Senaste nytt

Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bonusprogram:Eurobonus
Flygbolag:Lufthansa, Asiana, Thai, ANA
Kabinklass: C & F
Avreseort:Stockholm
Destination Phuket open Jaw Bangkok
Enkelresa eller Tur&retur:T & R
Antal poäng (per person):95000 med AmEx 2-4-1
Skatter&avgifter (per person):4879:-
När: December 2015 - Januari 2016
Bokad: Augusti

Min första award resa och first First.
Allt gick mycket smidigt med bokningen och fick seating på allt utom Thai och kommer hålla ögonen öppna för Lufthansa F närmare avresa.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: C
Avreseort: Göteborg (GOT)
Destination: Tokyo (NRT)
Enkelresa eller Tur & Retur: OW
Antal poäng (per person): 121500
Skatter&avgifter: 560 pax (+220 kontant del C&P)
När: September 2015
Bokad: Augusti 2015

Första steget i flyttresan. Bokad som säkerhet. Letar bättre alternativ under tiden.

Last edited:
Bonusprogram: American Airlines AAdvantage
Flygbolag: Air Tahiti Nui, LAN, Etihad Airways
Kabinklass: Business
Avreseort: Papeete
Destination: Abu Dhabi
Enkelresa eller Tur&retur: enkel
Antal poäng (per person): 45.000 miles
Skatter&avgifter (per person): ca 55 EUR
När: nov 2015
Bokad: aug 2015

Air Tahiti Nui: Business
LAN: Business
Etihad Airways: Business

Jag försökte att boka Papeete-Auckland-Sydney-Abu Dhabi-Paris men det gick inte och de prissatte helt tokig (105.000 miles) så gav jag upp den och jag ändrade slutdestination till Abu Dhabi istället.

Konversation efter jag ändrade slutdestination till Abu Dhabi

Dr. Miles: Jag vill ändra slutdestination till Abu Dhabi i Middle East / Indian Subcontinent zon så att det blir resa mellan två zoner.
AA agent: Abu Dhabi är inte i Mellanöstern, det är i Asien.
Dr. Miles: Ja, det ÄR en del av Asien men den tillhör Mellanöstern.
AA agent: Men Abu Dhabi är i Asien.
Dr. Miles: Abu Dhabi är i Förenade Arabemiraterna. De är granland till Saudiarabien. Du vet säkert att Saudiarabien är i Mellanöstern, eller hur?
AA agent: ...
Dr. Miles: Vänligen kolla er webbsida. På oneworld and other airline award chart kan du se att den tillhör Middle East / Indian Subcontinent zon.
AA agent: OK, det är i Middle East / Indian Subcontinent zon. Låt mig räkna färdigt...
...
AA agent: 105.000 miles + 55 EUR för hela resan.
Dr. Miles: Va?!!! Det ska vara 45.000 miles mellan South Pacific zon - Middle East / Indian Subcontinent zon.
AA agent: Du har tagit stopover i Auckland.
Dr. Miles: Det har jag inte gjort alls. Flighten från Papeete landar Auckland 12:45 den XX och LAN flight avgår från Auckland 07:35 den XX+1. Det är inom 24 timmar.
AA agent: Ni stannar i Auckland mer än 24 timmar.
Dr. Miles: NEJ, det gör de inte. De ankommer till Auckland 12:45 vid lunchtid den XX och LAN flight avgår från
Auckland 07:35 den XX+1. Det är inom 24 timmar. Lunch till frukost är inte över 24 timmar, eller hur?
AA agent: ... Låt mig räkna igen...
...
AA agent: OK, det är inte stopover, så det kostar 75.000 miles + 55 EUR.
Dr. Miles: Du räknar fortfarande fel. Det ska vara 45.000 miles. Varifrån kommer ytterligare 30.000 miles?
AA agent: Du byter i Sydney och det är i en annan kontinent.
Dr. Miles: (stort suck) Ja, Australien är en kontinent MEN den tillhör South Pacifc zon, samma som Papeete och Auckland.
AA agent: Nej, Australien är en zon och ni reser tre olika zoner.
Dr. Miles: (ännu större suck) Nej, de passerar inte tre olika zoner. Det är en resa mellan Middle East / Indian Subcontinent zon och South Pacific zon.
Vänligen kolla er webbsida igen under "AAdvantage" -> "Redeem miles" -> "View oneworld and other airline award chart", sedan klicka på "Region definitions". Där kan du hitta information om zonindelning.
AA agent: Låt mig kolla. Vänligen vänta en sekund.
Dr. Miles: Ta den tid du behöver...
...
AA agent: OK, Australien tillhör South Pacific. Jag måste skicka den till back office för beräkning. Vänligen vänta några minuter.
Dr. Miles: OK, jag väntar.
...
AA agent: Tack för att du väntar. Det kostar 45.000 miles + 55 EUR.
Dr. Miles: Det låter bra. Jag vill behålla bokning. Hur många dagar kan jag behålla?
AA agent: Det står 18:e augusti så fem dagar.
Dr. Miles: Tack så mycket för din hjälp. Ha en trevlig kväll!
AA agent: Varsågod. Hejdå.

