Senaste nytt

Posta din lyckade bokning av bonusresor här - 2023

Status
Stängd för vidare inlägg.

RimaZ

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Business & Plus
Avreseort: CPH
Destination: IAD
Avreseort hemfärd: MIA
Destination hemfärd: CPH
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 60 000 (FP) business, 40 000 (2-4-1) Plus (totalt 200k poäng för fyra pers)
Skatter&avgifter (per person): 516 SEK
Antal resenärer: 4
När (avresans tidpunkt): Okt 2023
Bokad: Juli 2023
Hur hittades tillgänglighet: Awardhacks, SAS.se
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Pratades om att åka till USA igen likt förra hösten och kunde inte riktigt bestämma oss för vad vi ville göra. Av en slump var jag inne å kollade på business till och från Miami (såklart fanns inget), men hittade av en slump enkelresor för 2 pax CPH-IAD och MIA-CPH 11 dagar senare. Fanns även motsvarande resa i plus att boka så det blev lämpligt att sätta svärföräldrarna där "bak". Kunde kolla på SAS.se att det fanns lediga säten, men ej boka bonusresan där då det var hemfärd från annan flygplats och sidan mådde inte bra av denna förfrågan.

Ringde således kundtjänst och förklarade läget. Bokade allt som två bokningar och på business-bokningen fungerade allt felfritt, men på plus-bokningen kunde hon först inte hitta några lediga platser. Jag bekräftade ett par gånger att jag ser det på SAS sida och till slut fick hon igenom det. Bra jobbat utav henne som även fick stå ut med 28 minuter långt samtal då jag försökte skaka fram passuppgifter från medresenärer via sms med henne i luren.

All in all och TL;DR så är jag nöjd att fyra personer får flyga bekvämt över atlanten och tillbaka för 2064 SEK!
 

Sebbeh

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Austrian och Lufthansa
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm
Destination: Bangkok
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 110 000 poäng + en 2-4-1 voucher
Skatter&avgifter (per person): 1984kr
Antal resenärer: 3 + infant
När (avresans tidpunkt): Januari/Februari
Bokad: Juli
Hur hittades tillgänglighet: Awardhacks och sas egna sökmotor
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, hittade routingen på sas sökmotor och agenten kunde även boka den efter lite trix
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Flighter:
ARN-VIE - Austrian - Airbus A320 - Business
VIE-BKK - Austrian - Boeing 777-200 - Business
BKK-VIE - Austrian - Boeing 777-200 - Business
VIE-MUC - Austrian - Airbus A320 - Business
MUC-ARN - Lufthansa - Airbus A320neo - Business

Bokade också samma dag som jag läste att Austrian släppt biljetter till Bangkok.
 
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: CPH
Destination: EWR
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 60000 (Fly Premium)
Skatter&avgifter (per person): 1360kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): September
Bokad: Juli
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0
 

Tomas E

Medlem
Bonusprogram: TAP Miles & Go
Flygbolag: Lufthansa / Air India
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm (ARN)
Destination: Sydney (SYD)
Rutt: ARN - FRA - DEL - SYD
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 150 000 miles
Skatter&avgifter (per person): € 198,06
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Juni 2023
Bokad: Juli 2024
Hur hittades tillgänglighet: TAPs webbplats
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, men behövde boka via telefon eftersom jag kombinerade segment
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): Ingen för originalbokningen, men 1 HUACA för felstavat namn (en extra bokstav) som de lovat lösa

Bonusprogram: TAP Miles & Go
Flygbolag: Asiana / EVA
Kabinklass: Business
Avreseort: Sydney (SYD)
Destination: New York (JFK)
Rutt: SYD - ICN - TPE - JFK
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 130 000 miles
Skatter&avgifter (per person): € 215,06
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Juli 2024
Bokad: Juli 2023
Hur hittades tillgänglighet: TAPs webbplats
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, men behövde boka via telefon eftersom jag kombinerade segment
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 1 för samtalet kopplades ner, men hamnade hos samma agent igen som kunde fortsätta där vi slutat!

