Senaste nytt

Positiva saker kring SAS utträde ur Star Alliance

JacobGBG

Medlem
Alltså blir SAS ett matabolag till AF/KLM. Drömmarna om fler långlinjer tror jag tyvärr bara är drömmar. Hoppas för alla SAS fantaster att jag har fel.
Det finns ingen konstellation där SAS plötsligt blir en maktfaktor inom flygbranschen med ett jättenät av internationella, lång-distanslinjer. Anlendingen till det är dels geografiskt men också demografisk. Den totala hemma-marknaden för SAS är (generöst räknat) på 20M invånare. Det går helt enkelt inte att att påligtligt fylla plan med det underlaget jämfört med flygbolag som har sitt säte centralare i Europa, USA eller Asien med stora populationer.
 

ARN01

Medlem
Samme i Vietnam. Der kraeves international anslutning med VN eller anden SKYTEAM partner. Manglende lounge access ved indenrigsflyvninger er et stort minus
Verkligen en jätteförsämring. I USA kommer man ju tom in i United lounger som EBG medans Mileage Plus guld inte kommer in och det har aldrig varit några problem inrikes i andra länder vad jag märkt.
 

fcx

Medlem
Sista ordet är nog inte sagt i frågan. Skyteamreglerna definierar ju miniminivån, bolag kan lägga sig högre än det. Det är nog fullt möjligt att SAS låter egna kunder komma in i egna lounger på ren inrikesresa även framöver. Lounge på ren inrikes i USA kan vi glömma framöver.
 

mha321

Medlem
Sista ordet är nog inte sagt i frågan. Skyteamreglerna definierar ju miniminivån, bolag kan lägga sig högre än det. Det är nog fullt möjligt att SAS låter egna kunder komma in i egna lounger på ren inrikesresa även framöver. Lounge på ren inrikes i USA kan vi glömma framöver.
Jag tror knappast sas klipper möjligheten för sina egna kunder, nej. Åtminstone inte just nu.

Den jättestora försämringen känns väl som det är just i andra länder. Personligen är det tex en stor försämring med USA. Kan tänka mig att det är liknande för de som flyger mycket inrikes i tex Kina. Det är väl rätt lite inrikesflyg från tex Amsterdam däremot :)

I teorin kunde man hoppas på att ett sas amex elite kan ge ett eller två lounge entries hos delta eller något. Men knappast i nuvarande lounge läge där - trots att kombinationen eeltw+amex väl är det i särklass största kort-samarbetet i flygbranschen.

Framtiden där för oss som inte har amerikanska kort stavas nog priority pass eller lounge key. Tyvärr är det ju ett klart steg bakåt mot de nyare flygbolagsloungerna, och dessutom har de rätt svag täckning på många flygplatser.
 

maswan

Medlem
Sista ordet är nog inte sagt i frågan. Skyteamreglerna definierar ju miniminivån, bolag kan lägga sig högre än det. Det är nog fullt möjligt att SAS låter egna kunder komma in i egna lounger på ren inrikesresa även framöver. Lounge på ren inrikes i USA kan vi glömma framöver.
Jag är otroligt skeptisk till att SAS skulle sluta ha loungetillgång på inrikes i Norge och Sverige, det skulle ju vara att riskera en rejäl förlust i marknadsandel hos de mest frekventa resenärerna.
 

pep

Medlem
Generelt får man loungeaccess indenrigs HVIS man har elite status i FFP programmet hos det selskab man rejser med, men ikke fra Skyteam elite status hos andre selskaber. Eksempel, har man lounge access i VN indenrigs hvis man har Lotus guldkort. Samme for China Eastern i Kina, hvis man har guldkort der. Så i USA skal man ogsaa have elite status hos det pågældende Skyteam selskab (Delta) for at kunne tilgå....
Andet eksempel: Stockholm til Nice via Paris med AF: Her kan ethvert Skyteam elite kort give adgang selv uden status hos FB ! Dvs. at hvis man f.eks. har Asante guld hos KQ kommer man ind baade på ARN og i CDG (indenrigs), da der er international tilslutning, og man har elite status hos et Skyteam program.
 
Last edited:

M.K

Medlem
Som jag och andra tidigare skrivit:


Jag håller med om allt. CPH stor vinnare nu. Bort med onödig flygskatt och utnyttja att Sverige numera är ett billigt låglöneland. Ge ARN möjlighet konkurrera!
 

Hachans

Medlem
Jag kan väldigt lite om skyteam egentligen, men de har ju en FAQ på sin sida som säger det...


Säger rätt tydligt att lounge ingår på internationellt eller på domestic om det finns i internationell anslutning under fråga 2.

Då har jag fått det om bakfoten, men jag har haft inrikes lounge med både AF såväl som AirEuropa. Men då har de kanske generösare regler än Skyteam.
 
  • Gilla
Reactions: pep
Som jag och andra tidigare skrivit:


Jag håller med om allt. CPH stor vinnare nu. Bort med onödig flygskatt och utnyttja att Sverige numera är ett billigt låglöneland. Ge ARN möjlighet konkurrera!

Jag tror att det här är en storm i ett vattenglas. Direktlinjer från Stockholm som är lönsamma kommer att finnas kvar. Det kan ju inte finnas ett självändamål i att flytta allt till Kastrup "bara för att". På samma sätt som att Peter Larsson, chefen för "Svenska regionala flygplatser", sa någonstans att vi får räkna med att olönsamma linjer nu kommer att läggas ner. Då tänker jag, att om det är så att SAS har kört olönsamma linjer tidigare så är det väl på tiden att någon talar om för dem att de bör avslutas. Inte konstigt att man i så fall har hamnat där man hamnat. Det som är olönsamt ska avslutas, oavsett om ägaren heter AF/KLM, Danska staten, Wallenberg eller Svenska staten.
 
Toppen