Bonusprogram: TAP Miles & Go
Flygbolag: Lufthansa / Air India
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm (ARN)
Destination: Sydney (SYD)
Rutt: ARN - FRA - DEL - SYD
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 150 000 miles
Skatter&avgifter (per person): € 198,06
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Juni 2023
Bokad: Juli 2024
Hur hittades tillgänglighet: TAPs webbplats
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, men behövde boka via telefon eftersom jag kombinerade segment
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): Ingen för originalbokningen, men 1 HUACA för felstavat namn (en extra bokstav) som de lovat lösa
Bonusprogram: TAP Miles & Go
Flygbolag: Asiana / EVA
Kabinklass: Business
Avreseort: Sydney (SYD)
Destination: New York (JFK)
Rutt: SYD - ICN - TPE - JFK
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 130 000 miles
Skatter&avgifter (per person): € 215,06
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Juli 2024
Bokad: Juli 2023
Hur hittades tillgänglighet: TAPs webbplats
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, men behövde boka via telefon eftersom jag kombinerade segment
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 1 för samtalet kopplades ner, men hamnade hos samma agent igen som kunde fortsätta där vi slutat!
Bonusprogram: Iberia Plus
Flygbolag: Iberia
Kabinklass: Business
Avreseort: New York (JFK)
Destination: Stockholm (ARN)
Rutt: JFK - MAD - ARN
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 46 800 ("mellankombinationen" av Avios och pengar, på skalan 72000 till 14400 Avios, verkade mest förmånlig då den innebar att "köpa tillbaka" Avios för 1,0 pence styck)
Skatter&avgifter (per person): £ 365,70 (det var aningen mer förmånligt att betala i GBP än EUR om jag räknade rätt)
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Juli 2024
Bokad: Juli 2023
Hur hittades tillgänglighet: IBs webbplats
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, bokade online
En lång förklaring till varför de här tre bokningarna hör ihop i ett paket och ser ut som de gör. Det är hög tid för ett återbesök i Australien i mitten av 2024, för första gången på några decennier. Under några månader har jag försökt hålla koll på vad som dyker upp vid släpp och funderat på olika alternativ. En ambition jag hade var att i samband med detta lösa ett "dagens i-landsproblem" - för många TAP-miles (och dessutom en halvstor TAP-voucher), varav många dessutom går ut sista augusti i år. Så åtminstone ena vägen tänkte jag ta med Star Alliance bokad via TAP. En sak att vara medveten om är att en enkel Star Alliance-bokning hos TAP Miles & Go enbart får omfatta tre segment och att det inte går att byta rutt eller bokningsklass i efterhand, utan bara tid eller datum mot en avgift. (Eller avboka helt mot en klart hög avgift och börja om från början.) Så till skillnad mot Eurobonus går det tyvärr inte att "tinga" ett första segment i business online när det dyker upp och sedan bygga på det med ytterligare segment mot en någorlunda rimlig ombokningsavgift.
Inte heller går det att bygga ut en enkelresa till en t.o.r., men å andra sidan kostar en enkel 50% av en t.o.r. D.v.s. det gäller att kunna nypa business-segment samtidigt i en bokning. Så det är skönt om man väl hittar något sätt att kunna använda dessa miles p.g.a. dessa begränsningar hos TAP...
Länge tänkte jag mig att ena vägen skulle bli med Qatar, för tillgängligheten via QRPC några dagar efter släpp var förvånansvärt bra (även i business och first), förmodligen för att QR släpper flighter till QRPC lite före de är synliga hos BAEC. ARN-DOH-SYD är dessutom en bra förbindelse tidsmässigt om man flyger på de dagar då QR flyger i egen regi, så QR på vägen till SYD verkade väldigt lovande. Ibland hade de i och för sig dubbla kostnaden (den otrevliga gröna lilla "O2"-etiketten), men inte alltid, och några dagars flexibilitet hade jag. Precis när det sedan var dags för mig att skarpt kolla tillgängligheten på de första dagarna i mitt datumintervall publicerade så Head for Points
en artikel som berättade hur lätt det var att ta sig till Australien & NZ med Avios via QRPC. (Det är så pass nyligen Qatar införde Avios att en stor del av de oändliga horderna av BAEC-medlemmar ännu inte har skaffat vanan att boka via QRPC, eller kolla tillgänglighet den vägen.) Och så var tillgängligheten i premiumkabin via QRPC plötsligt NOLL.
