Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Beroende på hur du bor ingår ofta en smartphone på bättre hotell i Hong Kong har jag sett. I övrigt vet jag inte.

Den jag hade kunde man slå på hotspot på så man kunde använda sin egen telefon över wifi med de appar som man redan har installerade. Tyvärr räckte inte batteriet hela dagen.

Jag köpte något simkort för 80HKD, tror att det c2c. Bottenvåningen i Terminal 1, affären heter 1010. Killen satte i simkortet, och tejpade fast mitt andra simkort på papperet som med simkortet så det inte skulle försvinna. Tog typ 5 min.

En sak dock, tydligen skall man använda något speciellt prefix när man ringer internationellt så att man får rätt pris.

Tänkte köpa ett prepaid GoPhone-simkort från AT&T för ett par månaders vistelse i USA. Var är närmaste stället att införskaffa ett sånt vid LAX/Venice beach?

Finns en AT&T-butik inom 10-15 minuters promenad från Venice Beach! Ofta ligger en T-mobile precis i närheten, så kan vara värt att jämföra priser och erbjudanden. Ligger typ vid korsningen Lincoln och Washington (St/Blvd). Finns en In-n-Out precis bredvid... bara så du vet :)

Finns en AT&T-butik inom 10-15 minuters promenad från Venice Beach! Ofta ligger en T-mobile precis i närheten, så kan vara värt att jämföra priser och erbjudanden. Ligger typ vid korsningen Lincoln och Washington (St/Blvd). Finns en In-n-Out precis bredvid... bara så du vet :)

Jag försökte göra den manövern i Florida men där lät det både på Verizon, T-mobile och AT&T som att det inte går att köpa löst kontantkort på det viset, eller så var de ytterst förvirrade över vad jag egentligen ville ha...

Jag försökte göra den manövern i Florida men där lät det både på Verizon, T-mobile och AT&T som att det inte går att köpa löst kontantkort på det viset, eller så var de ytterst förvirrade över vad jag egentligen ville ha...
Ja, ibland är det ett jädra mekk att köpa kontantkort i USA. Jag har tex varit med om att jag behövde uppge telefonnummer(!?) för att få köpa ett. Men de som varit minst strul med har alltid varit T-mobile. De har egentligen aldrig krånglat när de väl förstått vad jag vill ha.

Men som svensk som inte behöver ha ett fast nummer i USA är det väl nästan bättre att använda sin svenska operatör med någon form av tilläggstjänst? Har inte alla paket så man kan ringa till svenska priser i USA numera?

Ja, ibland är det ett jädra mekk att köpa kontantkort i USA. Jag har tex varit med om att jag behövde uppge telefonnummer(!?) för att få köpa ett. Men de som varit minst strul med har alltid varit T-mobile. De har egentligen aldrig krånglat när de väl förstått vad jag vill ha.

Men som svensk som inte behöver ha ett fast nummer i USA är det väl nästan bättre att använda sin svenska operatör med någon form av tilläggstjänst? Har inte alla paket så man kan ringa till svenska priser i USA numera?

Det är inga kostanader att använda sitt svenska abonnemang utomlands längre. Det finns som du säger i regel alltid något tillägg att köpa som sänker kostnaderna till svenska priser. Undantaget är väl fortfarande Telenor, som åtminstone tidigare stack ut i negativ bemärkelse. Comviq brukade tidigare (läs; ett år sedan) ha bäst priser i nästan alla länder. Vet inte riktigt hur det är numera.

Skumt. Har köpt sim-kort på T-mobile i Florida utan problem. Har gjort likadant i Texas, Kalifornien, New York, Washington utan problem. Men absolut, personalen har ju sällan särskilt bra koll. Men om man säger "pre-paid sim card" borde de förstå. Det som kan vara besvärligt ibland är att man behöver fylla i lite papper med namn, adress och mail typ. Processen kan ta allt från 3 minuter till 15 minuter.

Har inget svenskt abb, men i alla fall ifjol så var det fortfarande ganska dyrt med Tele2... Att surfa åtminstone. Typ 1 gb för 299 kr om jag minns rätt. Då blir ju ofta pre-paid amerikanskt billigare ifall man vill ha några gb surf och dessutom vara där en längre period.

Har det skett någon sorts utbuds-revolution hos svenska operatörerna nyligen? :)

Inte hittat något vettigt alternativ hos min svenska operatör och fria samtal, sms och 6gb surf för 45 usd/månad hos AT&T är rätt lockande!

I Japan så använde jag AppleSIM-kortet som är inbyggt i min iPad Pro för att skaffa ett data-abonnemang. Använder plattan som hotspot, vilket funkar för mig. Orkar inte hålla på att byta SIM-kort i mobilen.

Toppen