Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Väl fungerande priority boarding för SK732 till st Petersburg idag. Tydligt utrop innan om plus/business och gold+diamond. De som struntade i detta och försökte ändå fick vänligt men bestämt veta att det var business class only, please wait a few minutes.

Trots att själva boarding-kontrollen gjordes vid ingång till gaten, så man egentligen inte behövde något boarding-kort i vid själva ombordstigningen så bad tjejen som hade hand om den specifikt att alla skulle visa kortet en gång till just för att kolla att priority boarding efterföljdes.

Enkelt gjort och det är egentligen synd att man ska bli positivt överraskad av det, men ändå - riktigt bra när det fungerar som det ska! Det är ju egentligen inte så svårt...
 
SK425 alldeles nyss (ordagrant citerat):

"God morgon, då var vi klara för ombordstigning på SK425 mot Köpenhamn, och alla Star Alliance Gold och Diamond-medlemmar kan gå ombord när som helst."

Ehhhh, va? :)
 
SK425 alldeles nyss (ordagrant citerat):

"God morgon, då var vi klara för ombordstigning på SK425 mot Köpenhamn, och alla Star Alliance Gold och Diamond-medlemmar kan gå ombord när som helst."

Ehhhh, va? :)

Mellanmjölks - prioboarding....
 
På en del ställen kollar de boardingkorten och släpper sedan in folk i en fålla
när det sedan är dags för boarding sker ingen mer koll,
ska bli intressant att se hur de tänker hantera priority boarding där.
 
På en del ställen kollar de boardingkorten och släpper sedan in folk i en fålla
när det sedan är dags för boarding sker ingen mer koll,
ska bli intressant att se hur de tänker hantera priority boarding där.

Lite OT: Jag var med om detta på en FM-flight mellan Bangkok och Shanghai igår. Man blev insläppt i fållan och framme vid glasdörren bildades en lååång kö. Jag satt o funderade på om man kör med prio-boarding på Kinesiska bolag, med tanke på hur man brukar köa i det här landet. Iaf, när det var dags för boarding gick en kvinna runt med en stor skylt som det stod Business Class på och ropade högt om det fanns några business-resenärer. Sen fick vi följa efter henne fram till dörren och så släppte de på oss först. Så det fungerade ju riktigt bra faktiskt.
 
På en del ställen kollar de boardingkorten och släpper sedan in folk i en fålla
när det sedan är dags för boarding sker ingen mer koll,
ska bli intressant att se hur de tänker hantera priority boarding där.

Se ovan ang. åtminstone ett fall till St Petersburg - man kollade boardingkortet igen (manuellt) för de som använde sig av prio-boarding, sedan slutade man kolla dem efter 5 minuter när man släppte på "vanligt folk", eftersom de redan var kollade på vägen in i fållan.

Så det kan nog fungera - om de bara applicerar det konsekvent. Man kan ju alltid hoppas...
 
Senaste veckans onsdag SK535 Arlanda till Dublin var det prio-boarding, idag tillbaka SK536 så var det boarding från rad 14 och inget om plus eller status passagerare.
 
I Bologna förra veckan ställde de upp två köer. En för Business och EBG/EBD och en för övriga. Sen släppte de på statuskön först. Inte helt säker på om de efterlevde det och stoppade någon om de försökte smita med dock.
 
Idag har jag flugit tre flighter med SAS. På Arlanda och Kastrup annonserades prioriterad boarding för de med *A Gold och resenärer i Plus. Dock ingen kontroll att så var fallet då gatepersonal släppte igenom de som var berättigade till denna prioriterade ombordstigning.

Att sedan inte ombordpersonalen var reda att ta emot och det blev kö i jet bridge i ovan två exempel är en annan historia.
 
Toppen