Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

JonasK

Medlem
Fördelen med pre clearence är väl att att man slipper säkerhetskontrollen också antar jag?
På EWR finns väl buss mellan, eller var det bara mellan A och C minns ej.
Slipper man inte säkerhetskontrollen är inte fördelen så stor tycker jag.

För mig som startar på ARN är det bra iaf, även om EWR inte är så jobbig iof, för Norrlänningar är det väl mindre roligt gissar jag.
Å andra sidan får man väl gå igenom 2 säkerhetskontroller på Arlanda antar jag. Först den vanliga och sedan Pre clearensens säkerhetskontroll och då är ju vinsten inte lika stor längre. Fördelen är väl dock att det antagligen är kortare köer i Pre clearensen jämfört med att köa i passkontroll på t ex JFK där man kanske hamnar bakom en hel myriad av Jumbojetar från alla möjliga exotiska platser som skall igenom kontrollen. Även i säkerhetskontrollen är det nog kortare köer på Arlanda jämfört med t ex JFK kan man anta.
 
Last edited:

JonasK

Medlem
Välkommen till BC med detta inlägg @JonasK, jag förstår inte det här med säkerhetskontrollen, du går väl inte igenom någon säkerhetskontroll när du hat landat?
Nej inte om du avslutar din resa på t ex JFK men om du skall byta plan måste du igenom säkerhetskontrollen på nytt om det inte är Pre clearence eftersom du efter passkontroll och tull dumpas mer eller mindre direkt ut på landside på amerikanska flygplatser. Är det Pre clearence så hamnar man ju rakt in i gateområdet och kan gå direkt till det anslutande planet.
Det är ju dock att slippa köa i passkontrollen då man är trött efter 8 timmars flygning då man klarat av både detta och tullen innan man steg på som är den största fördelen för dom flesta.
 

agehall

Medlem
Nej inte om du avslutar din resa på t ex JFK men om du skall byta plan måste du igenom säkerhetskontrollen på nytt om det inte är Pre clearence eftersom du efter passkontroll och tull dumpas mer eller mindre direkt ut på landside på amerikanska flygplatser. Är det Pre clearence så hamnar man ju rakt in i gateområdet och kan gå direkt till det anslutande planet.
Det är ju dock att slippa köa i passkontrollen då man är trött efter 8 timmars flygning då man klarat av både detta och tullen innan man steg på som är den största fördelen för dom flesta.
Fast nu blandar du ihop äpplen och päron.

Pre-clearance innebär att du inte behöver passera immigration när du kommer till USA utan landar inrikes. Det i sig innebär inte nödvändigtvis att du landar och kommer ut airside i USA, även om så alltid varit fallet när jag haft pre-clearance.

Om du tex flyger ner till USA från Kanada och har pre-clearance så är det bara en säkerhetskontroll.
 

AABack2ARN

Medlem
Under förutsättning att amerikanska myndigheter litar på den allmänna säkerhetskontrollen som utförs av Arlanda kommer det med största sannolikhet inte behövas ytterligare en säkerhetskontroll för att komma in i preclearance-området. Men om amerikanska myndigheter av någon anledning ser brister i den allmänna kontrollen kommer det med stor sannolikhet krävas en. Det som kan avgöra här är anslutande utrikesflyg till Arlanda där man inte passerar säkerhetskontroll på Arlanda. Det problemet finns idag men jag har fått för mig att det är större krav på preclearance-plan än normala transatlantiska plan.

Hur fungerar det i Dublin om man kommer med ett anslutningsplan och skall vidare till USA via preclearance? Eller i Canada?
 

mha321

Medlem
Hur fungerar det i Dublin om man kommer med ett anslutningsplan och skall vidare till USA via preclearance? Eller i Canada?

I Kanada har det varit extra säkerhetskontroll när jag kommit med longhaul och anslutit vidare mot USA alla gånger vill jag minnas. Normalt har de ju en helt egen terminal eller terminal del för trans border, så det blir motsvarande att göra terminal byte på andra ställen vilket ofta brukar leda till ny säkerhetskontroll. Samma förfarande när jag kommit med domestic i Kanada för vidare anslutning till USA.

På samma sätt skulle det ju garanterat bli ny säkerhetskontroll på man kommer in på T4 för anslutning. Vilket i sig kan skapa viss "konflikt" mot den beryktade förbättringen att man skulle kunna gå fråm T4 till T5 utan säkerhetskontroll - det är nog mer eller mindre garanterat att USA inte kommer acceptera "säkerhetskontroll på valfri svensk småstadsflygplats", så om en sådan snabbfil någonsin ska bli verklighet borde det krävas separat kontroll för pre clearance area.
 

agehall

Medlem
Hur fungerar det i Dublin om man kommer med ett anslutningsplan och skall vidare till USA via preclearance? Eller i Canada?
I Dublin är det en säkerhetskontroll, men nivån på den är betydligt lägre än alla andra jag sett. I princip är det som vid ankomst till DXB, dvs din väska ska gå igenom en röntgenmaskin, men inte mer än så.

Det är klart det kan bli ytterligare en säkerhetskontroll men min poäng var att preclearance och extra säkerhetskontroll är två separata saker. Ingendera implicerar den andra med automatik.
 

JohanA

Medlem
För övrigt har dubbla säkerhetskontroller på Arlanda figurerat ibland tidigare. När Thai avgick från A eller B piren på T5 hade de ibland extra säkerhetskontroll där runt åren 2007-2010.
 

AABack2ARN

Medlem
I Dublin är det en säkerhetskontroll, men nivån på den är betydligt lägre än alla andra jag sett. I princip är det som vid ankomst till DXB, dvs din väska ska gå igenom en röntgenmaskin, men inte mer än så.

Så är det i Shannon också - fick förklarat att man letar efter organiska material där eftersom det inte är tillåtet att ta in färsk mat i USA. Kanske motsvarande i Dublin?

Det är klart det kan bli ytterligare en säkerhetskontroll men min poäng var att preclearance och extra säkerhetskontroll är två separata saker. Ingendera implicerar den andra med automatik.

Okejrå!
 
Toppen