Senaste nytt

Pralinerna i SAS Plus

Jag norpa åt mig 4 kartonger på gårdagens flyg KRK-CPH. Såg en hel "Låda" i galley fylld med dom. I princip bara jag som tog av totalt 4 pax i plus på en CRJ.

Såg en passagerare för någon månad sedan som bad att få denna tomma vita lådan som pralinaskarna förvarades i, som han sen omsorgsfullt vek ihop för att spara. Kanske blir det nu ett slut på hans samling.

En fortsättning på den tidigare granskningen. Undrar hur lång tid det tar innan vi på SAS möts av ett Kexchoklad och en Delicatoboll... Efter att ha läst det nya reportaget tänker jag att det kanske rent av vore mer eftersträvansvärt.

Screenshot_20250726-080253.png

Dags att uppdatera innehållsförteckningen.

Last edited:
Delicatobollar är godare.
Jag har varit på besök hos Delicato i Segeltorp och kan intyga att det är betydligt bättre hygien där! Eftersom att dom säljer till IKEA och USA är det stenhårda kontroller (tidigare BRC, nu ISO22000).

Suck, Escalante ljuger sig fast ännu djupare i den här härvan... SAS kommer väl ändå byta koncept 1 oktober och då försvinner garanterat pralinerna.

Men det känns ändå lite tråkigare med delicatobollar. Men, om de ändå hade uppskattats av resenärerna och att hygienen är bättre så är det så klart bättre. En positiv bieffekt är väl att det troligtvis också blir billigare.

Om det dessutom är så att Delicato levererar till IKEA så kan vi nog vara säkra på vi även slipper dåliga arbetsförhållanden och rasistiska kommentarer från företagets representanter eftersom IKEA även har hårda regler kring detta.

När det gäller pralinerna så fick jag i födelsedagspresent för ett par år sedan praliner från ett Malmöbaserat företag som heter "Mosters Praliner". Mycket goda. Skulle också kunna vara ett alternativ, om man vill behålla någon form av exklusivitet, och fortsatt gynna Sydsverige.

Det finns så klart många andra mindre och exklusivare pralintillverkare att använda om man vill.

När det gäller pralinerna så fick jag i födelsedagspresent för ett par år sedan praliner från ett Malmöbaserat företag som heter "Mosters Praliner". Mycket goda. Skulle också kunna vara ett alternativ, om man vill behålla någon form av exklusivitet, och fortsatt gynna Sydsverige.

Det finns så klart många andra mindre och exklusivare pralintillverkare att använda om man vill.
Finns flera bra svenska tillverkare av praliner tex Minas Chokladstudio i Trolle Ljungby.

Toppen