Senaste nytt

Posta din lyckade bokning av bonusresor här - 2023

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Avianca
Kabinklass: Business och Eco
Avreseort: Stockholm
Destination: Quito och Cartagena
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 82 500 (Med AMEX 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 3.491 kr per person. Fattar inte att jag alltid är torsk på den här raden...
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Nov-Dec 2023
Bokad: December -22
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Flighter:
ARN-FRA - Lufthansa - A321-200 - Business
FRA-LHR - Lufthansa - A320 neo - Business
LHR-BOG - Avianca - B787-8 - Business
BOG-UIO - Avianca - A319 - Eco
CTG-BOG - Avianca - A320-200 Eco
BOG-LHR - Avianca - B787-8 Business
LHR-FRA - Lufthansa - A320 neo - Business
FRA-ARN - Lufthansa - A321 -200 Eco
 
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm
Destination: Los Angeles
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 60 000 Fly Premium
Skatter&avgifter (per person): 963 kr (OK det var bättre...)
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Oktober -23
Bokad: December -22
Hur hittades tillgänglighet: SAS
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Flighter:
ARN-CPH - SAS - A320 Neo - Business
CPH-LAX - SAS - A350 -900 - Business
LAX-CPH - SAS - A350 -900 - Business
CPH-ARN - SAS - A320 Neo - Business
 
Bonusprogram: British Airways Exec Club
Flygbolag: Iberia
Kabinklass: Business
Avreseort: Madrid
Destination:Santo Domingo
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 42,500 (2 for 1)
Skatter&avgifter (per person): £522
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): November 2023
Bokad: Januari 2023
Hur hittades tillgänglighet: British Airways egna sökverktyg
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): -

Flighter:
MAD-SDQ - Iberia - A330 - Business
SDQ-MAD - Iberia - A330 - Business

Gått och hållt på BA vouchern i över ett år och mest använt upp SAS-poängen då BA tar så fruktansvärt höga skatter och avgifter nu för tiden. När den fantastiska nyheten kom häromdagen att BA öppnar upp vouchern för både Iberia och Aer Lingus så blev det dags att boka en resa västerut! Iberias prissättning är riktigt attraktiv med 85,000 Avios T/R och strax över £500 i skatter jämfört med BA som tar 125,000 avios och hutlösa £1,500 i skatter. Iberias business har man hört ett och annat om men jag tycker inte BA är något speciellt alls(deras F är dock ok), speciellt inte för 40,000 extra avios och £1,000 mer. Blir kul att få lite sol och bad i dominikanska i november!
 

filip23

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: EVA Air
Kabinklass: Business
Avreseort: CDG
Destination: BKK
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel (i nuläget)
Antal poäng (per person): 99 000 (med AMEX 2-4-1-voucher)
Skatter&avgifter (per person): ca 3000 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): 25/12/23
Bokad: December 2022
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares och SAS Star Alliance sökmotor
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): -

Bokade via hemsidan på juldagen då tillgänglighet för 2 i C på CDG-TPE dykte upp med EVA. Dagen efter jag bokat kom även tillgänglighet TPE-BKK med EVA i C också så det var bara ringa in och lägga på denna. Kommer behöva lägga på CPH-CDG när det dyker upp något bättre (finns endast CPH-ZRH-FRA-CDG i nuläget). Kommer börja pyssla på en hemresa om ca 2 veckor. Känns skönt att ha säkrat ditresan (med en rimlig routing) som är relativt svår att få tag i om man inte är ute i riktigt god tid.

Löste även exakt samma rutt till föräldrarna dagen efter oss.

i nuläget:

CDG-TPE Eva Air 777-300ER
TPE-BKK Eva Air 777-300ER
Då var en del av hemresan bokad:

BKK-LHR Eva Air 777-300ER i C

Ca 2 min väntetid i kön och en tjej som hade allt klart på ca 40 sekunder. Han knappt säga tack innan hon la på och biljetterna var utställda nån timme senare
 

squeezen

Medlem
Bonusprogram: Sas eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, avianca, turkish
Kabinklass: Business / ekonomi
Avreseort: Köpenhamn
Destination:San Jose, costa rica
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 65.000 (amex vouchers)
Skatter&avgifter (per person): ca 2100:-
Antal resenärer: 4 (2 vuxna, 2 barn)
När (avresans tidpunkt): dec 2023
Bokad: Januari 2023
Hur hittades tillgänglighet: Sas star alliance verktyg, awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: nja, delivs och efter flera samtal
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 4

Flighter:
CPH-FRA-LHR - Lufthansa, Business
LHR-BOG - Avianca Business
BOG-SJO - avianca, economy
SJO-CUN Avianca, economy
CUN-IST-CPH Turkish, business båda benen

