Senaste nytt

Powerbank fattade eld ombord en 777 i Guangzhou

Brandten

Medlem
Ser jag rätt att en ur cabin crew kastar in en plastflaska vatten i bagagehyllan? Vet ju naturligtvis inte hur jag hade reagerat själv men en tämligen panikslagen cabin crew är inget jag vill ha ombord!

Det ser verkligen oproffsigt ut. Varför hämtar man inte brandsläckaren så är det fixat på nolltid. Tur att dom inte sliter ut skiten från hyllan för då är det kört. Jag vet inte om bagagehyllorna är dimensionerade för att tåla en viss värme. Om inte så borde det införas att dessa hyllor skall motstå en brand under en viss tid med tanke på dagens elektronik som tar eld alldeles för ofta.

Man kan ju fråga sej hur denna personal har kunnat klara utbildningen och få godkänt att jobba på detta flygplan. Jag brukar alltid hävda att man måste se upp med vissa flygbolag med undermåligt säkerhetstänkande. Tyvärr stämmer inte detta alltid.

Jag kommer att tänka på en självupplevd historia för ca 15 år sedan. Jag skulle flyga hem från ett jobb i LAX och hade min son i övre tonåren med mig. Vi tog ett kvällsflyg med American Airlines från LAX till ORD för att ta en hotellnatt och besök i Chicago innan vidare resa till ARN med American dagen efter. Flygplanet från LAX var en ny B737-800 och vi var de enda passagerarna i First. Sonen var då 19 år och han försökte beställa en öl efter maten men flygvärdinnan trodde inte han var 21 år, vilket är åldern för att få in öl på flyg och de flesta uteställen i USA. Men han stod på sig och flygvärdinnan kollade då med mej om det verkligen stämde. Jag höll med eftersom jag tyckte han kunde få en öl. Han fick in sin öl. Vi var väl halvvägs till ORD när jag halvslumrade med min kvälls GT när sonen väckte mej och sa att det rycker från pentryt längst fram. Vi satt ju på någon av de främsta raderna så vi hade viss koll på pentryt. Efter ett slag började det lukta illa också. Ingen av kabinbesättningen fanns framme i detta pentry utan de satt längst bak och snackade skit. Jag ringde på uppmärsamhetsknappen men inget hände. Jag skickade då iväg sonen att hämta någon av besättningen. En flygvärdinna kom då med släpiga steg. När hon fick syn på vad som höll på att hända blev det mindre panik och hon fick dit någon ytterligare kollega. Det blev inte någon ordning förrän de fick ut styrman som dränkte in det mesta utsatta med våta handdukar.

Det var en kaffekokare som kokat torrt och det blev ganska varmt med rökutveckling och stickande lukt av detta. Nu hände inget allvarligare.

Det som retat mej efter händelsen var att min son som upptäckte detta i tid inte fick något särskilt tack för sin insats. Han borde ju kunna fått något erkännande, men inte. Det blev förmodligen bara en incidentrapport flygplanets loggbok. Vi lurade dom i alla fall på en öl.

Jag skall ändå inte klaga på American Airlines. Jag hade på den tiden fått en stor bunt med odaterade uppgradingsvouchers av deras svenska representant.

Man kan ju fråga sej hur denna personal har kunnat klara utbildningen och få godkänt att jobba på detta flygplan. Jag brukar alltid hävda att man måste se upp med vissa flygbolag med undermåligt säkerhetstänkande. Tyvärr stämmer inte detta alltid.
Man hör ju ibland att vissa flygvärdinnor i Kina anställs genom kontakter, inte genom vanlig anställningsintervju.
Därför är det inte så konstigt att sådan här händelse kan inträffa.

Man får ta med sig power bank med kapacitet under 100 Wh ombord men problemet är inte kapacitet utan hur den tillverkas och hur kvalitet kontrolleras.
Air Travel: Power Banks without Clear Product Identification are Prohibited

Man vet att det finns otaliga oseriösa batteritillverkare i Kina som tillverkar power banks och de är mycket mindre pålitliga än dem från kända märken (förutsatt att de batterierna från kända märken är riktiga, inte någon kopia).

Tyvärr det finns inte någon direkt lösning mot detta förutom totalförbud av power banks.

Tyvärr har batterier av olika slag varit ett gissel i alla tider på flygplan. Se bara på problemet med batterierna ombord på B787. Tyvärr räcker det inte med bara kontroller eftersom det går att fuska med det mesta. Inte ens en CE märkning ger en garanti för att det är tillräckligt testat.

Från en kommentar på The Aviation Heralds hemsida:

"@jose, my friend was on that plane.
The cabin looks empty because flight attendants told everyone to move to the back of the cabin. The headlocks are not empty at all as you can see a red luggage being pulled from the nearby locker"

Toppen