Senaste nytt

Presentera saker som inte fungerar för SAS

Gnopps

Medlem
Jag skulle vilja samla ihop en lista på saker som SAS kanske inte känner till att de inte fungerar, eller som vi känner borde åtgärdas.

Det jag tänker på är inte åsikter som t ex "Jag tycker man ska ta bort måltid X som serveras ombord", "Man borde få göra same-day change från bytesflyg till direktflyg", eller "Det är för mycket folk i loungerna, släpp inte in Guld". Utan jag menar tekniska saker som behöver åtgärdas, t ex där SAS har en policy som implementerats med ett fel, eller en regel som slår fel på grund av en teknisk lösning. Dvs. saker som gör det svårt för resenärer att köpa och använda SAS/Eurobonus.

Om jag får lite förslag här så tänkte jag sammanställa och skicka de passande till en kontakt på SAS (har någon en annan kontakt så skicka gärna DM med epost). Jag skriver några egna förslag som svar, för att förklara vad jag menar.

För enkelhetens skull, skriv ett förslag per svar, så är det lättare att Gilla/Kommentera. Om det nu finns fler än de som jag tänker på :)

Ett fel jag drabbats av ett antal gånger är att same-day change i appen kräver minst en timmes bytestid mellan flygen, trots att flygplatsen tillåter kortare bytestid. Detta gör det omöjligt att byta till vissa anslutningar, som egentligen finns till salu. Så ta bort den hårdkodade bytestiden på 1t för same-day change, och gå efter flygplatsens MCT istället.

Ytterligare en angående same-day change: Kravet att det ska finnas 5 platser lediga i kabinen ställer till det när man flyger i affärsklass. Där finns det oftare inte 5 lediga platser, så medresenären med billigare biljett i ekonomiklass kan byta men inte resenären i affärsklass. Ändra så att det går att göra same-day change i affärsklass också, trots att det inte finns 5 platser lediga i kabinen.

Som jag skrivit om här (https://www.businessclass.com/forum...llåtet-med-dl-inrikesflyg.106678/post-1158951), är ruttreglerna för resor till Nordamerika alldeles för restriktiva. Man får endast byta plan en gång: på flygplatsen man ankommer till (t. ex. BOS) eller ytterligare en gång till om det är på JFK. Det betyder att CPH-BOS-PHX och CPH-BOS-JFK-PHX är ok, men inte CPH-BOS-ATL-PHX. Detta ställer till det eftersom det är stört omöjiligt att flyga till destinationer som bara kan nås från SLC eller MSP till exempel. Vidare betyder det att destinationer som endast kan nås via ATL endast nås de dagar SAS trafikerar ATL. SAS behöver implementera mer flexibla ruttregler för sina flygbiljetter till Nordamerika.

Jag hade strul med app/webb nu här inför förra helgen. Jag försökte att göra same day-change på utresan (award biljett) men det gick inte förrän det var mindre än tre timmar till avgång på det flyg som jag ville boka om det (då upphävs regeln om minst 5 lediga platser). Tidigare hade jag också försökt att göra en vanlig ombokning med betalning av ombokningsavgiften men det gick inte heller. När jag kom hem på kvällen och ringde supporten så hamnade jag till synes hos ett call center i Indien. Dels var förbindelsen dålig och dels hade awardbiljetterna på övriga avgångar (naturligtvis!) försvunnit från det att jag hade försökt boka om via appen.

Som IT utvecklare skulle jag skämmas något så oerhört om jag var anställd i SAS och jobbade med deras lösningar. Men så här har det ju varit lika länge som jag kan minnas och det kommer förmodligen först ändra sig den dagen SAS går i graven...

Kanske en gränspuck, men det finns tre olika meal-knappar i appen, och de gör tre olika men närliggande saker:

Screenshot_20260601-215531.png

Toppen