Priority Boarding med SAS

Väl fungerande priority boarding mot London idag från Arlanda. Flertal avvisade och tydliga utrop.



Antagligen pga att de har två trainees/nyanställda som jobbar i gaten...
 
S


mha321 skrev:Väl fungerande priority boarding mot London idag från Arlanda. Flertal avvisade och tydliga utrop.Antagligen pga att de har två trainees/nyanställda som jobbar i gaten...Klicka för att utvidga...
Samma för Brysselflighten. Dock prio för både Zon A och B samtidigt. Vilka har Zon B???
 
CPH-NRT den 22 februari. Inget som helst vettigt system i boardingprocessen. Typ 80 % av passagerarna var Japanerna och de är ju vana vid (eller kanske borde man säga, fortutsätter), tydliga köer och processer. Det var vädligt högljudd så man hörde inte högtalarna. Det såg ut för mig som om alla lyckades ta sig ombord vid Priority boarding, oavsett biljett/status. Det var iaf mitt intryck med tanke på att var så kaotiskt.



Det kändes som om SAS gjorde det där för första gången. Och jag skämades lite inför Japanerna. Varför är inte vi kapabla till en vetting boarding?
 
De nya spärrarna i Göteborg piper härligt högt vid smitningsförsök vid prioritera,hela området hör det och det piper hela tiden
 
OSL-ARN igår kväll, fungerade utmärkt annonserades i högtalarna och dom som inte hade prio stoppades av ilsket röttljus i spärren
 
Vi var 7 stycken som åkte NRT - CPH igår.



Skyltarna är bra men kösystemet fungerar inte riktigt då avspärrningarna endast är ca 5 meter. Sedan kan alla gå i prioriteringskön utan att deras system "piper" som till exempel på GOT och CPH.



Tre av mina vänner utan status ställde sig i prioritskön och hade inga som helst problem att borda (Jag följde processen från parkett). Hälften av alla som köade stod i priority kön.



Det ska dock nämnas att en av de som arbetade i gaten gick och kontrollerade de 20-30 första i prioritetskön innan boardingen började men det var också den enda kontrollen som gjordes.
 
Boardingkaos på GOT-ARN. Inga spärrar, bara strejkande hamnarbetare utan status som försvarar sin plats i kön med en dåres envishet. "Samtliga välkomna ombord" utropades innan jag ens hunnit ursäkta mig förbi halva kön.
 
Ingen enforcement idag alls på SK539 CPH-Manchester.

Gaterna vid D är ju kassa i den bemärkelsen. ”Boarding” dvs scanning av boardingkort och passkoll sker uppe, sedan går man nerför trappan till gate och där blir alla stående i fållan, sedan öppnas bandet och det är fritt blås. De bemödade sig inte ens säga i högtalarna att det var klasser eller statuskunder först...
 
squeezen skrev:Ingen enforcement idag alls på SK539 CPH-Manchester.Gaterna vid D är ju kassa i den bemärkelsen. ”Boarding” dvs scanning av boardingkort och passkoll sker uppe, sedan går man nerför trappan till gate och där blir alla stående i fållan, sedan öppnas bandet och det är fritt blås. De bemödade sig inte ens säga i högtalarna att det var klasser eller statuskunder först...Klicka för att utvidga...


Fast det där är lathet. Jag har stått i fållan och haft utmärkt prioboarding med en (lagom barsk) dansk herre som raskt skickade bort alla som inte matchade utropen. Jag håller med om att systemet inte är optimalt men det går absolut att få till prioboarding även där.
 
Än en gång ingen priority boarding på Östersunds flygplats. Eller beror ju hur man ser det, men har man gate 4 och 5 öppna och bara kör priority på den ena så tappar det ju lite syftet med priority boarding kan jag tycka..
 
Som vanligt var det varken någon priokö vid incheckning eller prioboarding igår med SAS SK1768 från Prag till Arlanda.

Jag funderar faktiskt på att begära kompensation i form av poäng när det alltid är så här i Prag (och alltid har köpt Plus-biljett) trots att jag skrivit till SAS minst tre gånger och klagat senaste halvåret utan att något händer.
 
LHR häromdagen, priority boarding annonserades och de som inte hade prio stoppades. Det största problemet är de (vissa, inte alla) arroganta affärsresenärerna som skall försöka tränga sig före i kön - vilket händer mig näst intill varje vecka jag flyger. Som tur är så har man lärt sig att använda armbågarna en hel del... Tråkigt att man inte kan förstå hur ett simpelt kösystem fungerar.
 
Back
Top