Håhåjaja, för tredje året i rad har jag uppenbarligen världsläget emot mig när jag försöker ta mig till Japan under körsbärsblomningen, för att sammanstråla med några glada vänner, varav en bor där. Som gaijin var det bara att glömma 2021 och 2022.
I slutet av april 2022 lyckades jag boka BMA-BRU-NRT t.o.r. i business med Brussels Airlines + ANA (25 mars-6 april), och dessutom använda poäng från TAP, som jag definitivt vill bli av med. Upptäckte nyligen att ditresan BRU-NRT 25 mars står som inställd hos TAP, trots att ANA fortfarande tänker flyga den (efter att den varit borta från schemat ett tag). Hemresan 6 april har ANA sedan länge slutat sälja biljetter till, så där är det bara att vänta på att den officiellt ställs in. Från TAP kan man realistiskt sett inte hoppas på något annat än pengar och poäng tillbaka, bl.a. eftersom de inte tillåter ruttbyte på Star Alliance-bokningar.
Har därför siktat in mig på att snabbt hitta "acceptabla reservbokningar" medan jag letar efter och hoppas på något ännu bättre närmare inpå (helst med Star Alliance så jag kan göra mig av med en hög TAP-poäng). Här var det verkligen praktiskt att kunna shoppa runt i två allianser, d.v.s. kunna leta brett efter enkelresor. Då blir det till att använda de mer flexibla programmen med rimliga avbokningsvillkor (=inte TAP). Med lite pusslande hittade jag dessa:
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Air India
Kabinklass: business
Avreseort: London (LHR)
Destination: Tokyo (NRT)
Enkelresa eller Tur&retur: enkel
Antal poäng (per person): 99000
Skatter&avgifter (per person): 3523 (huvuddelen är UK APD £ 185, men det blir mer praktiskt för mig att börja på LHR)
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): 24 mars 2023, 11h40 layover i DEL, framme 26 mars.
Bokad: 20 januari 2023
Hur hittades tillgänglighet: SAS bokningssida, sökning segment för segment. Enbart economy visades vid sökning på hela sträckan.
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, via telefon. Skatten beräknades direkt och biljetten kom medan jag var kvar i luren.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): -
Flighter:
LHR-DEL - Air India AI112 - B787-8 - business
DEL-NRT - Air India AI306 - B787-8 - business
Anmärkning: AI har ju inte världens bästa rykte (och inte heller transfer på DEL vad jag kan se), men jag får hoppas att det ligger något i påståendena att de börjat förbättras sedan Tata tog över dem.
Bonusprogram: British Airways Executive Club
Flygbolag: Japan Airlines
Kabinklass: premium economy
Avreseort: Tokyo (HND)
Destination: Helsingfors (HEL)
Enkelresa eller Tur&retur: enkel
Antal poäng (per person): 20900
Skatter&avgifter (per person): £ 561,90 (standardpriset var 51500 Avios + £ 326,90, men i det här fallet var det mer gynnsamt att minimera antalet Avios)
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): 5 april 2023
Bokad: 20 januari 2023
Hur hittades tillgänglighet: British Airways bokningssida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, online
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): -
Flighter:
HND-HEL - JAL JL47 - B787-9 - premium economy
Anmärkning: jag ska vidare till Stockholm, men om man lägger till HEL-ARN med AY hamnar man på en annan BAEC-prislista (två eller fler Oneworld-bolag som inte inkluderar BA) där Avios-priset går upp, och "bytesmöjligheten" mellan Avios och pengar försvinner. Så det får bli HEL-STO på separat bokning. Kom efter bokningen på att jag ju faktiskt bör komma in på JALs First Class-lounge på HND eftersom jag är Oneworld Emerald åtminstone några dagar till efter den här resan.