Senaste nytt

Pralinerna i SAS Plus

Bra poäng, men någonstans lär väl gränsen gå för även den mest inbitne SAS-resenären?
Frågan är väl snarare hur ånga inbitna SAS-resenärer det är som faktiskt åker SAS till t.ex. Kanarieöarna, i förhållande till hur många som bara är "allmänna resenärer".

Personligen väljer jag inte SAS till sydeuropa av just den anledningen, om de inte är markant mycket billigare än t.ex. Swiss eller Lufthansa med byte. Om jag inte bokar ganska sent och redan då kan se att flyget ser ut att bli halvtomt. I mitt fall, som inbiten SAS-resenär, har gränsen passerats med god marginal.

Tittar jag på vänner/kollegor som är hyfsat frekventa resenärer, så åker de SAS Plus till Kanarieöarna antingen för att man behöver poäng, eller att man bokar en Fly Premium Award.

SAS säljer en sämre produkt till ett högre pris, fast eftersom kabinerna oftast är smockfulla, i synnerhet till semesterdestinationerna
- varför skulle de ändra på det?

Mer revenue genom merförsäljning av helt flexibel Pro med garanterad seat block. Få flyg som är 100% fulla. Dock negativt för oss EBD då lediga säten först tilldelas Pro.

Tyvärr har jag varje gång jag tagit upp motsvarande jämförelse på forumet med SAS Plus blivit nästan landsförvisad från forumet.
Har du verkligen fått feedback från folk som inte vill ha högre service till lägre pris på SAS, eller inte vill kunna få en lyxigare resa till samma Fly Premium-poängpris, eller som verkligen påstår att premium economy i SAS tappning är bättre än business hos respektabla europeiska bolag? :) Eller har du fått feedback som säger att det nog inte är särskilt realistiskt att tro att SAS skulle återinföra business class intra-Europa så som flygbranschen/marknaden ser ut 2021? Förutsättningarna är gissningsvis sämre för att bedriva genuin business class (= högre kostnader per stol) än när SAS avskaffade den 2013(?), p.g.a. jobbresenärers resebudgetar/resepolicies, den övergripande konkurrensen från LCC och det besvärliga ekonomiska läget för branschen.

Ska man göra en jämförelse, BA med riktig biz klarar av att ha blockerat mittsäte, servera en måltid och ha fri bar oftast till ett lägre pris än vad SAS tar för sin Plus produkt.
Jag har helt klart sett tillfällen då BA business class är billigare än SAS Plus på sträckan LHR-ARN om man bokar med lång framförhållning. Jag är däremot rätt tveksam till om BA business class generellt är billigare än SAS Plus. Sent bokad business inrikes i UK kan t.ex. vara ganska dyr och höga priser i BA business inom Europa ser generellt ut att gå högre i pris än höga priser på SAS Plus. Har någon gjort en systematisk jämförelse på pris eller lyckats få fram siffror på intäkter?

Sedan spelar det nog en roll dels att hemmamarknaden Storbritannien är ett land med märkbart större inkomst- och klasskillnader än vad som är fallet i Sverige och de nordiska länderna, och dels att BA är mer angelägna än SAS att ha matartrafik i business till sitt long haul-nät.

Men visst är kabinservicen i BA business bättre än SAS Plus = premium economy inom Europa!

Har du verkligen fått feedback från folk som inte vill ha högre service till lägre pris på SAS, eller inte vill kunna få en lyxigare resa till samma Fly Premium-poängpris, eller som verkligen påstår att premium economy i SAS tappning är bättre än business hos respektabla europeiska bolag? :) Eller har du fått feedback som säger att det nog inte är särskilt realistiskt att tro att SAS skulle återinföra business class intra-Europa så som flygbranschen/marknaden ser ut 2021? Förutsättningarna är gissningsvis sämre för att bedriva genuin business class (= högre kostnader per stol) än när SAS avskaffade den 2013(?), p.g.a. jobbresenärers resebudgetar/resepolicies, den övergripande konkurrensen från LCC och det besvärliga ekonomiska läget för branschen.

