Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

SK019 LLA-ARN
Tydligt utrop om prioboarding. En gång i högtalaren och ytterligare två gånger till de som stod närmast. Så vitt jag kunde se och hörs efterlevdes det också! Bra gjort där!

Åker SK499 ARN-OSL ut på söndagar i princip varje vecka och SK1484 OSL-ARN hem igen på måndagar/tisdagar.
Måste säga att det är ytterst sällan prio boarding fungerar.
Personalen ropar förvisso allt som oftast ut det, men sen råder total anarki ändå och alla släpps på oavsett.
Känns lite som man gett upp på dessa avgångarna.

Det är fascinerande att se hur bra sas personal fixar priority boarding bör det är en Lufthansa flight. Tredubbla utrop om prio boarding och en person som höll upp skylten med Business/first/gold högt up och pekade. Många blev avvisade, på nivån att en familj med infant vände trots att de inte behövde. Enda missen bar att de första utropen bara gjordes på svenska.

Det är ju *samma personal*. Ffs...

Och när jag går på som sista person så står personalen och diskuterar alternativet att köra prio boarding på ena sidan och vanlig boardingen på andra sidan. De hade tydligen varit på en lh workshop.

Jag diskuterade kort med dem och förklarade att som prio passagerare så vore det alldeles utmärkt om de gjorde så. (samtidigt som jag fick förklara skillnaden på hur jag prioriterar när jag flyger Business med bara en liten ryggsäck vs economy med riktigt handbagage).

Nåja, jag tror ärligt talat inte att jag vågar hoppas alltför mycket på förbättring över hela stationen på Arlanda, men det är ju trevligt om några försöker åtminstone!

Jag flög en longhaulflygning från gate C35 i Köpenhamn nyligen. Jag kom till gaten när boarding startat och ställde mig i "vanliga" kön då jag inte såg någon Priority Boardingkö. Var skylten glömd just då eller det finns normalt ingen separat kö?

Toppen