Senaste nytt

Potentiell sammanslagning av Eurobonus och Flying Blue från slutet på 2025

Ricci

Medlem
Med tanke vad som skall godkännas för CH-11 och sedan lokala förhandlingar, trafikplanering/optimering innan man går in i Skyteam så tror jag jag snarare på början slutet av 2025.
Lägg sedan till 1-2 år för eventuell integration med FB dvs OM AF/KLM köper mer än 50% av SAS.
 

Thornado

Medlem
Det finns ju många aspekter av detta och vi kommer nog inte veta hur det kommer se ut förrän en eventuell sammanslagning börjar komma mycket närmare (dvs egentligen inte förrän AF/KLM möjligen har köpt upp mer än 50%). Några nyckelfrågor som jag ser det är:

"Växlingskurs" mellan poäng hos EB och miles på FB.
Har sett vissa vara oroliga för att en devalvering av poängen ska komma redan här. Självklart inte omöjligt, men jag är mindre orolig här. Eftersom båda programmen åtminstone har varit miles-baserade (även om FB nu gått över till spend) så känns en 1:1-mappning relativt rimlig.

Poängkostnad för awards
Här ser jag en större risk att tappa värde - är inte så insatt i FB men har förstått att det generellt är dyrare awardpriser (och dynamiska), så där kommer det troligt att komma en implicit devalvering, framförallt om man jämför med EB-awards på SAS-flighter som varit rätt så förmånliga och inte ökat i pris på länge.

Kreditkortsförmåner
Amex (och antagligen SEB kort) kommer ju troligtvis vilja fortsätta ha ett partnerskap med lojalitetsprogrammet oavsett vad det heter, möjligen med justerad poängintjäning. Den största risken är ju dock vad som kommer att hända med 2-4-1-vouchers från Amex (och FlyPremium). Skulle dessa försvinna så skulle det åtminstone för min del innebära att poängen på en gång halveras i värde (då jag i stort sett aldrig, förutom några inrikesresor, bokar utan att använda en voucher). Ett FB Amex Sverige kan ju givetvis erbjuda andra förmåner än motsvarande kort i Nederländerna, men ska de fortsätta erbjuda denna förmån så krävs det ju att nya funktioner implementeras i FB-systemen, och frågan är hur intresserade de är av det för enbart den svenska marknaden.

Lifetime Gold
Slutligen LTG, vilket ju redan har diskuterats väldigt mycket. Det har ju sagts att allt kopplat till LTG kommer fortsätta som vanligt, även med SAS övergång till Skyteam, men det har ju varit under förutsättningen att Eurobonus fortsätter att existera som ett fristående program. Det positiva är ju att FB åtminstone har ett koncept av livstidstatus, men "enbart" för Platinum. Så frågan är om EBLTG kommer mappas till FPLTP eller till en nyinförd FPLTG (i teorin skulle de ju helt kunna strunta i EBLTGs, men det tror jag inte de gör). För "säkerhets skull" kommer jag nog fortsätta att se till att kvalificera till EBD i några år till utifall att tio år EBD skulle krävas för FBLTP.
Sen är det ju förstås även frågan om hur status mot LTG mappas om man inte nått dit än. Om LTG mappas mot Lifetime Platinum så bör ju även innevarande år mot LTG kunna mappas utan problem... Har vi någon gång sett någon siffra på hur många LTG som finns i Eurobonus?
 

M.K

Medlem
Mycket om och när. Eurobonus är ett otroligt starkt inarbetat varumärke i Skandinavien, dumt byta bort det.

Jag hoppas att de fortsätter med sin minoritetspost och att Wallenberg får tillbaka lite ägande nästa gång det behövs kapital.
 

Lord

Medlem
FullSizeRender.jpeg

Fick just mitt tionde EBD-kort, blir spännande att se vad som händer framöver…
 

Harnos

Medlem
Då blir det alltså 10års jubileum i år.
Jag har lyckats med kvalificeringen varenda år och sällanresenären (frun) är glad över sitt guldkort.
Härligt!
Själv blev jag EB Lifetime Gold när jag haft Diamond status i 8år så då la jag ner jakten på status, hade varit rätt surt om dom nu väljer att matcha enbart mot Diamond status för lifetime i Skyteam ;-)
 

ante_77

Medlem
Härligt!
Själv blev jag EB Lifetime Gold när jag haft Diamond status i 8år så då la jag ner jakten på status, hade varit rätt surt om dom nu väljer att matcha enbart mot Diamond status för lifetime i Skyteam ;-)

För egen del kommer statusen in per automatik då jag är pendlare. Få poäng, men desto mer legs. Gratis dryck och poäng som inte förfaller och att frun får Gold och extra bagage på resorna är egentligen bara en bonus. Jag hade oavsett, status eller ej, rest ungefär lika mycket
 
Toppen