Bonusprogram: Iberia Plus
Flygbolag: Iberia
Kabinklass: Business
Avreseort: New York (JFK)
Destination: Stockholm (ARN)
Rutt: JFK - MAD - ARN
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 46 800 ("mellankombinationen" av Avios och pengar, på skalan 72000 till 14400 Avios, verkade mest förmånlig då den innebar att "köpa tillbaka" Avios för 1,0 pence styck)
Skatter&avgifter (per person): £ 365,70 (det var aningen mer förmånligt att betala i GBP än EUR om jag räknade rätt)
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Juli 2024
Bokad: Juli 2023
Hur hittades tillgänglighet: IBs webbplats
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, bokade online

map230717.gif


En lång förklaring till varför de här tre bokningarna hör ihop i ett paket och ser ut som de gör. Det är hög tid för ett återbesök i Australien i mitten av 2024, för första gången på några decennier. Under några månader har jag försökt hålla koll på vad som dyker upp vid släpp och funderat på olika alternativ. En ambition jag hade var att i samband med detta lösa ett "dagens i-landsproblem" - för många TAP-miles (och dessutom en halvstor TAP-voucher), varav många dessutom går ut sista augusti i år. Så åtminstone ena vägen tänkte jag ta med Star Alliance bokad via TAP. En sak att vara medveten om är att en enkel Star Alliance-bokning hos TAP Miles & Go enbart får omfatta tre segment och att det inte går att byta rutt eller bokningsklass i efterhand, utan bara tid eller datum mot en avgift. (Eller avboka helt mot en klart hög avgift och börja om från början.) Så till skillnad mot Eurobonus går det tyvärr inte att "tinga" ett första segment i business online när det dyker upp och sedan bygga på det med ytterligare segment mot en någorlunda rimlig ombokningsavgift. :( Inte heller går det att bygga ut en enkelresa till en t.o.r., men å andra sidan kostar en enkel 50% av en t.o.r. D.v.s. det gäller att kunna nypa business-segment samtidigt i en bokning. Så det är skönt om man väl hittar något sätt att kunna använda dessa miles p.g.a. dessa begränsningar hos TAP...

Länge tänkte jag mig att ena vägen skulle bli med Qatar, för tillgängligheten via QRPC några dagar efter släpp var förvånansvärt bra (även i business och first), förmodligen för att QR släpper flighter till QRPC lite före de är synliga hos BAEC. ARN-DOH-SYD är dessutom en bra förbindelse tidsmässigt om man flyger på de dagar då QR flyger i egen regi, så QR på vägen till SYD verkade väldigt lovande. Ibland hade de i och för sig dubbla kostnaden (den otrevliga gröna lilla "O2"-etiketten), men inte alltid, och några dagars flexibilitet hade jag. Precis när det sedan var dags för mig att skarpt kolla tillgängligheten på de första dagarna i mitt datumintervall publicerade så Head for Points en artikel som berättade hur lätt det var att ta sig till Australien & NZ med Avios via QRPC. (Det är så pass nyligen Qatar införde Avios att en stor del av de oändliga horderna av BAEC-medlemmar ännu inte har skaffat vanan att boka via QRPC, eller kolla tillgänglighet den vägen.) Och så var tillgängligheten i premiumkabin via QRPC plötsligt NOLL. :eek: Suck! Jag gjorde bedömningen att detta skulle fortsätta kommande veckor, och återgick därför till vad jag kunde få till via Star Alliance i business. Då är Air India enklast, i alla fall om man nöjer sig med en businessplats. Det är inga problem att hitta platser från Köpenhamn till Delhi (ARN-CPH-DEL-SYD hade varit den rimligaste "köpebiljetten" med AI), men SAS släpper awards ca 30 dagar efter AI, så för att få till en genomgående awardbiljett var det enklare att ta sig via en LH-hub (tidigare släpp hos LH-gruppen och rätt bra tillgänglighet på business inom Europa), så det blev ARN-FRA-DEL-SYD. Både Air india och byte i Indien har dåligt rykte, men jag provade på det i våras så jag tror jag vet vad jag gör. AI ombord är numera också mycket bättre än sitt rykte. Mitt tips: undvik korta byten och skaffa alltid ett e-turistvisum ($ 25) även om du inte tänkt lämna flygplatsen, utifall att det blir strul och ombokning till annan dag.

