Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

AGP-OSL idag, kom när boarding börjat så ingen aning om vad de ropat ut innan.
OSL-ARN idag. Var vid gate strax innan boarding och ingen stod och köade, en förinspelad röst ropade upp att SAS Diamond, Gold, Star Gold och SAS PLUS var vänliga att boarda. Gick på först av alla så ingen koll om hur det kontrollerades, men med tanke på den obefintliga kön så hade i alla fall alla som hade rätt att boarda tidigt möjlighet att göra så.

En liten OT input, vid checking i Malaga så fanns det två diskar för incheckning, en för plus och en för go. Den för plus var helt tom så bara gå fram och bli incheckad och lämna väskan. Efter att detta var avklarat var kön helt plötslitg bara hälften så lång men uppdelad i 2 köer, en till varje disk.

Flög från ARN med SAS idag. Mannen som gjorde utrupet var väldigt noga med att betona Guld/Platinum först, sedan Plus. Resten ska vänta. När mannen var klar med utropet stormades gaten av Go passagerare som fick gå ombord före dom prioriterade.

Jag tror SAS tillsammans med flygplatserna skulle behöva märka upp gaterna med prio / vanlig kö, precis som Ryanair/Wizzair gör. Gate 1 på Skavsta är ett väldigt bra exempel på mycket väl fungerande system för vanlig och prio kö. Enbart utrop kommer aldrig fungera. Det blir bara kaos, trängsel, sura miner och det tar bara längre tid i slutändan.

Jag tror SAS tillsammans med flygplatserna skulle behöva märka upp gaterna med prio / vanlig kö, precis som Ryanair/Wizzair gör. Gate 1 på Skavsta är ett väldigt bra exempel på mycket väl fungerande system för vanlig och prio kö. Enbart utrop kommer aldrig fungera. Det blir bara kaos, trängsel, sura miner och det tar bara längre tid i slutändan.
Ja, det hade inte varit så svårt. United löser det där galant precis på samma sätt. Det räcker med en liten pinne med en skylt på; prio till vänster och övriga till höger...

En liten OT input, vid checking i Malaga så fanns det två diskar för incheckning, en för plus och en för go. Den för plus var helt tom så bara gå fram och bli incheckad och lämna väskan. Efter att detta var avklarat var kön helt plötslitg bara hälften så lång men uppdelad i 2 köer, en till varje disk.

Hade en liknande situation i Casablanca häromveckan. TAP kör med två boardingköer, Economy kön där 100+ passagerare stod och Priority kön som var tom. Efter att jag gått fram till priority kön och boardat ser jag hur övriga kön delas upp i två. Förmodligen då det knappt fanns några Business/Status passagerare på flygningen.

Hade en liknande situation i Casablanca häromveckan. TAP kör med två boardingköer, Economy kön där 100+ passagerare stod och Priority kön som var tom. Efter att jag gått fram till priority kön och boardat ser jag hur övriga kön delas upp i två. Förmodligen då det knappt fanns några Business/Status passagerare på flygningen.

Då jag resten från Malta i maj sket de högaktningsfullt i att det var massor med passagerare som reste med Go. När det blev kö i Plus delen så tog de bort en av luckorna för Go så att Plus skulle slippa vänta. Mycket angenämt.

Nu OSL-ARN utropades det och även "viftades" med skylten samt att personen framför mig vart nekad då han sakna guldkort.
Första gången jag sett att någon blir nekad. Horden framför gaten vart lite orolig och några tog ett steg åt sidan...
Kanske kan bli något det här istället för 150pers i en klunga som alla vill vara först varje gång...

Detta är det som kommer fungera bäst för Svensson. Denne kommer skämmas så mycket över att bli tillsagd och få stiga åt sidan att denne till slut kommer att lära sig att lyssna och vänta på sin tur.
Har även varit med om att folk gått och plockat tidningar som varit framlagda på Plussätena (Då gick Steward och sa åt personen att det inte fanns tidningar åt alla i Go och att Plus därmed hade förtur.)

QUOTE="Homer, post: 240844, member: 1725"]Jag har sett att de börjat med skyltar och premiumkö, det är ju bra så länge det upprätthålls
även när boarding påbörjats och det bildats köer.[/QUOTE]

Har de tappat bort skylten? så sällan som den användes känns det som om de bara hade en :rolleyes:

Har sett skylten varje flight från Arlanda och Köpenhamn på senare tid. På vägen hem i dag var de stenhårda. Åkte man GO så var man tvungen att visa guldkortet innan de släppte fram en. Jag såg minst en som skickades tillbaka.
Ja, det händer ju men alldeles för sällan. På Kastrup har jag varit med om det vid tre tillfällen under året (och det är en mycket liten andel av totala antalet resor jag gjort med SK Group).

Oslo i går eftermiddag: Upp med skylten, kort meddelande att nu var det guldkort och plus som gällde. Fungerade perfekt. Inte en massa svammel om i vilken ordning folk skulle gå på utan raka besked.

Toppen