Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Nu OSL-ARN utropades det och även "viftades" med skylten samt att personen framför mig vart nekad då han sakna guldkort.
Första gången jag sett att någon blir nekad. Horden framför gaten vart lite orolig och några tog ett steg åt sidan...
Kanske kan bli något det här istället för 150pers i en klunga som alla vill vara först varje gång...

Det var vanlig utrop som andra dagar för min flight till Hamburg och en lång kö bildades direkt när gatepersonalen började släppa dem som åker i SAS Plus, EBG och Star Alliance Gold.
Hur i katten kan de inte placera en skylt som säger "Kö för SAS Go (Economy class)"?
Alternativt skapa två köar (en för Business/First + statusmedlmmar, en för Economy) som finns ofta på asiatiska flygplatser.

Det är ju ooootroligt avancerad logistik att lösa två (!) köer. Krävs ju troligen ganska många interna möten för att komma fram till hur detta ska lösas. Ta bara frågan vilken av köerna som ska vara prio och vilken som är vanlig... ;)

Det var vanlig utrop som andra dagar för min flight till Hamburg och en lång kö bildades direkt när gatepersonalen började släppa dem som åker i SAS Plus, EBG och Star Alliance Gold.
Hur i katten kan de inte placera en skylt som säger "Kö för SAS Go (Economy class)"?
Alternativt skapa två köar (en för Business/First + statusmedlmmar, en för Economy) som finns ofta på asiatiska flygplatser.

Du måste sänka dina förväntningar. Med rätt inställning slipper du irritera dig på boardingen. ;)

När jag flög OSL-KEF förra veckan ropade man ut priority boarding men det var ingen personal sm brydde sig utan alla på en gång...

Idag söndag ARN-KLR ropade personalen ut att "Alla var välkomna ombord" men vid gaten bredvid körde man strikt med Priority boarding.....konstigt system....

Idag var det nästan pinsamt. SK407 från Arlanda till Köpenhamn. Kom till gate 15:50, boarding skulle inledas 15:55. Redan då var det en lång, oordnad kö ut från gate. Det ropas ut det sedvanliga tugget om prioboarding. Detta är ju dock hopplöst eftersom det inte går att ta sig fram till gate. Några "viktiga" personer gör dock ett inbrytningsförsök med ökad trängsel och onda blickar som resultat. Ingen kontroll av status eller kabinklass. Ett par minuter senare låter de övriga boarda (eftersom alla med status eller rätt kabinklass då "antagligen" boardat...).

Den här gången ska jag nog ta mig tid att skriva till SAS - systemet är ju meningslöst med den här icke-tillämpningen.

Från Helsingfors till Köpenhamn förra helgen. Två tjejer som skötte ombordstigning. Priokö tydligt markerat på vänster sida. Långt utrop på finska, svenska och engelska där EBG/EBD och pluspassagerare bjöds att stiga på först.

Tyvärr funkade det inte i praktiken då alla fick gå ombord direkt ändå... :confused:

Toppen