Senaste nytt

Prio hos SAS vid uppgradering - har Diamond prioritet?

charlesswe

Medlem
Har också varit med på att Diamond status spelade roll i uppgraderings prioritet på ORD-ARN förra veckan.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Även om man skickar in en uppgradering via sas.se det måste dom väl se att man är Diamond då eller är det så illa att dom inte har den kollen ?
Knappar de in ditt EuroBonusnummer i EuroBonussystemet ser de förstås om du är Diamond, på samma sätt som du själv ser det om du loggar in på SAS webbsida. Däremot kommer det inte automatiskt upp i samband med en bokning eftersom Diamond fortfarande använder EBG-prefixet. Då måste de manuellt kolla en medlem eller se det fysiska kortet.
 

Senator

Moderator
Miles & More är faktisk sämre. Där byts hela det 15 siffriga numret när du åker upp eller ner i status. Nu har jag inte varit basis eller FTL sedan 2001, så jag vet inte om dessa nummer är allokerade till min profil, men det är snäppet värre än SAS prefix tycker jag
 
Det här låter lite som när SAS beställer flygplan. Specialkonfigurera dem sönder och samman så att de är helt unika... ;)

Att Amadeus gick med på något så dumt tycker jag verkar otroligt!?!

amadeus grundades av LH, AF, IB och SK 1987. Det var då man beslutade om antal statusnivåer för såsystemet. På 80 talet byggde man med explicita variabler inte som i dag. Därför beslöt man om ett fast antal "status" en PaX kan ha i systemet inkl medlemsnivåer. SAS har utöver standard PAX koder alltså 5 idag, EBB, EBS, EBG, EBD, EBP.

Såvitt jag förstått är det endast de 3 första som överhuvudtaget reflekteras i Amadeus idag.

Amadeus systemet är kärnan i handling av flyg inom Europa idag. Allt från linjeplsnering, pax hantering, bagage sköts i system kopplade till Amadeus.

Ändringar på centrala funktioner tar enorma resurser, men nu har vi blivit utlovade en uppdatering i Mars som ger oss rätt statusar.

Som exempel, för att SAS egna it system ens skulle klara av att hantera den 5e nya statusen tog det över 1.5 år av systemutveckling internt för ett stort antal miljoner. Dessutom uppstod en myriad av buggar och fel i andra led när man trots förseningar i leveransen och att man inte var helt klar forcerade ut koden i floran. Allt för att man lovat att leverera EBD ;) resultatet blev vad vi har idag. En i praktiken meningslös status
 

agehall

Medlem
Även om man skickar in en uppgradering via sas.se det måste dom väl se att man är Diamond då eller är det så illa att dom inte har den kollen ?

Nej, förbokade uppgraderingar tror jag inte påverkas av status. Däremot är det rätt uppenbart att standbyuppgrades påverkas.

Miles & More är faktisk sämre. Där byts hela det 15 siffriga numret när du åker upp eller ner i status. Nu har jag inte varit basis eller FTL sedan 2001, så jag vet inte om dessa nummer är allokerade till min profil, men det är snäppet värre än SAS prefix tycker jag

Jag har för mig att de faktiskt ger dig ett helt nytt nummer varje gång du byter status.
 
amadeus grundades av LH, AF, IB och SK 1987. Det var då man beslutade om antal statusnivåer för såsystemet. På 80 talet byggde man med explicita variabler inte som i dag. Därför beslöt man om ett fast antal "status" en PaX kan ha i systemet inkl medlemsnivåer. SAS har utöver standard PAX koder alltså 5 idag, EBB, EBS, EBG, EBD, EBP.

Såvitt jag förstått är det endast de 3 första som överhuvudtaget reflekteras i Amadeus idag.

Min erfaring er, at EBP også reflekteres og at det kun er EBD der mangler.
 

Roger J

Medlem
Tycker alla Diamonds här ska vara glada att SAS väntar lite, EBP-prefixet strular hela tiden då man checkar in med andra än SAS, man ska ju få SK*G då, men det blir ofta Basic. Får ofta be t.ex. LH eller CM att knappa in mitt nummer manuellt och skriva EBG, då blir det rätt i deras system och SK*G på boardingkort och manifest. Och då har ju EBP-prefixet funnits länge alltså. Detsamma gäller t.ex. Hilton och Avis, EBP strular, jag anger med EBG och då fungerar det med kreditering.
 

AABack2ARN

Medlem
Även om jag tycker att Lufthansas system med helt nya nummer är kanske ännu taffligare så tror jag det faktiskt minskar problemen i och med att ett kortnummer bara kan ha en status...
 

AABack2ARN

Medlem
@Christian Sternudd: Det låter som om du vet en hel del om Amadeus - men även att det finns en del saker som kanske skulle behövas byggas om också ;)

Vet du om det finns det någon bra litteratur eller website som beskriver utvecklingen av Amadeus och de andra GDS-erna genom åren? Menar inte utbildningsmaterial eller programkod utan lite mer för vanliga nördar.
 
Toppen