Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Hmm... detta måste jag ha vissa förelägg dock väl? Annars kan man ju starta en mobiloperatör med en mast, sen sälja abonnemang i hela EU, eller? Okej, lite extremt exempel kanske, men jag kan ju tänka mig det är väldigt olika kostnader att driva i olika länder. Jaja, ska bli spännande att se vad som händer, för nu är det ju smått galet hur raomingkostnaderna ser ut. Finns ju ingen proportion till kostnaden för operatörerna.

Hmm... detta måste jag ha vissa förelägg dock väl? Annars kan man ju starta en mobiloperatör med en mast, sen sälja abonnemang i hela EU, eller? Okej, lite extremt exempel kanske, men jag kan ju tänka mig det är väldigt olika kostnader att driva i olika länder. Jaja, ska bli spännande att se vad som händer, för nu är det ju smått galet hur raomingkostnaderna ser ut. Finns ju ingen proportion till kostnaden för operatörerna.
Lite off topic men jag tror att jag har läst att proportion av surfdata får ej överstiga hälften vid roaming just för att undivka situationen som ovan.
Andra telekombolag (roaming partner) kommer att ha rätt att begränsa hastigheten enligt fair use policy, om jag minns rätt..

Ja, operatörerna som har sina egna master i respektive land lär nog göra allt för att begränsa kommande "gratis-roaming" :D

Nej det här är helt fel. Först och främst, att ens tro att något är gratis är ju helt tokigt. Framför allt då hela den här branschen går mot att ringa med data och inte voice. Data är inte gratis och kommer inte vara så. Du kommer få betala för din data oavsett om det är day pass, månad med free usage eller vad det är. Allt kostar pengar. Dessutom så gäller detta ju bara om du reser inom EU men inte utanför. Operatörerna har många andra sätt att ta betalt som t.ex att låta dig betala för att nå en viss site (FB eller liknande)

Någon som vet hur det ser ut med butiker/utbud på IAD vid ankomst? Jag ska spendera en vecka i Washington/New York och är intresserad av så mycket surf som möjligt. HolidayPhone erbjuder ju obegränsad surf för 599 kr. Men när jag bara ska vara i staterna i en vecka så känns det lite saftigt. Tanken är främst att jag ska vara uppkopplad mot Google Maps och använda det som GPS samt Sociala medier och mail.

Någon som vet hur det ser ut med butiker/utbud på IAD vid ankomst? Jag ska spendera en vecka i Washington/New York och är intresserad av så mycket surf som möjligt. HolidayPhone erbjuder ju obegränsad surf för 599 kr. Men när jag bara ska vara i staterna i en vecka så känns det lite saftigt. Tanken är främst att jag ska vara uppkopplad mot Google Maps och använda det som GPS samt Sociala medier och mail.
Jag körde USA Prepaid SIM Cards for Short-Term Wireless Service - Ready SIM TALK+TEXT+DATA 21 dagars när jag reste runt i USA i tre veckor i somras.
Använde FB, surfade, Waze, Google maps osv. Jag snålade inte med dataanvändningen, räckte tills sista dagen.
MEN jag köpte fel abb (kör de på Horizon kanske?), operatören som de kör på funkar finfint i storstäder. Men på landet sög det, jämför det med Comviq & Telia för några år sen. Lite så upplevde jag det. Men har ett kort kvar och det kommer jag använda problemfritt i NY i höst.
Men ut på vägarna och landet så blir det annan operatör.

• Gilla
Reactions: JWD
Jag körde USA Prepaid SIM Cards for Short-Term Wireless Service - Ready SIM TALK+TEXT+DATA 21 dagars när jag reste runt i USA i tre veckor i somras.
Använde FB, surfade, Waze, Google maps osv. Jag snålade inte med dataanvändningen, räckte tills sista dagen.
MEN jag köpte fel abb (kör de på Horizon kanske?), operatören som de kör på funkar finfint i storstäder. Men på landet sög det, jämför det med Comviq & Telia för några år sen. Lite så upplevde jag det. Men har ett kort kvar och det kommer jag använda problemfritt i NY i höst.
Men ut på vägarna och landet så blir det annan operatör.

Tack för den informationen och varningsfingret! Det blir nog ett sånt till New York i december. Men den här gången så ska jag bila mellan Washington, D.C. Och om kortet då inte är det bästa ute på vischan så är det nog tyvärr inte ett alternativ den här gången

Vilken operatör i USA är bra ute på vischan? USA är ganska u-land på mobilen när man lämnat tätorterna...

De är ungefär lika dåliga allihop skulle jag säga. Varierar lite vilken som är sämst var.

Det är så pass illa alltså? Jag har bara rört mig i städer under mina resor till USA och aldrig tänkt på det med täckningen. Mer än att vissa operatörer har varit att föredra i vissa delar av landet. Men då ska jag nog tänka om när det kommer till GPS-arlernativet och köpa en på plats. För även om det inte är en direkt lång resa mellan Washington och New York. Så vill jag inte tappa kontakten mellan städerna.

Toppen