Senaste nytt

Powerbank fattade eld ombord en 777 i Guangzhou

En undran, vad händer när man skickar denna typ av laddare i incheckat bagage och olyckan är framme.
Det är väl Lufthansa som ger någon typ av säkerhetsinformation om vad som skall göras vid rökutveckling från elektronikprodukter.
När det var problem med en Samsung telefon, minns inte modellen så informerade alla flygbolag om problemet med Litium-batterierna
Dessa batterier får du ta med i flygplanet | Pctidningen.se
 
En undran, vad händer när man skickar denna typ av laddare i incheckat bagage och olyckan är framme.
Det är väl Lufthansa som ger någon typ av säkerhetsinformation om vad som skall göras vid rökutveckling från elektronikprodukter.
När det var problem med en Samsung telefon, minns inte modellen så informerade alla flygbolag om problemet med Litium-batterierna
Dessa batterier får du ta med i flygplanet | Pctidningen.se
Vet inte vad som händer men skillnaden på att skicka batterier i incheckat bagage kontra och ha det i kabinen är ju att det i de flesta flygplansmodeller (minns inte vilken som INTE hade) så finns brandsläckningssystem.

AERO - Fire Protection: Cargo Compartments
 
Vet inte vad som händer men skillnaden på att skicka batterier i incheckat bagage kontra och ha det i kabinen är ju att det i de flesta flygplansmodeller (minns inte vilken som INTE hade) så finns brandsläckningssystem.

AERO - Fire Protection: Cargo Compartments

Det är just detta som är anledningen till att litiumbatterier inte får checkas in.

Får branden väl fäste så brinner det hett och varmt, och exploderar batteriet så kan det dessutom spränga bort lufttätheten i lastutrymmet vilket gör att halongasen inte hjälper.

Därför är det bättre att batterikapaciteten begränsas och de som faktiskt finns förvaras inom räckhåll så att eventuella bränder kan bekämpas snabbt.
 
Lite OT men CE märkning kräver väl inga tester utan bygger på självkontroll. Dvs det är först när något händer som man börjar titta på hur noga tillverkaren testat sin compliance.

Helt riktigt, men även självkontroller är ju tester och måste dokumenteras. Hela flygvärlden inom i varje fall Europa bygger också helt på egenkontroll, vilket är lika med självkontroll. Så resultatet blir ju som du säger, inte förrän det händer något börjar man titta på resultat och rutiner hos tillverkaren. Om detta är bra kan man diskutera länge och väl. Luftfartsmyndigheten gör i dag inga tekniska kontroller utan man kollar enbart loggböcker och feljournaler och då nästan bara när det hänt något. Detta fungerar ju bra så länga alla aktörer är seriösa, men Så ser tyvärr inte verkligheten ut.
 
Tyvärr det finns inte någon direkt lösning mot detta förutom totalförbud av power banks.

Det kan bli knepigt utan att samtidigt dra in alla laddningsbara batterier i debatten. Dvs datorer, mobiltelefoner och annan handhållen utrustning. Teknologin kan ju vara densamma i en powerbank som i din laptop.
 
Helt riktigt, men även självkontroller är ju tester och måste dokumenteras.
Problemet här, till skillnad från flygbranchen, är att den lokala tillverkaren i Kina nog skiter fullständigt i om de uppfyller kraven eller inte. I värsta fall startar de ett nytt bolag och kör på som inget hade hänt. I flygbranchen fungerar självkontroll för att folk i allmänhet känner till vilka aktörer som finns och det är inte så lätt att bara starta en ny.
 
Tankarna för mig till den gode Clarkson och hans biltest för Ål- och Natriumsäljare.
Var väl en jävla tur att inte väskan tillhörde en sådan person :)

Annars är väl i grunden vatten ett väldigt dumt val om man inte vet vad som brinner. Li-Ion batterier (de flesta idag) skall släckas med pulver. Nu vet jag inte vad som händer om du skickar vatten direkt på ett sådant batteri som brinner.
Men vilken/vilka modeller av släckare finns ombord ?
 
Tankarna för mig till den gode Clarkson och hans biltest för Ål- och Natriumsäljare.
Var väl en jävla tur att inte väskan tillhörde en sådan person :)

Annars är väl i grunden vatten ett väldigt dumt val om man inte vet vad som brinner. Li-Ion batterier (de flesta idag) skall släckas med pulver. Nu vet jag inte vad som händer om du skickar vatten direkt på ett sådant batteri som brinner.
Men vilken/vilka modeller av släckare finns ombord ?
När de släcker fotogenbränder använder de ju skum så det är möjligt att det finns sådana ombord. Annars är ju pulver kanske bättre bär det handlar om elektronik. Det borde finnas båda.
 
En artikel från Boeing visar att man använder Halon-gas samt vatten i släckare.

AERO_2011q4-4_fig3.gif

Se hela artikeln:
Fire Protection: Passenger Cabin
 
Toppen