Så är det i Shannon också - fick förklarat att man letar efter organiska material där eftersom det inte är tillåtet att ta in färsk mat i USA. Kanske motsvarande i Dublin?
Okejrå!
Även om dom litar på den svenska kontrollen så måste dom lita på kontrollen i princip alla Shengenländer för att släppa in folk i Pre Clearence utan kontroll. Alla resenärer från Shengenländerna släpps ju rakt in i gateområdet på Arlanda.Under förutsättning att amerikanska myndigheter litar på den allmänna säkerhetskontrollen som utförs av Arlanda kommer det med största sannolikhet inte behövas ytterligare en säkerhetskontroll för att komma in i preclearance-området. Men om amerikanska myndigheter av någon anledning ser brister i den allmänna kontrollen kommer det med stor sannolikhet krävas en. Det som kan avgöra här är anslutande utrikesflyg till Arlanda där man inte passerar säkerhetskontroll på Arlanda. Det problemet finns idag men jag har fått för mig att det är större krav på preclearance-plan än normala transatlantiska plan.
Hur fungerar det i Dublin om man kommer med ett anslutningsplan och skall vidare till USA via preclearance? Eller i Canada?
Hur fortskrider planerna på Arlanda. Det sägs inte så mycket
Ah, fakta - me like.Swedavia har i alla fall slängt upp lite info som beskriver processen med pre clearence inklusive karta över terminalen med alla stegen: Preclearance | Stockholm Arlanda Airport
Swedavia har i alla fall slängt upp lite info som beskriver processen med pre clearence inklusive karta över terminalen med alla stegen: Preclearance | Stockholm Arlanda Airport
Det är nog definitvt vanliga gateområdet. Ser på den bilden inte ut som de planerat någon lounge där ute, men man ska nog inte helt lita på detaljerna i den där bilden..Den stora frågan måste väl ändå vara hur det blir med lounger efter kontrollen?
På kartan i länken nämns 'gate lounges' men det tolkar i alla fall jag som vanligt gate-område men kan ha fel.
Lär inte hända. Möjligen kan det bli någon slags kafelounge, men inget man vill spendera tid i om man inte absolut måste.Den stora frågan måste väl ändå vara hur det blir med lounger efter kontrollen?![]()
Näe, jag tycker personligen det är helt värdelöst. Kommer att vara trevligt på awards när jag vill åka så direkt som möjligt till USA men om jag flyger på köpta biljetter vill jag ju maximera mer och kommer väldigt sällan åka direkt från ARN.Sammanfattningsvis kan man säga att de som kommer tjäna på Arlandas kommande pre-clearance är boende i Stockholmsregionen som ska vidare med flyg inrikes i USA? Känns inte som någon jättestor målgrupp.