Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Trevligt, absolut. Kommer jag börja flyga med SAS/United direkt, förmodligen inte. Det är mer Bolaget, lounge, pris i business som avgör än att jag får pre-clear. Men mycket positivt för Arlandas utveckling nu när miljödomstolen sagt sitt med.

Senaste 12 månaderna så har det sällan tagit mer än 5 min att passera immigrationen. Med kiosker så har det blivit enkelt och man slipper den blå blanketten.

Jag kommer fortsatt att välja BA om jag flyger till USA eftersom de generellt sett erbjuder bättre priser i business än SAS, plus att ska jag vidare till annan destination än New York eller Chicago slipper jag (oftast) byta inrikes i USA.

Första Malmöplanet landar för närvarande 7:40 och det andra 08:25. Det är nog tveksamt om man kommer tillåta anslutning med det senare planet i händelse av pre-clearance. Så det blir en tidig start från Malmö

Men å andra sidan inser jag att det är 8:25 planet man måste välja idag eftersom det efter anländer 9:50 och det är försent.

Lounge i preclearance-hallen tror jag bara vi kan glömma

Absolut inte!
Ja vill ju stå där o svettas ibland snabba men ibland väldigt långa stunder med resten av världens passagerare på JFK, ORD eller nån annanstans och nervöst vänta på frågan
- What are your intentions with your stay sir?

ja åker väl en gång per år max, så för mig är det helt orelevant med pre-clearance

Sedan väntar jag med spänning på vad kostnaden blir för kalaset. Det lär inte bli billigt för svenska skattebetalare att bemanna med amerikansk personal och den infrastruktur som kommer att behövas för detta "prestigeprojekt."

Det är rimligen Swedavia som står för kostnaderna för detta, och således drabbar det inte statsbudgeten. Eller har jag fel? Rätta mig gärna i så fall.

Det är rimligen Swedavia som står för kostnaderna för detta, och således drabbar det inte statsbudgeten. Eller har jag fel? Rätta mig gärna i så fall.
Swedavia ägs ju förvisso av staten, men i alla händelser skulle jag inte tro att staten på något sätt kommer att stå för notan för att passagerare får pre-clearance. Det lär väl täckas av någon särskild avgift som ingår i biljetten.

Om de kan lösa de uppenbara konstitutionella problemen med främmande stats tjänstemän i Sverige så skulle jag nog tycka att detta vore en bra lösning!

Jag undrar vilken målgrupp som skall Swedawia tänkt sig komma till ARN för detta(från Asien, Sydostasien eller Östeuropa)?

Jag undrar vilken målgrupp som skall Swedawia tänkt sig komma till ARN för detta(från Asien, Sydostasien eller Östeuropa)?

Och framförallt vilket flygbolag skall flyga dem till Arlanda? Nattflyg från Asien kan landa såpass tidigt att de kan passera immigration och sedan gå på nästa flight till USA. Från Östeuropa är chansen ganska liten.

Eller kanske vi kan få se Malaysian eller Cathay mellanlanda i Stockholm för att tanka på väg till USA och låta folk passera preclearance (ungefär som BA001 i Shannon) med undantaget att vi här snackar en 777a med 300 personer...

Toppen