Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Dr. Miles

Expert
Har man vissa typer av företagsabonnemang från 3Sverige, så kan man surfa i 3s nät i Hongkong till samma pris som i Sverige. Det som ingår i abonnemanget i Sverige kan man använda i HK också. Väldigt smidigt om man reser till HK ofta. Mer info:

https://www.tre.se/foretag/kundservice/Utland/#18204

Ja, Hutchison är Three (Tre) i Hong Kong och det är deras nät Tre använder.
Dock det är viktigt att tänka på att välja Hutchisons nätverk manuellt när man har anlänt till Hong Kong, om man vill använda ovannämnda tjänsten. Annars kan det bli en dyr historia...

Tre skrev:
Den fria data som varje månad ingår i ditt abonnemang kan du konsumera antingen i 3s nät i Sverige, 3s nät i Danmark eller 3s nät i Hongkong. Om du hamnar i något annat nät i Hongkong än 3s gäller priser enligt standardprislistan för datatrafik i utlandet.
 

Dr. Miles

Expert
Japan

Japansk B-mobile har kommit ut med ett annat prepaid SIM kort. Denna gång är inkl. samtal.

B-mobile 7 days 3 GB SIM card
PAYG SIM | b-mobile

Priset är lite häftigt 9.980 JPY (ca 670 SEK) inkl. moms.
I detta ingår:
  • Ett Standard/micro/nano SIM kort (välj ett vid beställning)
  • 3 GB data (LTE & 3G)
  • 60 minuters internationella & lokala samtal + SMS
  • Max 7 dagar
  • Kortet använder Docomo:s nätverk
Det krävs dock registrering av passet innan man kan börja använda detta B-mobiles SIM kort. Krångligt...

---

Ett annat data SIM kort för surf i Japan som ni kan köpa i Hong Kong

China Unicom HK Sakura SIM card
香港聯通網上商店

Priset är från 248 HKD (ca 230 SEK) inkl. moms.
I detta ingår:
  • Ett micro SIM kort
  • 5 GB data (3G)
  • Max 7 dagar
  • Kortet använder Softbank:s nätverk

Till skillnad från B-mobile:s SIM kort, går det att använda direkt utan registrering.

Obs: Detta SIM kort gäller endast till 2014-DEC-31.
Om man köper SIM kortet på China Unicom HK:s webbsida fram till 2014-SEP-30, kostar det 248 HKD. Annars 299 HKD (ca 275 SEK)
 

SWEDE

Medlem
Det är tunt med folk som hyr WiFi router (med SIM) här... I Japan hyr jag via Pupuru och det fungerar utmärkt. Min fråga är dock hur det är med erfarenheter kring hyra av router i Thailand, specifikt i Bangkok? TH är ju lite av ett rövarland, så pålitliga tips är uppskattade!
 

Dr. Miles

Expert
Japan (SIM kortet måste dock köpas i Hong Kong)

China Mobile HK
Japan 3G Data Prepaid SIM Card
3GJapan4Day288_001.jpg


Pris: 288 HKD / 20 GB / 5 dagar
  • 20 GB surf som gäller för både i Hong Kong och i Japan 5 dagar.
  • Ett dygn räknas som mellan 00:00 och 23:59 i Hong Kong tid.
Roamingpartner i Japan är Softbank (3G)

APN: CMHK
Tethering: OK
Påfyllning: Nej
Förlängning: Nej

Förr i tiden sålde China Unicom HK en dataroaming SIM kort för surf i Japan men det var via fastlandets nät (China Unicom) så kunde man inte se bl a YouTube, Twitter, Facebook. (Great Firewall)
Denna Chine Mobile HK SIM kort ger surf via China Mobiles nät i Hong Kong även när man befinner sig Japan så kan man surfa utanför Great Firewall.

Om man åker till Japan via Hong Kong kan det vara ett praktiskt alternativ.
 

Dr. Miles

Expert
KLM säljer ett slags "Världs-SIM"; https://www.worldsim.com/
Det går att köpa direkt från dem också. Men, är det någon som har erfaranhet av detta "WorldSIM"?
Bra / dåligt? Dyrt??
Jag har inte WorldSIM men jag har haft liknande SIM kort från Estland.
Största fördel är att det är fritt att ta emot samtal i många länder. Jag kopplade samtalet vidare till estiska SIM kortet från mitt svenskt mobilnummer när jag var utomlands och vid långa och många samtal kunde man spara ganska stora pengar genom att be kollegorna att ringa till estiska numret.

Nuförtiden använder jag både lokalt SIM kort och mitt svenskt SIM kort samtidigt (jag använder Dual SIM mobil). Jag ser numret på mobilen när någon ringer till mitt svenskt nummer, sedan ringer jag tillbaka med lokalt SIM kort eller via internettelefoni.
 

cikada

Medlem
Sedan Augusti finns det numera prepaid sim från Ooredoo i Burma. Tidigare kostade ett Simkort flera tusen kronor men helt plötsligt släppte regimen det fritt men hittills är det bara Ooredoo-kort som säljes. Telenor är på gång efter nyår sägs det. (Ooredoo korten är inte särskilt populära bland Burmeser eftersom bolaget är Quatar ägt, varför många väntar på Telenor).
Testade ett Ooredoo prepaid kort nu i höstas. Kostade 1500 kyats (ca 1USD) för 10Mb. Deras nät hade täckning runt Rangoon och Mandalay men inte utanför de större städerna enligt vad jag erfor. Tillgången på WiFi har dock ökat kraftigt.
 
A

Aurora

Guest
Noen tips for billig internettløsning for noen som skal oppholde seg på Gran Canaria i 1 måned? Gjerne unlimited internett for mobilt bredbånd.
 
Toppen