Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Har kört med T-mobiles tourist sim när det fanns då du fick 3 veckor för $30. Den tiden är över och har sedan kört en del med Airalo vilket är smidigt och fungerar bra.

Skulle dock behöva få tillgång till ett amerikanskt telefonnummer där jag kan ta emot sms. Tips på hur jag enklast och billigast löser detta?

Har en resa nu 31/12-8/1 och sedan nästa tripp 27-30/1 och sen 10-18/2.

Skulle vara toppen med ett esim som går att förnya online.

Har tidigare haft ett fysiskt simkort från Tmobile men det är omöjligt att förnya från Sverige för att hålla liv i kontot då de envisas med att skicka ett kod via SMS till det amerikanska numret som ej går att ta emot i Sverige så kontot går ut och raderas efter 3 månader. Skulle helst se en längre lösning än en 3 månaders period åt gången och slippa avgiften på minst $10 för nytt simkort varje gång.

Sjukt smidigt det har blivit nuförtiden med esim från tex GigSky mot förr när man var ute och reste. Inget mer letande efter kontantkort i olika länders operatörers butiker. Bara köpa rätt plans i appen och aktivera esim:et.

Thailand ett exempel: True turist 30 dgr free internet för 249 bath där 49 bath är kortavgiften. Har du gammalt true sim så 200 bath för fritt internet i 30 dagar.
Nackdel. Ett antal sms om dagen från true. går att blocka...

Jag vill varna för telias ”semestervecka” och surf i usa med telias abbonemang, jag bokade semestervecka a 299:- med SMS till 4466 innan vi åkte från Sverige enligt telias info. Fick ingen bekräftelse från dom men tänkte att det är nog ok ändå. Framme på flygplatsen i usa skulle jag boka en uber men fick meddelande att det inte gick att få kontakt. Gick att skicka sms och ringa men ingen surf fungerade. Fick ta en vanlig taxi som blev 70 dollar dyrare. Stängde av mobildata efter ett par dagar eftersom jag inte kom in på någon internetsida. Senare bokade vi ”semestervecka” på frugans telefon med samma resultat, ingenting fungerar. Fick nu räkningen där vi surfat för 1000:- i usa. Säkert rätt för telefonen kommunicerar ju hela tiden när mobildata är på, men vi har ju inte kunnat öppna en enda internetsida på hela tiden. Telia svarar att dom haft problem med tjänsten och kan dra av 1000:- eftersom ”semestervecka” inte fungerat, men lägger till 2 x 299:- för att vi försökt boka den. Protesterar mot det men telia säger att den avgiften inte går att ta bort, jag får även bekräftat av dom att andra teliakunder haft problem med att surfa i usa. Våra två medresenärer kunde surfa obehindrat som har telenor.

Jag vill varna för telias ”semestervecka” och surf i usa med telias abbonemang, jag bokade semestervecka a 299:- med SMS till 4466 innan vi åkte från Sverige enligt telias info. Fick ingen bekräftelse från dom men tänkte att det är nog ok ändå. Framme på flygplatsen i usa skulle jag boka en uber men fick meddelande att det inte gick att få kontakt. Gick att skicka sms och ringa men ingen surf fungerade. Fick ta en vanlig taxi som blev 70 dollar dyrare. Stängde av mobildata efter ett par dagar eftersom jag inte kom in på någon internetsida. Senare bokade vi ”semestervecka” på frugans telefon med samma resultat, ingenting fungerar. Fick nu räkningen där vi surfat för 1000:- i usa. Säkert rätt för telefonen kommunicerar ju hela tiden när mobildata är på, men vi har ju inte kunnat öppna en enda internetsida på hela tiden. Telia svarar att dom haft problem med tjänsten och kan dra av 1000:- eftersom ”semestervecka” inte fungerat, men lägger till 2 x 299:- för att vi försökt boka den. Protesterar mot det men telia säger att den avgiften inte går att ta bort, jag får även bekräftat av dom att andra teliakunder haft problem med att surfa i usa. Våra två medresenärer kunde surfa obehindrat som har telenor.
Det är väl bara anmäla telia till någon "instans". Om de erbjuder en tjänst som ni betalar för men sen inte levereras så har ni rätt att få tillbaka de pengarna. Jag skulle ringa dom en gång till och fråga om de menar allvar med att de inte tänker dra av 299 kronor, om de vidhåller vid detta är det bara ta det vidare till nästa instans och eventueltl till domstol där man troligtvis kommer vinna utan problem.

Jag använder mig av appen Truphone som lägger till ett extra e-SIM på min iPhone.

Superenkelt att köpa data som gäller i olika länder/kontinenter! Nya tider nu jämfört med när tråden startades

Upplevde samma sak i USA för en månad sedan. Sex månader sedan fungerade det bra i USA, och för två månader sedan i annat land utanför EU.

Edit, att semestervecka krånglade dvs. När bekräftelsesms inte kom fixade jag ett lokalt e-sim istället så ingen merkostnad för egen del.

Måste skämma ut mig lite och ställa två dumma frågor ang. eSIM:

Kan en iPhone agera Wifi-hotspot och dela ut data till andra mobila enheter om man kör eSIM med t.ex. Airalo så familjen kan dela på datan under resan?

Kan iPhonen ringa röstsamtal (inom landet man besöker) med ett eSIM från t.ex. Airalo eller är det enbart för data?

Måste skämma ut mig lite och ställa två dumma frågor ang. eSIM:

Kan en iPhone agera Wifi-hotspot och dela ut data till andra mobila enheter om man kör eSIM med t.ex. Airalo så familjen kan dela på datan under resan?

Kan iPhonen ringa röstsamtal (inom landet man besöker) med ett eSIM från t.ex. Airalo eller är det enbart för data?
I teorin eSIM ger exakt samma tillgång till ett nätverk som ett vanligt SIM, bara att info som finns på ett fysiskt simkort kommer i ett annat form.

Om röstsamtal är tillåtet beror på abonnemanget du köper med eSIM. Men om det ingår kan iPhone absolut ringa röstsamtal med eSIM.

Internetdelning lär fungera men jag kan inte bekräfta eftersom jag aldrig använt ett eSIM :) jag vet att många leverantör just i USA kan begränsa delningen, men ingen aning hur det är med svensk mobil och ett globalt eSIM på en amerikansk mobilnät. Nån annan säkert har svaret.

Toppen