Suck! Jag gjorde bedömningen att detta skulle fortsätta kommande veckor, och återgick därför till vad jag kunde få till via Star Alliance i business. Då är Air India enklast, i alla fall om man nöjer sig med en businessplats. Det är inga problem att hitta platser från Köpenhamn till Delhi (ARN-CPH-DEL-SYD hade varit den rimligaste "köpebiljetten" med AI), men SAS släpper awards ca 30 dagar efter AI, så för att få till en genomgående awardbiljett var det enklare att ta sig via en LH-hub (tidigare släpp hos LH-gruppen och rätt bra tillgänglighet på business inom Europa), så det blev ARN-FRA-DEL-SYD. Både Air india och byte i Indien har dåligt rykte, men jag provade på det i våras så jag tror jag vet vad jag gör. AI ombord är numera också mycket bättre än sitt rykte. Mitt tips: undvik korta byten och skaffa alltid ett e-turistvisum ($ 25) även om du inte tänkt lämna flygplatsen, utifall att det blir strul och ombokning till annan dag.
När det sedan gäller resan hem, hade den också kunnat gå via Delhi, där förmodligen SYD-DEL-WAW-ARN (AI/LO, övernattning i Delhi) hade varit mest praktiskt. Men sedan fick jag lite av ett tokryck.
Varför inte prova något/några andra bolag på vägen hem, även om det blir lite av en omväg? Kanske rentav en Transpac-rutt, som jag aldrig provat på, vilket skulle göra utflykten till en äkta jorden runt-tur! ANA släpper regelbundet SYD-HND, men tillgängligheten på business till Europa är mycket mager (kan dyka upp ibland) och även tillgängligheten på business till USA ser varierande ut från dag till dag. Så ANA var en möjlighet, men inte givet att det skulle gå att boka. (Och tog jag mig via USA skulle jag inte ta mig hela vägen hem på tre segment, eftersom enda möjligheten skulle vara att det tredje segmentet var EWR-ARN eller ORD-ARN med SAS, som inte finns släppt så tidigt.) Nåväl, när det började bli dags att boka fanns det tillgänglighet en lämplig dag via Asiana SYD-ICN, vilket var lätt att kombinera med EVA, som också släpper tidigt och verkar ha bra tillgänglighet Transpac. Således blev det SYD-ICN-TPE-JFK på vägen hem enligt måttot "det är förmodligen lättare att ta sig hem från New York med poäng än från någon annan plats utanför Europa". Som en bonus får jag också prova Asiana medan de fortfarande är i Star Alliance.
Sedan började jag fundera på att jag kanske skulle ta mig hem via Avios snarare än EB-poäng, och kunna stanna på JFK-sidan av NY. Efter att först ha funderat på BA kom jag på att jag ju aldrig flugit long-haul med Iberia, trots att jag är Oneworld Emerald hos dem. Det är en erfarenhet jag borde ha. IB släpper awards lite tidigare än BA, så det gick redan att boka hemresa via dem. Och som Emerald bör jag komma jag in i Soho-loungen på JFK, den nyskapade motsvarigheten till LHR:s Galleries First.
Nu får vi se om det blir några obehagliga överraskningar de kommande 11 månaderna, i form av schemaförändringar, farsoter eller värdskrig. I nuläget har jag inga korta förbindelser, så jag är inte så känslig för smärre schemaändringar.