Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Är det någon här som har koll på internationella SIM-kort? Jag sprang förbi någon som delade ut – någonting som de marknadsförde på detta sätt – på en flygplats för ett par veckor sen (minns tyvärr inte vart). Jag hann inte heller stanna för att se vad det var för någonting.

Kan det möjligtvis vara ett prepaid SIM med fast pris globalt? Isåfall är något någonting jag har varit jakt på ett tag. Är det någon som vet mer om detta eller liknande produkter?

Låter som resenärens våta dröm med prepaid globalt refill med flatrate.

Jag vet i USA har mina kollegor flatrate globalt, men då pyntar dom ganska hög månadskostnad för dessa abonnemang 1500 USD+ per månad.
Då måste du signa upp dig med bindningstid också.

Om det finns prepaid refill som gäller globalt, med flatrate, så skulle det vara intressant :)
Löser man flatrate med abonnemang/refill på data globalt så kan man använda VOIP, vilket minskar kostnader men då stöter man på nya utmaningar då inte alla länder tillåter tjänster som Skype osv.

Finns mycket pengar att spara!

Google's projekt FI är intressant.
Kan bli en liten game changer på data marknaden:
Project Fi

Är det någon här som har koll på internationella SIM-kort? Jag sprang förbi någon som delade ut – någonting som de marknadsförde på detta sätt – på en flygplats för ett par veckor sen (minns tyvärr inte vart). Jag hann inte heller stanna för att se vad det var för någonting.

Kan det möjligtvis vara ett prepaid SIM med fast pris globalt? Isåfall är något någonting jag har varit jakt på ett tag. Är det någon som vet mer om detta eller liknande produkter?
Beror på vad man syftar på "internationellt" de flesta prepaid sim kort kan man ringa utomlands. Med vissa av dem går det att använda i roaming (t ex sim kort från Hong Kong).

Det jag egentligen syftar på är ett vanligt prepaid sim som är relativt billigt överallt. Så man slipper krångel med två telefoner, en för att ta emot samtal – mitt vanliga nummer – och en telefon med lokalt sim, vilket är väldigt tidsödande att skaffa om man bara är i ett land ett par dagar.

Så man helt enkelt kan ha telefon ett som enda telefon.

Google's projekt FI ska jag ta en närmare titt på!

@Dr. Miles : Hur menar du att de går att använda i roaming? Menar du bara att de går att använda, eller till ett bra pris.

Vänta ni bara, inom den här sektorn händer det mycket just nu. Det är precis därför jag numera bor i Hong Kong och sitter som VD i ett bolag som kommer lansera ett helt nytt koncept inom världen med Global roaming, roaming for travelers eller vad ni vill kalla det. Stora investeringar på min sida just nu som kommer att ge er alla många fördelar.
Ser att många här skriver om den data som ingår men det viktiga är ju att kolla på det som operatörerna kallar FUP, Fair User Policy. Det vill säga att dom faktiskt säljer sin data till sina kunder men efter ett visst antal använda MB så begränsas hastigheten till t.ex 128kb/sec. Så det är viktigt att läsa det finstilta för det är där som den verkliga skillnaden finns.

Låter som resenärens våta dröm med prepaid globalt refill med flatrate.

Jag vet i USA har mina kollegor flatrate globalt, men då pyntar dom ganska hög månadskostnad för dessa abonnemang 1500 USD+ per månad.
Då måste du signa upp dig med bindningstid också.

Om det finns prepaid refill som gäller globalt, med flatrate, så skulle det vara intressant :)
Löser man flatrate med abonnemang/refill på data globalt så kan man använda VOIP, vilket minskar kostnader men då stöter man på nya utmaningar då inte alla länder tillåter tjänster som Skype osv.

Finns mycket pengar att spara!

Google's projekt FI är intressant.
Kan bli en liten game changer på data marknaden:
Project Fi

Det är inte mycket teknikhöjd i "Project FI" som det är i dag och den kräver dessutom en HW lösning som är baserad på ditt val av telefon. Utöver det är Project FI också en lösning som endast är intressant för någons om lever i USA.

Detta från Project FI hemsida:
our international rates for information on specific countries. If you travel to 120+ countries, data usage will cost the same $10 per GB as in the US. Note: data speeds are limited to 256kbps (3G).

Det finns andra lösningar som är bättre än Googles projekt, mer flexibelt och som inte knyter dig till ett storbolag som Google. 10 USD flat rate är inte någonting sensationellt alls men att Google i sitt FI project enbart ger 256/bps i ett 3G när är en enorm draw back för användarna. Det är ju inte ens en 2G lösning. Stora delar av världen är 3G fortfarande och i många länder är LTE (4G) bara utbyggt i större städer. Man behöver ha fall back till 3G utan låg hastighet då man använder data på många orter i världen där större mängder folk samlas på samma platser. En annan begränsning för FI kan vara din mobil. Du måste se till att din mobil har global täckning om du vill resa med den. Det är räcker ju inte med att det finns ett LTE nät utan din mobil måste även supporters de lokala frekvensernas som LTE nätet har där du är. Om inte så faller du tillbaka till FI 3G lösning och är återigen fast i en hastighet du inte ens vill betala för.

Löser man data biten på 1 simkort (flatrate, utan gränser på datamängd som kan användas) så man slipper att byta, då har man kommit långt på vägen.
Då kan ju företaget exempelvis standardisera på Iphone och sedan bara köra facetime varje gång personer internt på jobb ringer utomlands/är utomlands eller typ köra 3:e parts app, Skype, Cisco etc.
Kan hända O2, Verizon, Vodafone eller liknande erbjuder redan detta idag men har letat efter det inSverige men inte funnit.

Toppen