Jag har helt klart sett tillfällen då BA business class är billigare än SAS Plus på sträckan LHR-ARN om man bokar med lång framförhållning. Jag är däremot rätt tveksam till om BA business class generellt är billigare än SAS Plus. Sent bokad business inrikes i UK kan t.ex. vara ganska dyr och höga priser i BA business inom Europa ser generellt ut att gå högre i pris än höga priser på SAS Plus. Har någon gjort en systematisk jämförelse på pris eller lyckats få fram siffror på intäkter?

Sedan spelar det nog en roll dels att hemmamarknaden Storbritannien är ett land med märkbart större inkomst- och klasskillnader än vad som är fallet i Sverige och de nordiska länderna, och dels att BA är mer angelägna än SAS att ha matartrafik i business till sitt long haul-nät.

Men visst är kabinservicen i BA business bättre än SAS Plus = premium economy inom Europa!
Du måste ju boka smart för bästa pris med BA, tex borta lördag till söndag eller använda POUG. Business inom UK med BA är inte värt det annat för TP.

Du måste ju boka smart för bästa pris med BA, tex borta lördag till söndag eller använda POUG. Business inom UK med BA är inte värt det annat för TP.
Jag har någon gång hört rykten om folk som inte kan välja dagar helt fritt för sina resor, som ibland bestämmer sig för resor ganska sent (eller får det bestämt för sig), och som reser till ställen för att de behöver göra något på ett bestämt resmål snarare än att samla tier points/statuspoäng genom att flyga i valfri riktning. ;) Men jag inser att det ju låter ganska dumt att det faktiskt skulle finnas sådana konstiga människor. :D

OT. Kanske finns ngn tråd ”varför välja SAS plus före andra bolags business intra Europa”?

Alltför få tänker efter och ställer frågan - vad fan får jag för pengarna ? ;)

Alla har sina egna preferenser när det gäller vad man bokar (och till vilket pris).
Några högst personliga reflektioner efter höstens resande (med SAS, Swiss och British Airways).
SAS plus: upplever kabinservicen som betydligt bättre än pre-CovId, personalen trevliga och verkar anstränga sig för att man skall trivas. Tycker också den nya matlådan är ett rejält lyft. Stolarna i SAS A320Neo tillhör marknadens bästa.
Swiss eko: A220 (BCS3). Bra service om än lite stel och för mjuka stolar. Åt ingen mat och tyvärr alldeles för söt tonic :p. Blir Swiss business nästa vecka i A320 (för första ggn).
British Airways business: Riktigt bra och trevlig service samt varm :eek: god mat. Stolarna har nog varit bra men var rejält nedsuttna.

Så, till @Homer fråga - vad fan får jag för pengarna? :rolleyes:

I mitt fall så väger direktflyg tungt. Åker i princip aldrig ”via” om jag inte behöver. Åker regelbundet till London och har nästan helt lämnat SAS för BA. (Tänk om linjen ARN-LCY kunde återuppstå….)
Att jag lämnat SAS beror inte på ombordprodukten utan mer deras kundtjänst, både med och utan 2-4-1, måste vara Europas sämsta (som jag haft att göra med). I och med pandemin tillkom hanteringen med A340 och B737-700, uselt.
Sedan vill jag sitta bra/bekvämt, oavsett business eller eko.
Nu kommer det, ON TOPIC :D, pralinerna är ett trevligt/gott inslag men har ingen avgörande betydelse för om jag bokar SAS plus eller business med ett annat bolag.

OT. Kanske finns ngn tråd ”varför välja SAS plus före andra bolags business intra Europa”?

Andra bolag erbjuder inte billiga business class biljetter från Sverige
i synnerhet inte om det innebär mellanlandning.
Lufthansa gruppen är undantaget
BA har bra priser till London och Iberia till Madrid annars inte.
Finnair, KLM enbart svindyra biljetter
Air France brukade vara relativt billiga åtminstone till Paris, ser inte ut som det är så längre.

Toppen