsammans med deras statuspax (Platinum och uppåt om jag kommer ihåg rätt). Vi var inte direkt många som var i boardinggrupp 1 i vilket fall.

Pre-boarding betyder väl som namnet antyder något som sker innan de börjar med boarding,
då de släpper ombord gamla, halta, lytta, lama, ensamåkande barn och barnfamiljer.
När det väl börjar med boarding handlar det om att som namnet antyder ge "priority" till olika grupper
enligt en viss förbestämd ordning.
Pre-boarding sköter väl SAS ganska bra.

US och AA har väl samma procedur numera tror jag. Och reser man på riktig tre-klass, så bordas förstaklass direkt efter pre-boarding av familjer med små barn men före zon 1 och helt oberoende av status.
Precis så är det First först före status ;), sen kommer resten i enlighet med gruppindelning.

Jag tycker Uniteds procedur är relativt lättbegriplig och fungerar tillräckligt bra. Boardingkorten är tydligt märkta med STOR siffra. Den kräver dock att det finns uppmärkta boskapsfållor att köa i för att det ska bli smidigt. Då kan man som grupp 1 komma insladdande i rätt fålla och "skära in" mitt i t ex grupp 2 om man är lite sen.

Pre-boarding: Passengers with disabilities, uniformed military och Global Services
Grupp 1: Premiumkabiner och Uniteds egna 1k och Platinum
Grupp 2: Alla andra upptänkliga statuskort (förutom *S), kreditkort kopplade till MileagePlus eller betald Premier Access.
Grupp 3-4-5: Övriga passagerare enligt WilMA (Window, Middle, Aisle). (Oklart var L i WilMA kommer ifrån dock!)

Det där låter rörigt när jag sammanfattar det märker jag, men min erfarenhet är att det fungerar tillfredställande. Dessutom brukar jag som *G alltid hamna i grupp 1 utan att jag riktigt förstår varför :)

Jag tycker Uniteds procedur är relativt lättbegriplig och fungerar tillräckligt bra. Boardingkorten är tydligt märkta med STOR siffra. Den kräver dock att det finns uppmärkta boskapsfållor att köa i för att det ska bli smidigt. Då kan man som grupp 1 komma insladdande i rätt fålla och "skära in" mitt i t ex grupp 2 om man är lite sen.

Pre-boarding: Passengers with disabilities, uniformed military och Global Services
Grupp 1: Premiumkabiner och Uniteds egna 1k och Platinum
Grupp 2: Alla andra upptänkliga statuskort (förutom *S), kreditkort kopplade till MileagePlus eller betald Premier Access.
Grupp 3-4-5: Övriga passagerare enligt WilMA (Window, Middle, Aisle). (Oklart var L i WilMA kommer ifrån dock!)

Det där låter rörigt när jag sammanfattar det märker jag, men min erfarenhet är att det fungerar tillfredställande. Dessutom brukar jag som *G alltid hamna i grupp 1 utan att jag riktigt förstår varför :)

Jag hamnade i boardingrupp 2 som aegean silver på mina flygningar med United, kanske var jag som hade tur?

Toppen