Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Vad jag förstår så har både Oslo och Köpenhamn också sökt pre-clearence. Har för mig att det också finns några trådar om det på forumet.

En mer filosofisk fråga är om det är rimligt att vika en stor del av terminalen för att sköta ett främmande lands gränskontroll? Vad är Swedavias incitament i detta, ekonomisk vinning genom ökad trafik?

Skulle definitivt flyga från Arlanda om detta införs. Det är värt hur mycket som helst att slippa passkontrollen i USA så det motiverar väl lite längre tid på Arlanda.

Den längsta tiden jag spenderat på immigration är ca 30 minuter de senaste 7 ggr(de jag kan komma ihåg) så känns ju inte som en speciellt viktig faktor, däremot tror jag att det kan vara ett lyft för Arlanda och förhoppningsvis locka fler bolag/destinationer.

Påverkar inte alls, skulle jag vilja säga. Bolag etc. är långt viktigare. Sedan väntar jag med spänning på vad kostnaden blir för kalaset. Det lär inte bli billigt för svenska skattebetalare att bemanna med amerikansk personal och den infrastruktur som kommer att behövas för detta "prestigeprojekt." Intressant dock, och givetvis är jag för utvecklingen av Arlanda.:)

Toppen