Det märkliga är att det var samma summa av skatter för Papeete-Auckland-Sydney-Abu Dhabi-Paris och för Papeete-Auckland-Sydney-Abu Dhabi. Tar Abu Dhabi inte någon flygskatt?

Flygbolag: Air Tahiti Nui, LAN, Etihad Airways
Avreseort: Papeete
Destination: Abu Dhabi
Skatter&avgifter (per person): ca 55 EUR

Air Tahiti Nui: Business
LAN: Business
Etihad Airways: Business

Jag försökte att boka Papeete-Auckland-Sydney-Abu Dhabi-Paris men det gick inte och de prissatte helt tokig (105.000 miles) så gav jag upp den och jag ändrade slutdestination till Abu Dhabi istället.

Konversation efter jag ändrade slutdestination till Abu Dhabi

Dr. Miles: Jag vill ändra slutdestination till Abu Dhabi i Middle East / Indian Subcontinent zon så att det blir resa mellan två zoner.
AA agent: Abu Dhabi är inte i Mellanöstern, det är i Asien.
Dr. Miles: Ja, det ÄR en del av Asien men den tillhör Mellanöstern.
AA agent: Men Abu Dhabi är i Asien.
Dr. Miles: Abu Dhabi är i Förenade Arabemiraterna. De är granland till Saudiarabien. Du vet säkert att Saudiarabien är i Mellanöstern, eller hur?
AA agent: ...
Dr. Miles: Vänligen kolla er webbsida. På oneworld and other airline award chart kan du se att den tillhör Middle East / Indian Subcontinent zon.
AA agent: OK, det är i Middle East / Indian Subcontinent zon. Låt mig räkna färdigt...
...
AA agent: 105.000 miles + 55 EUR för hela resan.
Dr. Miles: Va?!!! Det ska vara 45.000 miles mellan South Pacific zon - Middle East / Indian Subcontinent zon.
AA agent: Du har tagit stopover i Auckland.
Dr. Miles: Det har jag inte gjort alls. Flighten från Papeete landar Auckland 12:45 den XX och LAN flight avgår från Auckland 07:35 den XX+1. Det är inom 24 timmar.
AA agent: Ni stannar i Auckland mer än 24 timmar.
Dr. Miles: NEJ, det gör de inte. De ankommer till Auckland 12:45 vid lunchtid den XX och LAN flight avgår från
Auckland 07:35 den XX+1. Det är inom 24 timmar. Lunch till frukost är inte över 24 timmar, eller hur?
AA agent: ... Låt mig räkna igen...
...
AA agent: OK, det är inte stopover, så det kostar 75.000 miles + 55 EUR.
Dr. Miles: Du räknar fortfarande fel. Det ska vara 45.000 miles. Varifrån kommer ytterligare 30.000 miles?
AA agent: Du byter i Sydney och det är i en annan kontinent.
Dr. Miles: (stort suck) Ja, Australien är en kontinent MEN den tillhör South Pacifc zon, samma som Papeete och Auckland.
AA agent: Nej, Australien är en zon och ni reser tre olika zoner.
Dr. Miles: (ännu större suck) Nej, de passerar inte tre olika zoner. Det är en resa mellan Middle East / Indian Subcontinent zon och South Pacific zon.
Vänligen kolla er webbsida igen under "AAdvantage" -> "Redeem miles" -> "View oneworld and other airline award chart", sedan klicka på "Region definitions". Där kan du hitta information om zonindelning.
AA agent: Låt mig kolla. Vänligen vänta en sekund.
Dr. Miles: Ta den tid du behöver...
...
AA agent: OK, Australien tillhör South Pacific. Jag måste skicka den till back office för beräkning. Vänligen vänta några minuter.
Dr. Miles: OK, jag väntar.
...
AA agent: Tack för att du väntar. Det kostar 45.000 miles + 55 EUR.
Dr. Miles: Det låter bra. Jag vill behålla bokning. Hur många dagar kan jag behålla?
AA agent: Det står 18:e augusti så fem dagar.
Dr. Miles: Tack så mycket för din hjälp. Ha en trevlig kväll!
AA agent: Varsågod. Hejdå.

