Bonusprogram: USDM
Flygbolag: BA, CX, JL
Kabinklass: Business & First
Avreseort: London
Destination: Sydney
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng: 75.000 miles
Skatter&avgifter: 4.800 kr
När: December - Januari
Bokad: November
Nu har jag inte sjalv bokat nagon USDM-resa (men sitter pa ett par hundra tusen miles) men hur lyckades du boka ovanstaende for 75k miles? Enligt award charten ska Europe till South Pacific t/r ligga pa narmare 150k miles i F?
Kanske har missat nagot...
Det är korrekt att den borde kostat 150K. Det blev lite snurrigt i och med att jag avbokade en resa som jag redan flyget utresan på. Så på något vis fick hon för sig att resan endast skulle kosta 75K miles. Tråkigt när sådant händer.
Vad var anledningen till att du avbokade en påbörjad resa? Man får väl inget tillbaka för det?Det är korrekt att den borde kostat 150K. Det blev lite snurrigt i och med att jag avbokade en resa som jag redan flyget utresan på. Så på något vis fick hon för sig att resan endast skulle kosta 75K miles. Tråkigt när sådant händer.
Skulle tippa på APD när man reser från LHR + BA skatter är en drivande faktorMagino,
Vad är det som drar upp skatter&avgifter till 4800kr (BA, CX eller JL-sträckorna)?
Absolut försökte jag med det. Men då de har som regel att jag inte får prata med chefen utan allt måste gå via henne så la jag nerDu bad givetvis att få prata med hennes chef och krävde att få betala fullt pris..?![]()
Det är korrekt at det egentligen inte ska gå att avboka en påbörjad resa. Men denna gången hade jag blivit nergraderad på flyget mellan HKG-BKK från första klass till business klass. Jag tänkte ändra om resan liten men det gick bara om jag flög exakt samma sträcka +- 1-2 dagar om originalbokningen. Eller så kunde jag avboka resten av resan och få tillbaka hälften av milesen samt skatterna på återstående flyg.Vad var anledningen till att du avbokade en påbörjad resa? Man får väl inget tillbaka för det?
Tackar. Att skatterna blev så dyra har nog med att jag startar i London, har ett (ändå kort) flyg med BA, och sedan brukar JL ha höga kostnader. Sedan vet jag inte om de räknat fel eller inte på skatterna men eftersom de gjorde fel på poängen till min fördel vill jag inte syna det.Magino,
Grattis till en fantastisk bokning och hoppas du får en riktigt trevlig resa!
Hur pass svårt var det att få ihop resan och speciellt att hitta förstaklassplatserna?
Vad är det som drar upp skatter&avgifter till 4800kr (BA, CX eller JL-sträckorna)?
Det är väldigt svårt att ge bra tips på hur man ska ta sig till Australien. Men JL har nyligen satt in en 777a mellan NRT-SYD och till följd av detta finns det just nu gott om platser i F den kommande månaden. Om man planerar väl, eller bokar i sista stund, brukar även CX ha plats från Europa och speciellt från MXP. Dock har det ju blivit svårare de senaste året att hitta resor då man inte kan göra lika kreativa resor längre och måste tänka på MPM (maximum permitted mileage). BA tycker jag även har en del resor om man inte väljer de populäraste destinationerna men där drar ju avgifterna iväg igen.Har du några tipps om man funderar att boka en liknande resa till Australien med USDM?