Ingen vet men det borde bli så med preclearance. Flyg från Shannon t ex hamnar på inrikes eftersom de redan är clearade, det är ju liksom hela vitsen med pre clearance, så att man lätt kan byta till inrikes anslutning i US utan tull och säkerhetskontroll.
Men nuförtiden med automaterna har preclearance till stor del spelat ut sin roll. Skulle bara sparat kanske 10-15 min i genomsnitt, inklusive terminalbyte på mina senaste 8-10 resor till USA ifall det funnits preclearance på Arlanda. Och om jag då tvingas vara på Arlanda en timme tidigare än normalt och inte kunnat sitta i loungen fram till 45min innan avgång utan fått traska 1.30 innan avgång mot preclearance så är den tidsvinsten redan uppäten med råge.
Automaterna är bra men kan vara frustrerande när man får det fina krysset utan att riktigt veta varför. Tror inte att jag ännu lyckats använda en automat med framgång och då beror det inte på några "säkerhetsproblem" eller liknande (även efter att ha fått kryss brukar frågor i den vanliga kontrollen utebli).
Kanada har dock fått till en bra lösning med sitt automatsystem: Alla resenärer kan lägga in sina uppgifter i appen (alltså inte som USAs s.k Mobile Passport som har rejäla begränsningar) och sedan när man landar skickar man in dessa och får en kod som man sedan scannas av automaten som tar bild, skriver ut ett kvitto och sedan går man till en kontroll som i de flesta fall går på sekunder (lämna kvitto och vidare ut). OM det skulle finnas frågor (t.ex om man stannar länge i landet) hänvisas man till den "vanliga" kontrollen som ändå flyter på eftersom automaterna tagit över det mesta.
Dock kan man också argumentera att automaterna kan användas vid pre-clearance, d.v.s även om dessa finns är det ändå fördelaktigt att kunna klara av formaliteterna vid avresan såvida det inte utvecklas rutiner för att underlätta sådant som utrikes-utrikestransfer. I vissa fall är ju problemet i USA att flygplatserna saknar airside transfer mellan terminalerna, d.v.s man MÅSTE gå via landside och således passera tull/immigration ÄVEN om man inte skall stanna i landet utan bara byta från terminal A till B.
Således skulle följande förbättringar vara bra:
1. Samma automatsystem som i Kanada, alltså alla kan använda appen, lägga in uppgifter i den, skicka in dessa när man landat, få kod, scanna kod, ta bild och fingeravtryck på automaten och vidare.
2. Airside transfer mellan utrikesterminalerna, alltså att man INTE måste gå landside för att byta terminal vid byte mellan utrikesflighter - således när man INTE stannar i USA.
3. Om man får det berömda krysset i automaten överförs den lämnade informationen automatiskt till immigration officer, alltså att det tagna fingeravtrycket och fotot samt lämnad info i appen kommer upp på dennes skärm när passnumret matas in eller scannas vid maskinavläsning (detta skulle dels underlätta för denne, dels öka säkerheten).
Detta skulle definitivt kunna göra det smidigare och behovet av pre-clearance minska. Sedan skulle man också kunna önska förbättringar vid deras land crossings också, det kan vara ett helt företag med lååååång väntan för en liten biltur från Vancouver till Bellingham och värre blir det nu när BC legaliserar cannabis. Då är nämligen "allt" misstänkt.
Det skulle ju vara bra att ha en liknande lösning med automater och tullblankett etc via appen även när man åker bil över gränsen. Som det är idag har man två alternativ: Vanlig kö eller Nexus, det sistnämnda är så pass begränsat att i princip alla bilar är fast i den långsamma standardkön.
Ibland får jag en känsla av att USA är lite ambivalent i sin inställning till inresa i landet (det finns ju även flera skräckhistorier kring hur det inte fungerar när kryssningsfartyg anländer där även medborgarna kan stå i timmar i kö för att komma igenom processen).