Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Intressant kommentar om Global Entry - det gör ju inreseprocessen enklare men leder ju inte till att man kan klippa anslutningstiderna vid inresan eftersom det snarare skulle kräva att ALLA har global Entry och det händer ju inte i första taget.

Jag förstår att SAS är tveksamma om det innebär att minsta anslutningstid är två timmar (vild gissning) eftersom det skulle kräva ankomst till Arlanda senast 8:30. De flesta inrikesflyg fixar väl det, men få utrikesflighter är på Arlanda så dags. Visst SAS kan senarelägga planen lite men det är nog inte bara av godo.

Om CPH skulle få preclearence skulle man behöva starta minst en timme tidigare från Stockholm om man vill ansluta till USA

Men för mig som reser från Stockholm är detta nog positivt (om det nu blir något)

Jag har också jobbat i Försvarsmakten, och jag fick ett A2-visum (dubbelkollade precis mitt gamla pass).
Min uppfattning är att A1 är diplomatvisum, och A2 är för övriga statsanställda som är på officiellt besök för att arbeta.

Hur som helst är det en angenäm inreseprocedur. "Welcome Sir, thank you Sir..." ;)

EDIT: Hittade följande länk
Diplomat & Foreign Government Official Visa

Nu blir jag lite nyfiken på vad jag hade för Visa. Efter idogt letande hittade jag mitt gamla pass. Mycket riktigt @FFS och Chris, det står Visa:R, Type/Class:A2. Jag verkar tydligen helt missat gräddfilen under de tjugo år jag reste frekvent till USA och mestadels via ORD. Vad bra då har vi ordning igen på formaliteterna och jag hade missat vilken typ av visa jag hade.

Lite OT men belyser kanske en del av min ståndpunkt i frågan...

Ett annat land som också borde satsa på preclearance är United Kingdom. Köerna på T5 (för icke-EU-medborgare) var häromdagen rent löljiga och en gissning (förvisso tagen ur luften) är att det tog en minst timme att ta sig igenom. Och då pratar vi mitt på dagen.

Eller så löser UK problemet på samma sätt som jag tycker US borde lösa problemet, säkerställ att bemanna immigrationskontrollen på hemmaplan. Det är ju ytterst sällan det är platsbrist som leder till enorma köer utan det faktum att hälften av båsen är tomma. På LHR tror jag 3 eller 4 bås var öppna (av kanske 20). :(

P.S. Är det för övrigt bara jag som tycker det är lite omständigt att byta till en inrikesdestination (nåja Dublin) på LHR? Först conformance-kontroll som det var kö till, sedan passkontroll som det var jättekö till. Ett bås för EU och ett bås för icke-EU samt ett bås som jag inte riktigt vet vad det fyllde för funktion. Sedan var det kö för att bli fotograferad och få en stämpel på boardingkortet, sedan kö till säkerhetskontrollen (fast track). Proceduren tog ganska exakt en timme (lika långt som på LAX senast). Sedan var det fotografering innan ombordstigning och avslutningvis skulle vi ändå visa passet vid ankomst till Dublin...

Pratade med Swedavia i förra veckan och de väntar med stor spänning på beskedet från amerikanska myndigheterna om man får beviljat US pre-clearande på Arlanda. Det innebär i så fall full amerikansk gränskontroll på Arlanda och att man landar i USA med alla formaliteter klara, ungefär som en inrikespassagerare.

Vad jag förstod är det inte så långt kvar till beskedet kommer. Om det blir ett ja, kommer du till en större del än tidigare välja att flyga Stockholm Arlanda-USA? Snarare än att resa via någon annan flygplats i Europa.

Som en liten kuriosa kan jag nämna att det redan finns en plan för hur detta skulle se ut och det är delar av nedervåningen i F-piren i terminal 5 som i så fall blir dedikerad för US pre-clearance.

I grunden positivt och en konkurrensfördel. SAS verkar dock vara en gnutta skeptiska. Med tanke på att SAS befintliga avgångar till New York och Chicago ligger 10:25 resp. 10:20 blir en naturlig fråga förstås om detta kommer att gynna transfertrafik från övriga delar av landet. Det blir till att ta första flyget om detta ens räcker (som SAS också påpekar). För resenärer som startar sin resa i Stockholm bör detta rimligtvis bli utmärkt. Jag tar hellre kön i Stockholm innan flight än hamnar bakom några jumbos på Newark.

Kontrollfråga. Kommer det att finnas någon lounge efter pre-clearance....?

Sen delar jag SAS skepsis för det kommer inte att funka med inrikes transfer till förmiddagens avgångar till USA. Jag tycker pre-clearance låter bra, men till priset av en extra övernattning på ARN? Nja.

Som boende i Stockholm skulle det givetvis vara ett bra argument för att resa från Stockholm, och klart värt några hundra extra på biljettpriset jämfört med transferflyg.

Tyvärr är det ju bara tre riktiga dagliga USA-avgångar på sommaren, och två dagliga på vintern så möjligheterna är klart begränsade.

En sak man skulle kunna tänka sig är ju att det även lockar lockar nya flygbolag.

Om det bara är SAS o Norwegian.....då vettetusan. Sista är för dåliga jämfört med allt, o första för dyra kontra vad man levererar.
Svårt val- lida i kabin vs lida vid migration.

Som grund är det väldigt positivt, men med tanke på SAS o ett för mig opassande resemönster: Nej, jag kommer inte flyga mer till USA.

Kontrollfråga. Kommer det att finnas någon lounge efter pre-clearance....?
Om det beviljas kommer det med all säkerhet bli någon form av transithall för USA-avgångar, säkerligen med någon butik och något café. Om det i så fall även skulle öppna en lounge där är nog alldeles för tidigt att säga något om idag.

Det skulle vara mycket bra då man annars är nervös för att ha förkorta bytestider i USA när man kommer från Europa och ska vidare. Tyvärr försvinner ju United från Arlanda så då minskar ju möjligheterna.

Toppen