Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Jag tror inte på managementproblem. Jag tror att den svenska kulturen gör det omöjligt med prioboarding om det inte finns utrustning för det (läs tydliga fållor). Alla ska om bord på en gång och ingen är viktigare än mig.

Ute i världen fungerar det hyfsat men från och till Sverige funkar det dåligt om det inte är tydligt uppstyrt med skyltar, fållor osv.
Skyltar och fållor etc tycker jag förvisso är en bra lösning nu när det falerar organisatioriskt i övrigt. Men problemet är att samma organisation måste organisera upp även fållor och skyltar... :rolleyes:

Problemet är att vissa gateagenter inte ids kontrollera boardingkorten. Nästan alla följer procedurerna för vad som skall ropas ut, men när det sedan finns en sådan syn på det från uppdragsgivaren som den Eivind ger uttryck för så blir det ju som det blir. Vissa gateagenter sköter det dock helt lysande!

CPH-NRT för ett par dagar sen: Bordning gjordes efter rad, först främre, sen längst bak, sen lite mindre långt bak och sist resten. Folk som försökte smita förbi blev tillsagda att vänta. Av någon anledning hjälpte det inte att vara EBD trots att det uttryckligen listas som en.av förmånerna, men jag orkade inte jiddra och fick gå ombord nästan sist av alla.

Problemet är att vissa gateagenter inte ids kontrollera boardingkorten.

Klart en del av problemet. En enkel lösning är som alltid nämns om la så systemet kontrollerade prio-status vid scanning. Då hade inga silvergubbar vågat sig på att försöka smita förbi. Och om de försöker så lär läxan bli hård när de måste backa i spärren med 50 gyllene kostymer bakom sig. Hade löst problemet på en vecka.

Klart en del av problemet. En enkel lösning är som alltid nämns om la så systemet kontrollerade prio-status vid scanning. Då hade inga silvergubbar vågat sig på att försöka smita förbi. Och om de försöker så lär läxan bli hård när de måste backa i spärren med 50 gyllene kostymer bakom sig. Hade löst problemet på en vecka.

Helt korrekt! Kör "nazikontroll" (ursäkta uttrycket) 6-9 månader sedan hade det fungerat som en klocka, folk lär sig snabbt!
Men som @Jakob Österberg säger måste ju ledningen ta beslutet samt göra uppföljning av det!

Problemet är att vissa gateagenter inte ids kontrollera boardingkorten. Nästan alla följer procedurerna för vad som skall ropas ut, men när det sedan finns en sådan syn på det från uppdragsgivaren som den Eivind ger uttryck för så blir det ju som det blir. Vissa gateagenter sköter det dock helt lysande!
Jag tror du har rätt. Varför ska jag som personal få massa gnäll och skäll från passagerare för att jag nekar dom access när högsta ledning säger att det inte är så viktigt?

Jag tror du har rätt. Varför ska jag som personal få massa gnäll och skäll från passagerare för att jag nekar dom access när högsta ledning säger att det inte är så viktigt?

Jag har viss förståelse att man inte vågar stå i vägen för tjurrusningen på en 20 minuter försenad kl 18.10 inrikes flight en torsdag kväll. Är inte säker på att den potentiella "dialogen" som kan uppstå vid en avvisning av nån före i kön gör min ombordstigning snabbare - däremot är väl hela fenomenet rätt underhållande.

Fast det är ju samma gateagenter som en kvart senare gladeligen hanterar prioboarding på Lufthansa.

Fast det är ju samma gateagenter som en kvart senare gladeligen hanterar prioboarding på Lufthansa.
Mja, man ska inte påstå att alla gladeligen gör det och det funkar definitivt inte alltid med lufthansa heller i Stockholm. Men de har onekligen ett bättre facit.

Jag vet att för ett tag sedan skickade lufthansa de agenter som de använde på speciell utbildning som bland annat innehöll det. Vet det för att de stod och diskuterade det precis i slutet på boarding och jag stannade och pratade med dem en stund och förklarade att ja, det är faktiskt något som vi frekventa resenärer bryr oss om.

Jag tror på styrningen i första hand. Tror knappast sas skickat något på kurs i vikten av prio boarding. Och inte heller att det följs upp. Jag vet inte om lufthansa har någon uppföljning på det, men det skulle inte förvåna mig. Däremot skulle det förvåna mig mycket om sas hade det.

Toppen