Har du verkligen fått feedback från folk som inte vill ha högre service till lägre pris på SAS, eller inte vill kunna få en lyxigare resa till samma Fly Premium-poängpris, eller som verkligen påstår att premium economy i SAS tappning är bättre än business hos respektabla europeiska bolag?

Eller har du fått feedback som säger att det nog inte är särskilt realistiskt att tro att SAS skulle återinföra business class intra-Europa så som flygbranschen/marknaden ser ut 2021? Förutsättningarna är gissningsvis sämre för att bedriva genuin business class (= högre kostnader per stol) än när SAS avskaffade den 2013(?), p.g.a. jobbresenärers resebudgetar/resepolicies, den övergripande konkurrensen från LCC och det besvärliga ekonomiska läget för branschen.
Jag har helt klart sett tillfällen då BA business class är billigare än SAS Plus på sträckan LHR-ARN om man bokar med lång framförhållning. Jag är däremot rätt tveksam till om BA business class generellt är billigare än SAS Plus. Sent bokad business inrikes i UK kan t.ex. vara ganska dyr och höga priser i BA business inom Europa ser generellt ut att gå högre i pris än höga priser på SAS Plus. Har någon gjort en systematisk jämförelse på pris eller lyckats få fram siffror på intäkter?
Sedan spelar det nog en roll dels att hemmamarknaden Storbritannien är ett land med märkbart större inkomst- och klasskillnader än vad som är fallet i Sverige och de nordiska länderna, och dels att BA är mer angelägna än SAS att ha matartrafik i business till sitt long haul-nät.
Men visst är kabinservicen i BA business bättre än SAS Plus = premium economy inom Europa!