När det sedan gäller resan hem, hade den också kunnat gå via Delhi, där förmodligen SYD-DEL-WAW-ARN (AI/LO, övernattning i Delhi) hade varit mest praktiskt. Men sedan fick jag lite av ett tokryck. o_O Varför inte prova något/några andra bolag på vägen hem, även om det blir lite av en omväg? Kanske rentav en Transpac-rutt, som jag aldrig provat på, vilket skulle göra utflykten till en äkta jorden runt-tur! ANA släpper regelbundet SYD-HND, men tillgängligheten på business till Europa är mycket mager (kan dyka upp ibland) och även tillgängligheten på business till USA ser varierande ut från dag till dag. Så ANA var en möjlighet, men inte givet att det skulle gå att boka. (Och tog jag mig via USA skulle jag inte ta mig hela vägen hem på tre segment, eftersom enda möjligheten skulle vara att det tredje segmentet var EWR-ARN eller ORD-ARN med SAS, som inte finns släppt så tidigt.) Nåväl, när det började bli dags att boka fanns det tillgänglighet en lämplig dag via Asiana SYD-ICN, vilket var lätt att kombinera med EVA, som också släpper tidigt och verkar ha bra tillgänglighet Transpac. Således blev det SYD-ICN-TPE-JFK på vägen hem enligt måttot "det är förmodligen lättare att ta sig hem från New York med poäng än från någon annan plats utanför Europa". Som en bonus får jag också prova Asiana medan de fortfarande är i Star Alliance.

Sedan började jag fundera på att jag kanske skulle ta mig hem via Avios snarare än EB-poäng, och kunna stanna på JFK-sidan av NY. Efter att först ha funderat på BA kom jag på att jag ju aldrig flugit long-haul med Iberia, trots att jag är Oneworld Emerald hos dem. Det är en erfarenhet jag borde ha. IB släpper awards lite tidigare än BA, så det gick redan att boka hemresa via dem. Och som Emerald bör jag komma jag in i Soho-loungen på JFK, den nyskapade motsvarigheten till LHR:s Galleries First.

Nu får vi se om det blir några obehagliga överraskningar de kommande 11 månaderna, i form av schemaförändringar, farsoter eller värdskrig. I nuläget har jag inga korta förbindelser, så jag är inte så känslig för smärre schemaändringar.
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa och Air Canada
Kabinklass: Första Klass
Avreseort: Göteborg
Destination: Mexico City
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 87500 (Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 2900kr
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Juli
Bokad: Juli
Hur hittades tillgänglighet: Air Canada samt SAS hemsidor
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Nej
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Efter 48 minuters telefon samtal bokades detta.
Såg 3 platser Frankfurt till Mexico City i första klass på Air Canadas hemsida 19 juli med det kunde inte agenten se.
Så det fick bli Munchen ´Washington DC istället.
Flygen till och från Göteborg syntes inte på SAS hemsida men de sågs av agenten.
Första g[ngen i Kanada och Mexico för mig.

