Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Vi kan ha olika uppfattningar om detta, men jag är för pre-clearance. Jag förflyttar hellre problemet till att stå i kö på Arlanda istället för att stå i kö på någon flygplats i USA efter 9 timmars flygning när man är trött och vill lämna flygplatsen så snabbt som möjligt.
 
Vi kan ha olika uppfattningar om detta, men jag är för pre-clearance. Jag förflyttar hellre problemet till att stå i kö på Arlanda istället för att stå i kö på någon flygplats i USA efter 9 timmars flygning när man är trött och vill lämna flygplatsen så snabbt som möjligt.

Absolut kan man ha olika uppfattningar!

Jag är glad så länge vi slipper ett område med oklart juridiskt läge, med beväpnad personal som inte lyder under svensk lag och där man kan ställas inför rätta i en amerikansk domstol om de tycker så. Dessutom blir någon som inte blir insläppt i USA avreselandets problem helt plötsligt. Dessutom ska värdlandet stå för alla kostnader.

Dessutom så kommer det garanterat orsaka köer, passagerare som fastnar i loungefria/sittplatsfria områden och liknande. Detta staplas då ovanpå EUs gränskontroller. Det finns berättelser om detta i diverse bloggar.

Så tack men nej tack.
 
Håller helt med. Och köer vid ankomst i USA för svenskar med esta tycker jag inte är något jätte problem på de flesta ställen nuförtiden - det har blivit mycket mindre dåligt. Och det är ju garanterat mer bemanning I köerna på USA sidan så sannolikheten för att den totala kötiden går upp är ju hög - men visst hamnar den i andra änden.

Däremot om vi kunde gå vara med i Global Entry så vore det en helt annan sak. Men det fick vi ju inte förut heller och den nuvarande amerikanska administrationen lägger väl inte till någon alls nu..
 
Håller helt med. Och köer vid ankomst i USA för svenskar med esta tycker jag inte är något jätte problem på de flesta ställen nuförtiden - det har blivit mycket mindre dåligt.
Slumpmässigt skulle jag säga, landar ett par plan ifrån ett land som kräver visum tar det tid.
Jag har även varit med om kort kö, men där någon framför tog säkert 20 minuter att gå igenom.

Pre-clearance är bra om man slipper tull och säkerhetskontroll, på EWR måste buss fixas mellan B och C, för flytt till C kan vi glömma.
 
Men de hamnar ju inte vid ESTA-automaterna / ESTA-kön?
Jag har inte använt apparaterna, alltid blivit hänvisad till vanliga kö, men det är kanske bättre, vad vet jag.
Kanada flygen ankommer till A när jag tänker efter? Kanske ett alternativ.

Inget av alternativen lär hända oavsett tror jag.
 
Jag har inte använt apparaterna, alltid blivit hänvisad till vanliga kö, men det är kanske bättre, vad vet jag.
Kanada flygen ankommer till A när jag tänker efter? Kanske ett alternativ.

Inget av alternativen lär hända oavsett tror jag.
Om det skulle bli pre clearance på Arlanda så kommer de garanterat byta terminal. Hela poängen med det är ju att man ankommer på inrikes terminalen (på samma sätt som flygen från Kanada tex)
 
Om det skulle bli pre clearance på Arlanda så kommer de garanterat byta terminal. Hela poängen med det är ju att man ankommer på inrikes terminalen (på samma sätt som flygen från Kanada tex)
Hur vet du det?, hoppas kan man ju.
Visst det vore hela vinsten att slippa säkerhetskontrollen, största fördelen, annars kan det vara tycker jag.
C är väl uteslutet gissar jag.
 
Hur vet du det?, hoppas kan man ju.
Visst det vore hela vinsten att slippa säkerhetskontrollen, största fördelen, annars kan det vara tycker jag.
C är väl uteslutet gissar jag.
Vilken terminal det blir kan jag inte säga något om. Men B har så vitt jag vet inget inrikes. Och USA är kinkigare på att blanda inrikes och utrikes ankomst än Arlanda.

Men visst, det kunde ju bli B och buss till inrikes terminal.
 
Hur vet du det?, hoppas kan man ju.
Visst det vore hela vinsten att slippa säkerhetskontrollen, största fördelen, annars kan det vara tycker jag.
C är väl uteslutet gissar jag.
Ingen vet men det borde bli så med preclearance. Flyg från Shannon t ex hamnar på inrikes eftersom de redan är clearade, det är ju liksom hela vitsen med pre clearance, så att man lätt kan byta till inrikes anslutning i US utan tull och säkerhetskontroll.

Men nuförtiden med automaterna har preclearance till stor del spelat ut sin roll. Skulle bara sparat kanske 10-15 min i genomsnitt, inklusive terminalbyte på mina senaste 8-10 resor till USA ifall det funnits preclearance på Arlanda. Och om jag då tvingas vara på Arlanda en timme tidigare än normalt och inte kunnat sitta i loungen fram till 45min innan avgång utan fått traska 1.30 innan avgång mot preclearance så är den tidsvinsten redan uppäten med råge.
 
Toppen