Det märkliga är att det var samma summa av skatter för Papeete-Auckland-Sydney-Abu Dhabi-Paris och för Papeete-Auckland-Sydney-Abu Dhabi. Tar Abu Dhabi inte någon flygskatt?

Lysande!:)

Men kanske du inte skulle ha övertygat agenten om att Abu Dhabi låg i mellanöstern utan accepterat att det låg i Asien så hade det väl blivit ännu billigare.:D

Här finns ju lite USDM potensial!

Bonusprogram: Qantas Frequent Flyer
Flygbolag: Emirates
Avreseort: Dubai
Destination: Stockholm
Antal poäng (per person): 50.000 miles (30.000 miles + top up 20.000 miles för 557,50 AUD för andra personen)
Skatter&avgifter (per person): ca 560 AUD

Så mina vänner reser mellan Abu Dhabi - Dubai själva sedan tar de Emirates direktflyg hem.

Jag har tipsat dem om gratis transferbuss av Etihad Airways (de flyger Sydney-Abu Dhabi med Etihad Airways).
Etihad Airways erbjuder gratis transferbuss mellan Abu Dhabi International Airport-Dubai och Al Ain | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: C
Avreseort: Stockholm (ARN)
Destination: New York (EWR)
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 50 000 (Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 354 kr
När: 7 juni 2016
Bokad: 20 juli 2015

Efterlängtad 40-årspresent till mig själv, och första gången i USA för hustrun. Himla smidig bokning på SAS-webben. Barnvakten är redan fixad (det gäller att vara ute i god tid även där) och hotell i SoHo/TriBeCa letas för fullt.

Flygbolag: Japan Airlines, Qantas
Avreseort: Tokyo (NRT)
Destination: Melbourne (MEL)
Skatter&avgifter (per person): 44 EUR
När: September 2015
Bokad: Augusti 2015

Tokyo Narita - Sydney: Japan Airlines Business
Sydney - Melbourne: Qantas Business

Ovanstående resa har blivit denna:

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Avianca
Avreseort: Stockholm (ARN)
Destination: Cartagena (CTG)
Enkelresa eller Tur&retur: ToR Open Jaw
Antal poäng (per person): 70.000 (Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 882 kr
När: 2015-12-23 till 2016-01-04
Bokad: Juni 2015

Utresa:
SK2585 ARN - BCN, SAS plus
AV019 BCN - BOG, Business
AV8550 BOG - CTG, Business

Hemresa:
AV9383 CTG - CLO, Business
AV014 CLO - MAD, Business

Ville egentligen boka hela vägen hem till Stockholm men enligt Tallinn så gick det inte att få till. Det fanns lediga platser med Brussels Airlines via Brussel men dessa gick inte att boka. Agenten visste inte varför. Är det någon som vet varför eller har något bra förslag på hur vi skulle kunna ta oss hem med samma bokning? I annat fall planerar vi att ta ett par dagar i Madrid och boka hemresan separat.
Är det någon som vet om reglerna tillåter att jag lägger till FRA-ARN på hemresan på denna bokning? Jag tänkte i så fall utnyttja LAN-dealen för en enkel mellan MAD-FRA.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen