Senaste nytt

Posta din lyckade bokning av bonusresor här - 2026

Skulle boka flyg till helgen (imorgon) och insåg att flygbiljetterna kostade multum. Bra värde att boka för poäng.

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Eco
Avreseort: ARN
Destination: CPH
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 20 000
Skatter&avgifter (per person): 521 SEK
Antal resenärer: 2+ infant
När (avresans tidpunkt): Till helgen (Juli)
Bokad: idag (Juli)
Hur hittades tillgänglighet: SAS Hemsida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Flighter:
ARN - CPH – Scandinavian Airlines – A320 - Eco
CPH - ARN - Scandinavian Airlines - A320 – Eco

Min syster joinar på Sydamerika resan

Flygbolag: Airfrance
Kabinklass: Eco
Avreseort: OSL
Destination: GIG
Antal poäng (per person): 80 000 + 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 1441 NOK
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Oktober 2026
Bokad: Maj 2026
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares och sas hemsida

Flighter:
OSL - CDG – AF HOP – E190 - ECO
CDG - GIG – Air France – B777 – Eco
GIG - CDG – Air France – B777 – Eco
OSL – CDG - AF HOP – E190 – Eco

Sen får hon flyga business till Argentina

Bonusprogram: IBERIA Club
Flygbolag: British Airways
Kabinklass: Club World (BIZNIZ)
Avreseort: GIG
Destination: EZE
Antal poäng (per person): 42 500 Avios
Skatter&avgifter (per person): 137 EUR
När (avresans tidpunkt): Oktober 2026
Bokad: Maj 2026
Hur hittades tillgänglighet: Iberias hemsida

Flighter:
GIG - EZE – Brittish Airways – B777 - Business
EZE - GIG – Brittish Airways – B777 - Business

Den här är lite udda!
Bonusprogram: Seasmiles
Rederi: Hellenic Seaways
Kabinklass: Main cabin
Avreseort: Pireaus
Destination: Agistri
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 93 poäng
Skatter&avgifter (per person): 6€
När (avresans tidpunkt): Juli 2026
Bokad: Juli 2026, 1 timma före avresa
Hur hittades tillgänglighet: Hellenic Seaways hemsida

Har samlat poäng i flera år på mina båtresor i Grekland men aldrig lyckats använda dem eftersom det krävdes telefonbokning. Nu har de dock uppdaterat hemsidan så mina poäng räckte till 25% rabatt på biljetten i alla fall!

Bonusprogram: EuroBonus
Kabinklass: Business (I)
Avreseort: ARN
Destination: ORD
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 60000 (efter Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 723
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): December 2026
Bokad: Juli 2026
Hur hittades tillgänglighet: awardhacks.se / sas.se
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 1

1:a samtalet fick jag besked att mixed cabin inte var tillåtet i en resriktning (ARN-CPH-ORD). Vid andra försöket skulle det dock gå att ordna, men då hade jag redan bestämt mig för en annan flight för ARN-CPH.

Kanske kan se ut som en tråkig bonusresa, men är kanske min bästa bokning genom tiderna då vi åker till våra döttrar i USA för att fira jul med dem.

Bonusprogram: EuroBonus
Kabinklass: Business (I)
Avreseort: GOT
Destination: HND
Antal poäng (per person): 30,000 (efter Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 280 SEK la också till 100kr var för biofuel
När (avresans tidpunkt): 26e Juli 2026
Bokad: 25e Juli 2026
Hur hittades tillgänglighet: awardhacks.se / sas.se
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning):

Bonusprogram: American Airlines
Flygbolag: Jal och Finnair
Kabinklass: First
Avreseort: HND
Destination: GOT
Antal poäng (per person): 90,000
Skatter&avgifter (per person): 500 SEK
När (avresans tidpunkt): 1a Augusti 2026
Bokad: 25e Juli 2026
Hur hittades tillgänglighet: aa.com
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning):

Dagens spontan bokning, kollade till Awardfares och såg det fanns platser till Tokyo med SAS de närmaste dagarna men ingen hemresa så kollade på aa.com och ser att det finns First tillgängligt med Japan Airlines till Helsingfors. Tidigare har jag sett First med JAL via AA men det har alltid varit spökplatser men nu gick det att boka. Gick sedan in på SAS och fick 2 platser i Business med avgång imorgon, Tokyo är ju alltid trevligt....

Skulle med SAS 07:25-kärra Stockholm-Rhodos i morse.

Både jag och Sambon sov igenom larmet och vaknade 06:40. Snabbt konstaterande att vi missat vår första flight tillsammans. Bra start på semestern!

Fram med datorn och lite snabbt klickande så löste vi detta. Avgång 2h50m efter bokning.

Poängslattar på olika program kan vara en av de bästa försäkringarna man kan ha! Vi kom undan ruskigt billigt och snabbt idag.

Bonusprogram: Miles & More
Flygbolag: Austrian
Kabinklass: Economy
Avreseort: Stockholm (ARN)
Destination: Rhodos (RHO)
Antal poäng (per person): 3813
Skatter&avgifter (per person): 506 SEK
När (avresans tidpunkt): 28 juli
Bokad: 28 juli
Hur hittades tillgänglighet: miles-and-more.com
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): N/A

Bonusprogram: BAC
Flygbolag: JAL
Kabinklass: First
Avreseort: HEL
Destination: Tokyo HND
Antal poäng (per person): 113 500 Avios
Skatter&avgifter (per person): 4537 kr
När (avresans tidpunkt): aug 2026
Bokad: juli 2026
Hur hittades tillgänglighet: tredjepartssida + BA webbplats
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: ja hos BA, men lite si och så med AY+...
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0 eller 1 beroende på hur man ser det...

Fick inspiration av @nissefalks inlägg/bokning ovan och kom att tänka på att jag förra året sneglade på de där platserna i JAL First som släpptes när JAL flyger med en större kärra till HEL på sommaren, till en destination som inte verkar van vid att det finns First. Kanske finns inte samma möjlighet att prova JAL First nästa år, så lika bra att slå till i år! Jag fick av någon anledning för mig att jag skulle försöka boka via Finnair Plus, trots att bulken av mina Avios ligger hos BA och trots att Finnair Plus inte visar tillgänglighet i first online, eftersom jag ville ha ett anslutningsflyg ARN-HEL. Den svenskspråkiga agent jag hamnade hos hittade JAL First-platserna (och angav samma poängpris som står online, 125 000 Avios) men ville utfärda två separata biljetter ARN-HEL och HEL-HND. Det ville inte jag, utan påpekade att det står att man ska kunna kombinera Oneworld-bonusflyg med Finnair-flyg i samma Finnair Plus-bokning (men inte två olika Oneworld-bolag med varandra), och då lät hon väldigt osäker och var tvungen att kolla och skulle maila mig. Det gjorde hon lite snare, och skrev att det gick men att det nu inte fanns några platser ARN-HEL kvar. Vad jag kan bedöma hade hon bara kollat economy och inte business ARN-HEL (som hade god tillgång på flera olika flighter), för hon nämnde att det skulle kosta 7 000 Avios (business ligger på 10 000 Avios). Jag blev alltså inte jätteimponerad. Här trodde jag att de svenskspråkiga skulle vara Finlands intellektuella elit och så får jag en kundtjänstmedarbetare som verkar mindre kunnig än någon jag har haft att göra med hos SAS under senare år. ;)

Jag blev dock aldrig klok på vilka avgifter AY+ ville ha för JAL first; jag hade tänkt jämföra med vad jag kunde se på skärmen hos BA. Efter att sedan ha stött på lösenordsproblem vid försök att föra över Avios till AY+ tog jag helt enkelt och bokade online med BAC utan anslutningsflyg, för jag såg nu att det gick att boka för 113,5' hos BAC. (Maxantalet Avios och minimi-cash var mest förmånligt med värderingen 1 pence/Avios = ca 13 öre/Avios.) Jag ska ringa in till BAC och kolla om jag kan koppla på ett anslutningsflyg. Jag tror dock det finns en risk för att kombinationen AY+JL gör att jag hamnar i en annan tabell och att Avios-priset går upp rejält. Men man vet ju aldrig riktigt med BACs prissättning. Nåväl, flyget går 17:55 och Finnair har många flighter, så det går trots allt att boka separat biljett med rimlig risknivå om man tar ett lite tidigare flyg, tänker jag.

Vad gäller hemresan lyckades jag sedan hitta en lösning som gjorde att jag kunde lösa ett återkommande problem av karaktären "dagens i-landsproblem", ett saldo av TAP-miles som går ut.

Bonusprogram: TAP Miles & Go
Flygbolag: Thai, EVA
Kabinklass: Business
Avreseort: Tokyo NRT
Destination: LHR, via BKK
Antal poäng (per person): 125 000 miles
Skatter&avgifter (per person): € 542
När (avresans tidpunkt): aug 2026
Hur hittades tillgänglighet: TAP webbplats
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: ja

De två flighterna är
NRT-BKK, Thai, B777
BKK-LHR, EVA, B777
...så det blir en 3xB777-utflykt.

TAPs miles har sedan länge begränsat värde, och de hade uppenbarligen haft en ytterligare devalvering sedan jag bokade förra gången för cirka ett år sedan (flög ANA i våras), eftersom Europa-Asien nu kostade 125' miles enkel istället för 115' miles. Segmenten syntes var för sig online, men inte som en kombinerad resa (gissningsvis p.g.a. längden på bytet i BKK), så jag fick ringa in för att boka dem. Tillgängligheten på *A-platser har varierat väldigt hos TAP, och jag har inte blivit klok på om det beror på IT-problem eller strypt tillgång. Just nu funkade tillgången till flera asiatiska *A-bolag och bl.a. Swiss och LOT. Lufthansa var det däremot ont om, trots att jag kunde se att det fanns en del tillgänglighet i business för M&M. Men mina M&M-miles bör inte gå ut förrän tidigast 2030, tror jag, så TAP-milesen ska brännas först.

Min tidigare erfarenhet (2024) är att EVA:s business class på long haul är riktigt bra när det gäller den mjuka produkten. Mat, dryck och service var närmast på first-nivå tyckte jag. (EVA har inte first.) Deras B777 har dock rätt gamla kabiner, men helhetsintrycket var ändå bra, så jag provar dem gärna igen. Med ett nattstopp i BKK fick jag avfärd vid lunchtid, vilket känns som en bra tid att dra igång en långflygning som man inte bara vill sova bort.

map260728.gif

Last edited:
Fick ett infall när jag kom att tänka på att årets Formel 1-lopp i Bahrain flyttades till Malaysia för någon vecka sedan. Har nog aldrig åkt på en egen resa utanför tjänsteresor (och är 40+) så det blir första gången men det öppnade ju upp möjligheter att flyga med Saudia (som jag läste gott om idag, får klara mig utan alkohol, https://onemileatatime.com/insights/saudia-a330-business-class/ https://onemileatatime.com/insights/saudia-787-business-class/ ).

Lite sökningar gav mig att det skulle vara möjligt att få ihop med alla ben i business, men ville jag komma hem lite tidigare så fick jag ta sista benet i ekonomi och givet att det är CPH-GOT så kändes det överkomligt. Hittade dock inget bra flyg ut från GOT så får ta mig ner till CPH för att starta där. Killen jag pratade med började med att fråga om jag sökt online, sa att det var en open jaw och då sa han på eget bevåg att jag slipper deras serviceavgift. Dock åkte jag på avgift på sista flighten, iom att den inte var i business var han tvungen att lägga in den separat som en feeder och ta 100 danska för det. Nåväl, hellre det än att vänta tre timmar i CPH för att åka nästa kärra som hade lediga platser i business.

Så hur blev rutten då, jo:

CPH-FRA - SK A320
FRA-JED - SV A320 (som jag ska förstå är med 2-2 lie flat men har inte gjort research fullt ut än)
JED-KUL - SV B787
KUL-MED - SV B787 (fanns lite olika flighter att välja på här men med denna så får jag en hyfsad lång dag i KL)
MED-JED - SV A330 (kul med en A330 på en flight på 70 minuter, se länken till OMAAT ovan)
JED-MXP - SV A330
MXP-CPH - SK A320
CPH-GOT - SK A320 (enda i ekonomi som sagt var)

Återstår att få tag på biljetter till loppet :)

edit: Glömde denna

Flygbolag: SAS och Sauida
Kabinklass: Business och ekonomi
Avreseort: CPH
Destination: KUL
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 95 000
Skatter&avgifter (per person): ca SEK 3 000
När (avresans tidpunkt): oktober 2026