Senaste nytt

Positiva saker kring SAS utträde ur Star Alliance

SK989

Medlem
@SK989 det blir om något betydligt färre flyg till *A hubbarna i Europa från ARN. Kanske vissa av dessa slots ges till CPH för direkttrafik. Om jag utgår från mig själv efter alla flighter dit genom åren ska jag alltid vidare. Det är givetvis för anslutningarna majoriteten av SAS pax flyger dit.
Jag håller med om att det totalt sett kan bli något färre flyg till *A-städer när SAS lämnar Star Alliance (LH kan ta bort några frekvenser till Frankfurt och München) men jag undrar om det blir någon jätteskillnad. Det finns ett inte obetydligt resande lokalt mellan Stockholm och dessa orter också, annars skulle t.ex. inte bolag som Ryanair flyga mellan Arlanda och Wien eller Easyjet mellan Arlanda och Geneve.
 

sweflyer

Medlem
Positiva effekter av alliansbytet behöver inte nödvändigtvis vara att just SAS startar nya långlinjer från Stockholm. Kan tänka mig att exempelvis Delta öppnar upp något till Arlanda, kanske blir intresse från China Eastern från Shanghai eller så.
Även om jag tror just det är osannolikt så kanske Kenya Airways ser en möjlighet som Ethiopian tagit tidigare och mata till Afrika när man lättare får connetions med SAS.
 

Tomas E

Medlem
Det är inte Sverige som tappat attraktionskraft, det är Stockholmsregionen och av många anledningar.

Men sydligaste delarna blir allt mer attraktivt men där finns en flygplats som servar, den råkar bara ligga i Danmark.
Du har nog inte kollat hur läget faktiskt ser ut utan ägnar dig åt något slags religiös tro. Norra Sverige upplever ett ekonomiskt uppsving och arbetskraftsbrist (så de hoppas att sörlänningarna inte säger "vi flytt int'", utan flyttar till jobben i bl.a. Västerbotten och Norrbotten) medan framför allt Skåne har utvecklats riktigt dåligt på sistone, och ligger numera i topp i landet i arbetslöshetsstatik.
 

micsjo

Medlem
Som jag och andra tidigare skrivit:

Sverige numera är ett billigt låglöneland.
Sverige har länge varit ett låglöneland. Nu ännu mera så.
Men samtidigt ett högkostnadsland för arbetsgivare.

Det är alltså väldigt dyrt med personal i sverige samtidigt som vi får lite i plånboken (relativt grannländer och närområdet).

Inte riktigt bra utgångsläge för SAS men bättre för Ryan m fl.
 

imartin

Medlem
Är inte en av anledningar at Danmark fortsätter som ägare, att CPH är landets största arbetsgivare? Så med allt snack om rika danskar och Sverige som fattigt låglöneland, ska vi ändå komma ihåg att Sverige släpper SAS för att vi har så många andra ekonomiskt starka och innovativa aktörer, till skillnad från Danmark som verkar vara beroende av SAS. Detta innebär också att oavsett svag krona etc så kommer Sverige även i fortsättning vara en attraktiv destination för olika flygbolag.
 

imartin

Medlem
Även om jag tror just det är osannolikt så kanske Kenya Airways ser en möjlighet som Ethiopian tagit tidigare och mata till Afrika när man lättare får connetions med SAS.
Det vore trevligt. Då kan de lasta massor med kenyanska avokados. Ska vara väldigt goda. Skulle säkert sälja bra i svenska butiker.
 

Resenären

Medlem
Som resande från Schweiz hittar jag följande i tidningen Travel tip:

Ny bagageservice för KLM i Schweiz

KLM Royal Dutch Airlines i Schweiz, i samarbete med Airportr, erbjuder sina passagerare en ny, betald möjlighet att checka in och deponera bagage innan de ens når flygplatsen. Vid avresa från Schweiz hämtar Airportr bagaget på önskad adress och checkar in det för gästerna. Vid återkomst till Schweiz tar partnern över leveransen av resväskorna enligt kundens uppgifter.

Parporträtt

klm.ch/information/baggage/airportr-smart-baggage-services
 
Toppen