Jaha, två ungar på alla dessa flighter, 6 och 9 år gamla, det blir nog bra…jul och nyårsresa så blir 2,5v på plats
Oerthörtt bökigt boka business på LH benen ut i kombination med Avianca business. tradigt med Avianca men 4h i London gör att vi äter och dricker oss mätta i lounger sen sova.
Oerhört bra timing på flightrna hema med 3h i CUN och 1:10 i Istanbul, där halva flighten hem blir kvälls så ungarna kan somna.
Många märkliga ting under bokning där jag såg saker i SAS sökmotor agenterna inte kunde boka men en oerthört hjälpsam kille tog ärendet på allvar och redde ut saker och ringde tillbaka när allt var klart 5h senare. Riktig guldstjärna som gick above and beyond och sade att en nöjd kund är viktigast, spelar ingen roll om det tar 5 min eller 2 timmar. Bra servicekänsla fick änna mog känna mig viktig, vilket inte gick säga om alla före…
 

Tomas E

Medlem
Håhåjaja, för tredje året i rad har jag uppenbarligen världsläget emot mig när jag försöker ta mig till Japan under körsbärsblomningen, för att sammanstråla med några glada vänner, varav en bor där. Som gaijin var det bara att glömma 2021 och 2022.

I slutet av april 2022 lyckades jag boka BMA-BRU-NRT t.o.r. i business med Brussels Airlines + ANA (25 mars-6 april), och dessutom använda poäng från TAP, som jag definitivt vill bli av med. Upptäckte nyligen att ditresan BRU-NRT 25 mars står som inställd hos TAP, trots att ANA fortfarande tänker flyga den (efter att den varit borta från schemat ett tag). Hemresan 6 april har ANA sedan länge slutat sälja biljetter till, så där är det bara att vänta på att den officiellt ställs in. Från TAP kan man realistiskt sett inte hoppas på något annat än pengar och poäng tillbaka, bl.a. eftersom de inte tillåter ruttbyte på Star Alliance-bokningar.

Har därför siktat in mig på att snabbt hitta "acceptabla reservbokningar" medan jag letar efter och hoppas på något ännu bättre närmare inpå (helst med Star Alliance så jag kan göra mig av med en hög TAP-poäng). Här var det verkligen praktiskt att kunna shoppa runt i två allianser, d.v.s. kunna leta brett efter enkelresor. Då blir det till att använda de mer flexibla programmen med rimliga avbokningsvillkor (=inte TAP). Med lite pusslande hittade jag dessa:

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Air India
Kabinklass: business
Avreseort: London (LHR)
Destination: Tokyo (NRT)
Enkelresa eller Tur&retur: enkel
Antal poäng (per person): 99000
Skatter&avgifter (per person): 3523 (huvuddelen är UK APD £ 185, men det blir mer praktiskt för mig att börja på LHR)
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): 24 mars 2023, 11h40 layover i DEL, framme 26 mars.
Bokad: 20 januari 2023
Hur hittades tillgänglighet: SAS bokningssida, sökning segment för segment. Enbart economy visades vid sökning på hela sträckan.
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, via telefon. Skatten beräknades direkt och biljetten kom medan jag var kvar i luren.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): -

Flighter:
LHR-DEL - Air India AI112 - B787-8 - business
DEL-NRT - Air India AI306 - B787-8 - business

Anmärkning: AI har ju inte världens bästa rykte (och inte heller transfer på DEL vad jag kan se), men jag får hoppas att det ligger något i påståendena att de börjat förbättras sedan Tata tog över dem.

Bonusprogram: British Airways Executive Club
Flygbolag: Japan Airlines
Kabinklass: premium economy
Avreseort: Tokyo (HND)
Destination: Helsingfors (HEL)
Enkelresa eller Tur&retur: enkel
Antal poäng (per person): 20900
Skatter&avgifter (per person): £ 561,90 (standardpriset var 51500 Avios + £ 326,90, men i det här fallet var det mer gynnsamt att minimera antalet Avios)
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): 5 april 2023
Bokad: 20 januari 2023
Hur hittades tillgänglighet: British Airways bokningssida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, online
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): -

Flighter:
HND-HEL - JAL JL47 - B787-9 - premium economy

Anmärkning: jag ska vidare till Stockholm, men om man lägger till HEL-ARN med AY hamnar man på en annan BAEC-prislista (två eller fler Oneworld-bolag som inte inkluderar BA) där Avios-priset går upp, och "bytesmöjligheten" mellan Avios och pengar försvinner. Så det får bli HEL-STO på separat bokning. Kom efter bokningen på att jag ju faktiskt bör komma in på JALs First Class-lounge på HND eftersom jag är Oneworld Emerald åtminstone några dagar till efter den här resan.

map-2.gif
 
Last edited:
Andra bokningen jag lyckades med för nästa jul:

Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, ANA, Austrian
Kabinklass: Alla Business förutom ANA som blir First i rutterna ORD-HND / HND-ORD
Avreseort: Stockholm
Destination: Ho Chi Minh City (SGN)
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 112.500
Skatter&avgifter (per person): 2151
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Julen 2023
Bokad: Jan 2023
Hur hittades tillgänglighet: Cowtool + SAS egna sökmotor
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0


Flighter dit:
ARN-FRA - LH809 - Business
FRA-ORD - LH430 - Business
ORD-HND - NH111 - First
HND-SGN - NH892 - Business

Flighter hem:
SGN-HND - NH892 - Business
HND-ORD - NH112 - First
ORD-VIE - OS066 - Business
VIE-ARN - OS313 - Business

Blir en övernattning i HND på vägen dit, så får se vad det blir, om jag åker ut eller spenderar det på flygplatsen. Har en resan nästa sommar 2023, så får se ifall det finns grejer jag gillar på HND. På vägen hem kommer jag ha 9h i Chicago, så får se om jag checkar ut eller inte.

OBS hemresan är för tillfälligt back-up, får se om det släpps fler F-biljetter, men då skjuter jag bara fram hemresan några dagar!
Blev en ändring på hemresan.

Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, ANA, Austrian
Kabinklass: Business på alla förutom ORD-HND samt HND-JFK som blir i First samt Osaka-flygen i ekonomi
Avreseort: Stockholm
Destination: Osaka/Kyoto
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 112.500
Skatter&avgifter (per person): 2151 - 77 kr
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Julen 2023
Bokad: Jan 2023
Hur hittades tillgänglighet: Cowtool + SAS egna sökmotor
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0


Flighter dit:
ARN-FRA - LH809 - Business
FRA-ORD - LH430 - Business
ORD-HND - NH111 - First
HND-ITM - NH015 - Economy

Flighter hem:
HND-JFK - NH110 - First
JFK-WAW - LO027 - Business
WAW-ARN - LO457 - Business

Mindre ändring, och får bli en jul i Japan. Eventuellt ändrar jag destination till kanske Okinawa/Sapporo eller nånstans i SEA om jag hittar biljett i framtiden.
Ska bli kul att prova First både till och från Japan, samt annan rutt (JFK vs ORD + vs LHR som jag tar sommaren 2023)
 

erc

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Ethiopian Airlines, Lufthansa
Kabinklass: Business
Avreseort: Victoria, Seychellerna
Destination: Oslo
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 63000
Skatter&avgifter (per person): 1524 kr
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Mars 2023
Bokad: Januari 2023
Hur hittades tillgänglighet: SAS Star Alliance Awardsökning
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): n/a

Flighter:
SEZ-ADD ET878 Business (Cloud 9) 737 Max 8
ADD-FCO-MXP ET712 Business (Cloud 9) 777-200LR
MXP-FRA LH247 Business 320 Sharklets
FRA-OSL LH858 Business 320 Sharklets

Återstår att extrahera Ethiopians PNR för att kunna boka platser. Hoppas det finns flera här som lyckats och vill komma med tips!

Har flugit med Ethiopian en enda gång tidigare och då enbart den lustiga sträckan OSL-ARN. Nu hoppas jag på eqipment change till A350-900 för att få en riktigt modern kabin.

zezosl.gif
 

mano81

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Avianca, Copa, Austrian
Kabinklass: Business
Avreseort: Arlanda
Destination: Lima
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 82500 (inkl 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 3001 kr
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): September 2023
Bokad: Januari 2023
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares / SAS Star Alliance Awardsökning
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, via telefon
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Flighter dit:
ARN-MUC - LH2417 - Business
MUC-MAD - LH 1806 - Business
MAD-BOG - AV047 - Business
BOG-PTY - CM414 - Business
PTY-LIM - CM489 - Business

Flighter hem:
EZE-FRA - LH511 - Business
FRA-VIE - OS208 - Business
VIE-ARN - OS317 - Business

Första resan till Sydamerika för mig. Jag kommer att ha en hel dag i Bogota och en hel dag i Panma City på vägen dit vilket blir kul också. Tanken är att vandra inkaleden i Peru för att sen ta sig ner till Chile och vandra i chilenska delen av Patagonien för att sen ta den argentinska delen innan hemresa från Buenos Aires.

1675169880901.png
 
Last edited:

nissefalk

Medlem
Bonusprogram: American Airlines
Flygbolag: BA, Japan Airlines
Kabinklass: Business
Avreseort: GOT
Destination: HND
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 75,000 p
Skatter&avgifter (per person): ca 1,500 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Oktober 2023
Bokad: Jan 2023
Hur hittades tillgänglighet: AA Hemsida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Hittade bättre flygning till Tokyo så slipper nu 14 timmar i Delhi och att ta sig till Helsingfors, BA Business till London får spendera natten där innan det bär iväg till Tokyo med Japan Airlines i business.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen