Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Hijackar lite. Ska för första gången åka till NYC med BA (via Heathrow). Hur ser det ut med passkontroller och security checks längs med den rutten? Antar att man måste passera passkontroll både på Arlanda och Heathrow?
Arn T2 incheck, säkkontroll, lounge, passkontroll, boarding
LHR T5 Transfer passkontroll, transfer säkerhetskontroll, lounge, boarding (om avgång från T5)
Om avgången är från T3 så tar du transferbuss dit, minns inte om transfersäk görs innan bussen, men jag tror det är efter. Följ skyltning iallafall när du landat på T5 mot T3 isåfall.
New york immigration pass & ESTA-kontroll, tull.

Jag hoppar in lite, bl.a. angående Heathrow. Ankommer man till T5 och skall vidare från T3 kan man gå direkt till transferbussen som tar en till denna terminal. Dock måste det påpekas att det idag kan inträffa att man landar ute vid någon av satelliterna, alltså T5-B eller T5-C och då rekommenderar jag att man tar tåget till T5-A och sedan vandrar via Flight Connections-korridoren när man kommit dit.

Själv har jag vandrat från T5-C till T5-A eftersom jag inte var snabbtänkt nog (räknade inte med att kärran från CPH dockade därute, har alltid anlänt direkt T5-A tidigare) och valde gångvägen (den är lååång).

Säkerhetskontroll sker i T3 och man kommer dit direkt från bussen. Jag skulle föreslå MINST 3 timmars transfer på LHR för att ha full marginal, framförallt från T5-C till T3. Själva bussresan tar sisådär 10-15 minuter men med transfer security samt tiden det tar från planet kan man räkna minst 45 minuter-1 timme (detta avser tiden från att man kliver av flighten tills man passerat säkerhetskontrollen i T3) samtidigt som man "stressar". Själv brukar jag flyga med BA813 (ankomst 11:40) med anslutning till BA85 (17:20) och brukar nå loungen i T3 runt 12:45-13:00 med alla procedurer avklarade från just T5-C (vilket i sig adderar tid).

I NYC är det bra med BA eftersom de anländer T7 där immigration brukar flyta på OK. Detta då terminalen ifråga är liten. Hittills har jag inte upplevt några problem där, tvärtom. Smidig övergång till AirTrain JFK också.

På området PreClearance kan jag enbart konstatera att jag gillar det. Är van vid det från YVR där det fungerar snabbt och smidigt samtidigt som det är bekvämt att t.ex kunna gå rakt ut landside när man landar på exempelvis LAS. Min erfarenhet är att det går snabbare att gå igenom TSA plus US immigration på YVR och så rakt ut landside (inrikesankomst) jämfört med att köra proceduren vid ankomsten. Byten av flighter är också smidigare, framförallt när man flyger via t.ex LAX eller SEA-TAC. Jag betraktar det som ett stort plus att gå rakt in på airside jämfört med att ha transfer-immigration.

Sedan är det naturligtvis bra att komplettera med Nexus och/eller Global Entry men även med dessa föredrar jag tveklöst att ha allting kontrollerat och klart vid avresan och så rakt ut airside/landside vid ankomsten. Man är alltid piggast FÖRE långflygningen och vid ankomsten är det helt klart bekvämare att gå rakt ut. Så även om Sverige skulle bli del av Global Entry exempelvis är jag fortfarande för Pre-Clearance.

När det gäller Arlanda och dess konkurrenskraft baserat på lösningen skulle jag se det som en fördel för transferpassagerare framförallt men man kan också göra reflektionen att det gör mest nytta på flygplatser som redan är stora USA-hubbar. Exempel på detta är LHR där jag mycket gärna skulle ha den funktionen.

När jag flyger från YVR morrar jag ibland lite om USA-flighten INTE går från USA-terminalen eftersom det alltid går trögare vid ankomsten jämfört med om man är clearad på förhand (exempelvis kan man notera detta om man flyger till Orlando där t.ex WestJet har en kvällsflight som avgår från den internationella terminalen och där man kör immigration vid ankomst). Även om det brukar gå relativt snabbt (med USA-mått) är inte immigrationen riktigt på sin spets i den arla morgonstunden när man landar. Det brukar innebär att en full Boeing 737-800 skall hanteras av två bås som föregås av APC (Automatic Passport Control, alltså automaterna).

Jag kan ju säga som så att får ARN Pre-Clearance och min destination är "direkt-USA" kommer jag allvarligt att överväga att routa den vägen (CPH-ARN-USA). Alternativet är routing via Kanada och Pre-Clearance där. Dock beror det på eftersom min vanliga routing brukar vara CPH-LHR-Destination och om den sistnämnda är NYC med BA som bolag och T7 som terminal brukar det fungera förhållandevis smidigt. Däremot skulle jag inte vilja komma utan att vara clearad till JFK med syfte att t.ex byte från T7 till T4 eller annan terminal jämfört med alternativet.

Jag har haft upp till 2h väntan på JFK T7 när jag kommit med BA, så jag vill påstå att den är precis som alla andra terminaler/flygplatser i USA, dvs oförutsägbar.

Jag har haft upp till 2h väntan på JFK T7 när jag kommit med BA, så jag vill påstå att den är precis som alla andra terminaler/flygplatser i USA, dvs oförutsägbar.

Ännu en fördel för Pre-Clearance således. Slumpmässigheten vid ankomsten är en viktig anledning till att det är bättre att ha allt klart redan vid avresan.

Lika bra det, så att de kan koncentrera sig på viktigare problem att lösa. Och pre-clearance är ju som flera sagt inte ens en lösning på ett problem, bara en förflyttning av det.
Faktiskt rent ut sagt utmärkt att det i praktiken skrinlagts.

Toppen