Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Så det går inte att köpa ett sådär bara på plats?
Jodå. Du borde kunna gå in på Walmart, 7-11, CVS eller något annat ställe och köpa ett SIM utan problem. Kolla även innan du lämnar flygplatsen - det kan finnas automater med SIM-kort.

Det kan vara lite pyssligt att hitta något som är pre-paid och passar dina behov skulle jag tro, men kolla. Normalt sett är det bästa för besökare numera att bara köra roaming imho. Enda anledningen att jag själv kör amerikanskt SIM är att jag behöver ha ett nummer i USA som andra kan ringa till.

USA-priser på data hos svenska operatörer

Telia:
79 kr/dygn upp till 50 MB
"semestervecka" 2 GB i en vecka för 299 kronor.

Tele2 Privat:
50MB 75SEK
100MB 125SEK
500MB 245SEK
Gäller i 30 dagar.

Telenor:
"Respass Surf Världen 1" 199 kr 0,5 GB 7 dagar

Tre:
"Tre Resa USA" 30 samtalsminuter, 30 SMS, 100 MB data. 7 dagar. 199SEK

USA-priser på data hos svenska operatörer

Telia:
79 kr/dygn upp till 50 MB
"semestervecka" 2 GB i en vecka för 299 kronor.

Tele2 Privat:
50MB 75SEK
100MB 125SEK
500MB 245SEK
Gäller i 30 dagar.

Telenor:
"Respass Surf Världen 1" 199 kr 0,5 GB 7 dagar

Tre:
"Tre Resa USA" 30 samtalsminuter, 30 SMS, 100 MB data. 7 dagar. 199SEK

Det kan vara värt att känna till att när man tecknar upp sig för Vecka Världen med Telia så ingår även länderna för Vecka Europa, vilket kan vara användbart med tanke på att många har byten i exempelvis Frankfurt och London.

Tjänsten Vecka Europa gäller i följande länder:
Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Franska Guyana*, Färöarna, Grekland, Guadeloupe*, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Martinique*, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Reunion*, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien (inkluderar även kanalöarna Jersey och Guernsey), Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike, San Marino, Vatikanstaten.

Tjänsten Vecka Världen gäller i följande länder:
USA, Puerto Rico, Australien, Grönland*, Turkiet, Malaysia, Thailand, Kanada, Israel, Sydkorea*, Ryssland, Hong Kong* och Singapore*.
När du tecknar Vecka Världen inkluderas även länderna som ingår i Vecka Europa.

Största anledningen till att jag köper lokalt SIM är att jag bara har jobbtelefon och vi får inte använda den för privat bruk under resor utomlands. Mobiloperatörerna borde erbjuda möjligheten att t.ex. köpa dessa data-paket och betala med ett kreditkort innan avresa eller nåt i den stilen, framförallt för företagsabonnemang.

Normalt sett är det bästa för besökare numera att bara köra roaming imho
Jag vet inte riktigt om jag håller med dig. Det beror iofs på hur länge man ska stanna och vad man har för behov.
Jag har köpt ett "Data Only 2GB i 30 dagar"-simkort från Zipsim, betalade 40 USD inkl frakt för det. Skulle jag köra med Telias vecka världen i de tre veckor jag planerar att stanna så kostar det mig istället 900kr, vilket i min värld är avsevärt mycket mer än 40 USD. Med det extra simkortet kan vi dessutom vara flera som delar på anslutningen i och med att det sätts i en "WiFi-router". Med Telia (som jag har) får man visserligen mer data, men har man inte det behovet så har jag svårt att se att det är så mycket bättre på resor > 1 vecka.
Priserna som @hallgren listat visar att Tele2 har ett intressant erbjudande för en lite längre vistelse än en vecka, men det förutsätter ju att man redan har dem som operatör...

Största anledningen till att jag köper lokalt SIM är att jag bara har jobbtelefon och vi får inte använda den för privat bruk under resor utomlands. Mobiloperatörerna borde erbjuda möjligheten att t.ex. köpa dessa data-paket och betala med ett kreditkort innan avresa eller nåt i den stilen, framförallt för företagsabonnemang.
Samma här. Tele2 hade iaf tidigare 2 abonnemang för företag. Det var suveränt. Då valde man om man ville logga in privat eller tjänst. Sms och samtal gick igenom från båda sidor så man riskerade inte att missa något. Behövde vara försiktig utomlands för om någon ringde på företagssidan och man var inloggad privat tror jag kostnaden gick på det privata. Saknar det

EDIT: Läste på lite mer och beställde en för att testa. Återkommer med recension. Fick även en kod som ger nya kunder 30$ rabatt på ordern (och lite kickback á la Uber), PM:a om intresse finns.

Jag har nu testat Skyroam och jag är nöjd.

Fördelar:
+ Den är lättanvänd och gör sitt jobb.
+ Lätt att kolla saldo och att fylla på mer dagpass.
+ Snabb leverans, kom på två dygn från USA med bud.

Nackdelar:
+ Känns lite plastig, inte samma finish som hos Apple och andra.
+ Man bör ha med sig en extra batteripack om man ska använda manicken hela dagen, men det gäller ju alla liknade produkter.

Är det bara några dagar och inte gäller jättestora datamängder så skulle jag nog köra med mitt svenska abbonnemang. Jag har Telia som tar 79 kr/dygn för upp till 50 MB, eller tjänsten "semestervecka" med 2 GB i en vecka för 299 kronor. Misstänker att övriga operatörer har liknande.
Visst kan man kanske spara några kronor på att köra lokalt SIM, men det blir ju en del krångel också med att byta kort.

Är det bara ringa Telia kundtjänst och beställa tjänsten? Har och använder endast jobbmobil. Går det att betala 299kr privat på något sätt?

Toppen