Göteborg - Frankfurt LH813 1010-1155 Business A320
Frankfurt - Munchen LH106 1315-1410 Business och FCT:) A319
Munchen - Washington DC (IAD) LH414 1620-1940 First och FCL:) A340-600
En natt i Washington
Washington DC - Toronto (YYZ) AC8619 1630-1758 Business CRJ900
Toronto - Mexico City (MEX) AC993 2005-2255 Business B737 MAX 8:eek:

DESTINATION i 3 dagar

Mexico City - Frankfurt LH499 1950-1445 First:) B747-8
Frankfurt - Göteborg LH820 2205-2340 FCT:) Business A321
got-fra-muc-iad-yyz-mex-fra-got.PNG
 
Last edited:

henke12

Medlem
Hjälpte en vän att ta sig till Maldiverna, skulle vara fint att lyckas boka om till Business men det känns svårt under påsken!

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS/Austrian
Kabinklass: Ekonomi :eek:
Avreseort: Umeå
Destination: Maldiverna
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&Retur
Antal poäng (per person): 40k (2st 2-4-1 vouchers)
Skatter&avgifter (per person): ca 2300kr
Antal resenärer: 4
När (avresans tidpunkt): April 2024
Bokad: Juli 2023
Hur hittades tillgänglighet: SAS Hemsida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, världsklass på SAS idag. Från att ha slagit in numret till biljetter på mailen 9 minuter
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

1689699831005.png
 

filip23

Medlem
Hjälpte en vän att ta sig till Maldiverna, skulle vara fint att lyckas boka om till Business men det känns svårt under påsken!

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS/Austrian
Kabinklass: Ekonomi :eek:
Avreseort: Umeå
Destination: Maldiverna
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&Retur
Antal poäng (per person): 40k (2st 2-4-1 vouchers)
Skatter&avgifter (per person): ca 2300kr
Antal resenärer: 4
När (avresans tidpunkt): April 2024
Bokad: Juli 2023
Hur hittades tillgänglighet: SAS Hemsida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, världsklass på SAS idag. Från att ha slagit in numret till biljetter på mailen 9 minuter
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Visa bifogad bild 144012
Finns väl nästan aldrig C tillgänglighet dit? Gjorde en snabb sökning och hittade totalt 1 C biljett med Air india via Bombay närmsta 8 månaderna
 

Maja

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Austrian
Kabinklass: Business
Avreseort: GOT
Destination: ORD/SEA
Enkelresa eller Tur&retur: T & R - Open jaw
Antal poäng (per person): 65.000 inkl 2st 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 2131:-
Antal resenärer: 3
När (avresans tidpunkt): Juni-juli 2024
Bokad: 18 juli
Hur hittades tillgänglighet: Cowtools, SAS A* sida samt Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Nej, agenten fixade så jag slapp flyga via VIE på utresan och fick istället en väldigt lång layover i Frankfurt. Total restid är 50 min längre, men vi slipper å andra sidan två hopp inom Europa på detta sätt.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0 - enormt bra kille som svarade idag, hittade lösningar som sagt var för att få bort kravet att flyga via Wien på utresan, fixade och donade och räknade ut skatter och biljetterade allt i samma samtal.

Inte den roligaste bokningen jag har gjort och Lufthansa är långt ifrån någon favorit, särskilt inte deras 2-2-2 i business när vi är 3 som reser! Får hålla koll fram till nyår om det kommer något roligare, men resan är säkrad. Skulle egentligen ha startar i LA, men hittade absolut ingenting dit eller till Denver eller Phoenix som hade varit andra alternativ för starten på nästa sommars roadtrip.

Flighter:
GOT-FRA: Airbus 321-100/200 - Lufthansa
FRA-ORD: Airbus A340-300 - Lufthansa
SEA-FRA: Airbus A330-300 - Lufthansa
FRA-VIE: Airbus A320-100/200 - Austrian
VIE-GOT: Airbus A320-100-200 - Austrian

Kommer sedan behöva boka separat ORD-LAX där vi får ta vad som AA-miles räcker till helt enkelt. Gissar på Ekonomi och betala för incheckad bagage då det inte ingår. Ja, ja, det löser sig på något sätt. Är det någon som lyckas hitta inrikesbiljetter så jag istället hade kunnat bygga vidare på min befintliga A*-bokning istället? Har letat som en galning men hittar noll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen