Senaste nytt

Priority-bagage funkade på Arlanda idag!

Landade med SAS från London i torsdagskväll och de första 10 väskorna på bandet hade alla prio-taggar på sig, varav två var mina.

Jag tycker att det har varit en uppryckning på ARN de senaste månaderna. Dock funkar det fortfarande bättre på outstations än på hubbarna.

Skulle vilja säga att baggagehanteringen på Arlanda T2 allt som oftast är närmare katastrof än idealläge. Drivor av baggage i ankomsthallen, tar lång tid innan baggaget kommer och ofta uppstår det situationer när en containers innehåll kommer ut på bandet (inte priotaggat givetvis) och sedan dröjer det så lång tid innan de hanterar nästa så att bandet hinner stanna... Och sist av allt baggage kommer priotaggat baggage :(

Skulle vilja säga att baggagehanteringen på Arlanda T2 allt som oftast är närmare katastrof än idealläge. Drivor av baggage i ankomsthallen, tar lång tid innan baggaget kommer och ofta uppstår det situationer när en containers innehåll kommer ut på bandet (inte priotaggat givetvis) och sedan dröjer det så lång tid innan de hanterar nästa så att bandet hinner stanna... Och sist av allt baggage kommer priotaggat baggage :(

Ankom till T2 igår. Inte ofta jag är där men både jag och tjejen reagerade på att det var så många kvarglömda väskor.

Kan ju ha att göra med att hallen är så mycket mindre än T5 så det upplevs som mer?

Att bagaget tog tid håller jag med om. Vi kanske hade tur då att vårt bagage kom först :).

Det är mycket möjligt att T5 har möjlighet att förvara väskorna "utom synhåll" och därmed upplever man det inte lika rörigt.

Att det tar tid tror jag mest hänger på hur man skrivit avtalen med Menzies eftersom det rör sig om relativt korta vändtider för många flygplan. Ut med det ankommande baggaget, in med det nya så att planet kommer iväg och därefter sakta maka sig in i bagaggesystemet med väskorna. OBS! Detta är ren spekulation från min sida!

Idag funkade det utmärkt med SAS på T5. Mina tre första väskor kom som nummer 2, 3 och 4. Fjärde väskan kom dock sist. Vid en närmare kontroll visade det sig att sista väskan helt enkelt inte hade någon priotagg!

Landade i förra veckan från GVA och då fungerade det alldeles utmärkt, mina priotaggade väskor kom bedömt 5 minuter före övrigt bagage!

Däremot på min tur till GVA så slarvade SAS bort en av två priotaggade väskor trots att det var en direktflight...

Toppen