Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Air China, ANA, Asiana, Ethiopian, Air India, Thai, EVA Air
Kabinklass: C
Avreseort: PEK
Destination: HKG
Enkelresa eller Tur&retur: open jaw, hem från Osaka (KIX)
Antal poäng (per person): 25000 (med Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 3587
När: 4-9 nov 2015
Bokad: 2015-09-03
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Efter många diskussioner fram och tillbaka med både diamond-supporten och Tallinn (första gången jag ringde så blev det tvärstopp på min routing, andra gången fick jag sitta on hold i 20 minuter när de försökte reda ut om detta verkligen var OK, men sen gick det bra) så lyckades jag till slut boka denna resa.
Min ursprungliga routing hade UA79 mellan NRT-ICN, vilket hade gett mig 8 segment, 8 olika bolag, 4 fifth freedom flights, 3 dreamliner experiences, en A380, en B747 (har aldrig testat 787 eller 380 förut), men tyvärr fanns inte längre någon tillgänglighet på UA79, så det fick bli Asiana på den sträckan istället.
Routing enligt följande:
Nov 4
PEK-PVG CA1835 (A333)
8.00-10.15
PVG-NRT NH920 (B787)
13.15-17.00
NRT-ICN OZ105 (A321)
18.50-21.30
Nov 5
ICN-HKG ET609 (B787)
20.50-23.35
/
Nov 7
KIX-HKG AI315 (B787)
13.25-16.35
Nov 8
HKG-ICN OZ746 (A388)
00.30-4.50
ICN-TPE TG635 (A330)
17.30-19.10
Nov 9
TPE-PEK BR719 (B744)
16.20-19.35
Har inte helt bestämt mig än för om jag ska behålla biljetten eller boka av den. Skatterna blev ju inte jättebilliga (när jag kollade på Matrix så verkar det som att Air India har högt bränsletillägg), och eftersom det är open jaw så måste jag ta mig från HKG till KIX, så måste antingen boka Peach (LCC) eller hoppas på att Cathay släpper awardplatser på sin redeye.
Det som gjorde denna bokning extra knepig var att jag ville försöka vara med på inofficiella BC-träffen i Hong Kong 7/11 samt även ville försöka ge en gästföreläsning på universitetet där antingen 6:e eller 9:e, i kombination med att AI och ET inte flyger dessa sträckor alla dagar.