Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Det där var jag med om i Addis Ababa. Alla fick en klisterlapp i olika färg med boardingsekvens på, det var bara det att när boardingen började så var det ingen som brydde sej om detta utan alla trängde sej fram i bästa ryanair-stil. Men ett bra försök var det ju. :)

Jasså? Folk trängde sig när jag flög också men dom släppte INTE in någon i fel grupp :D Men vilket värdelöst system att först köa för att få en klisterlapp osv..

Jag har hört att vissa amerikanska flygbolag kör liknande sätt, men jag har inte sett själv.

Tror i princip alla amerikanska bolag har ett zon-system för boarding. Problemet är bara att det finns sjuttioelva olika grupper som får göra pre-boarding innan zon 1, så det hela blir rätt värdelöst ganska fort om man inte är van.

Tror i princip alla amerikanska bolag har ett zon-system för boarding. Problemet är bara att det finns sjuttioelva olika grupper som får göra pre-boarding innan zon 1, så det hela blir rätt värdelöst ganska fort om man inte är van.

Det skrivs väl normalt ut i jättestort typsnitt på boardingkortet, så man behöver inte hålla reda på vilken grupp man "har rätt till".

Fast det är klart, det är kanske lite naivt att tro att folk faktiskt läser...

Hadde boarding by group med Finnair i Kuopio. Det var akkurat like mye kø og akkurat like lite ordnung :p

Det skrivs väl normalt ut i jättestort typsnitt på boardingkortet, så man behöver inte hålla reda på vilken grupp man "har rätt till".

Fast det är klart, det är kanske lite naivt att tro att folk faktiskt läser...

Ja, det är inget problem att veta vilken zon man har rätt till enligt boardingkortet. Men utöver de zoner som skrivs där har de ju ändå "extra" förtur för vissa...

Den bedst udførte Priority Boarding jeg har oplevet var med United ex-Narita, her var alle linet op og fik kontrolleret boardingkort inden showet begyndte.

Swiss ex-København fungerede også super fint, to 'rækker' hvor den ene var til Star Alliance Gold og Business. Her blev den almindelige kø stoppet da jeg gik ned igennem business banen og behøvede således slet ikke vente - helt klart den bedst eksekverede priority boarding jeg har oplevet i København.

Den bedst udførte Priority Boarding jeg har oplevet var med United ex-Narita, her var alle linet op og fik kontrolleret boardingkort inden showet begyndte.

Swiss ex-København fungerede også super fint, to 'rækker' hvor den ene var til Star Alliance Gold og Business. Her blev den almindelige kø stoppet da jeg gik ned igennem business banen og behøvede således slet ikke vente - helt klart den bedst eksekverede priority boarding jeg har oplevet i København.

Ja, problemet med boarding groups är att det inte hjälper dig om du kommer "mitt i" med ditt guldkort, då får du fortfarande ställa dig i kön. Du måste vara på plats för din egen boardinggrupp för att få förturen. Men att reservera ena sidan till *G/Plus är naturligtvis något som går ut över totala boardingtiden vilket inte heller är bra, så en kompromiss är nog det bästa. Men det är många som lyckas med det också (t.ex. två köer på ena sidan varav den ena är prio och går före, och den andra sidan är enbart icke-prio).

Toppen