Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Vi var 7 stycken som åkte NRT - CPH igår.

Skyltarna är bra men kösystemet fungerar inte riktigt då avspärrningarna endast är ca 5 meter. Sedan kan alla gå i prioriteringskön utan att deras system "piper" som till exempel på GOT och CPH.

Tre av mina vänner utan status ställde sig i prioritskön och hade inga som helst problem att borda (Jag följde processen från parkett). Hälften av alla som köade stod i priority kön.

Det ska dock nämnas att en av de som arbetade i gaten gick och kontrollerade de 20-30 första i prioritetskön innan boardingen började men det var också den enda kontrollen som gjordes.

Attachments

• IMG_5576.JPG
    IMG_5576.JPG
    128,9 KB · Visningar: 387
  • IMG_5580.JPG
    IMG_5580.JPG
    97,9 KB · Visningar: 362
  • IMG_5574.JPG
    IMG_5574.JPG
    76,1 KB · Visningar: 367
Last edited:
Boardingkaos på GOT-ARN. Inga spärrar, bara strejkande hamnarbetare utan status som försvarar sin plats i kön med en dåres envishet. "Samtliga välkomna ombord" utropades innan jag ens hunnit ursäkta mig förbi halva kön.

Ingen enforcement idag alls på SK539 CPH-Manchester.
Gaterna vid D är ju kassa i den bemärkelsen. ”Boarding” dvs scanning av boardingkort och passkoll sker uppe, sedan går man nerför trappan till gate och där blir alla stående i fållan, sedan öppnas bandet och det är fritt blås. De bemödade sig inte ens säga i högtalarna att det var klasser eller statuskunder först...

Ingen enforcement idag alls på SK539 CPH-Manchester.
Gaterna vid D är ju kassa i den bemärkelsen. ”Boarding” dvs scanning av boardingkort och passkoll sker uppe, sedan går man nerför trappan till gate och där blir alla stående i fållan, sedan öppnas bandet och det är fritt blås. De bemödade sig inte ens säga i högtalarna att det var klasser eller statuskunder först...

Fast det där är lathet. Jag har stått i fållan och haft utmärkt prioboarding med en (lagom barsk) dansk herre som raskt skickade bort alla som inte matchade utropen. Jag håller med om att systemet inte är optimalt men det går absolut att få till prioboarding även där.

Än en gång ingen priority boarding på Östersunds flygplats. Eller beror ju hur man ser det, men har man gate 4 och 5 öppna och bara kör priority på den ena så tappar det ju lite syftet med priority boarding kan jag tycka..

Som vanligt var det varken någon priokö vid incheckning eller prioboarding igår med SAS SK1768 från Prag till Arlanda.
Jag funderar faktiskt på att begära kompensation i form av poäng när det alltid är så här i Prag (och alltid har köpt Plus-biljett) trots att jag skrivit till SAS minst tre gånger och klagat senaste halvåret utan att något händer.

LHR häromdagen, priority boarding annonserades och de som inte hade prio stoppades. Det största problemet är de (vissa, inte alla) arroganta affärsresenärerna som skall försöka tränga sig före i kön - vilket händer mig näst intill varje vecka jag flyger. Som tur är så har man lärt sig att använda armbågarna en hel del... Tråkigt att man inte kan förstå hur ett simpelt kösystem fungerar.

Toppen