Senaste nytt

Positiva saker kring SAS utträde ur Star Alliance

mha321

Medlem
Jag hör utlänningar hela tiden i loungerna, tror inte så många från t ex Tyskland och USA kör med Eurobonus. Nog Lufthansa eller United i de fallen. Många andra kort också. Var inte Aeagan en sweetspot för många med *G?

Hade varit intressant se siffror över detta i loungerna. Ett visst frånfall av inrikes ST-G jämfört med *G lär det väl också bli. Skillnad på tillgång vs icke-tillgång från allianspartners statusmedlemmar. Dessutom är väl ändå Star Alliance betydligt större än SkyTeam.

Absolut, men hur många av dem flyger domestic? Och dessutom ska det väl vara domestic utan internationell anslutning för att inte det ska vara lounge? De som flyger in med connection på arn tex skulle ju fortsatt få det.
 

M.K

Medlem
Vilken allians är störst? Säger sig självt att det blir många färre med tillgång.

Domestic är kanske bara en liten bonus. Du kan ha rätt med marginell effekt där, speciellt om de får tillgång med ankomst från utrikes och sedan vidare inrikes. Är det bekräftat?
 

mha321

Medlem
Vilken allians är störst? Säger sig självt att det blir många färre med tillgång.

Domestic är kanske bara en liten bonus. Du kan ha rätt med marginell effekt där, speciellt om de får tillgång med ankomst från utrikes och sedan vidare inrikes. Är det bekräftat?
Min kommentar var till att skyteam inte ger access på inrikes - med tanke på att alla ebg+ fortsatt kommer ha access så tror jag det blir marginell skillnad i antal från det.

Däremot kommer ju tex alla Lufthansa gruppens resenärer inte ha access längre. Och där tror jag det viktigaste är att resenärerna inte har det, snarare än status. Men om inte af/klm skalar upp med motsvarande vad Lufthansa gruppen har idag (vilket är osannolikt tror jag), så blir det såklart färre som kommer in den vägen.

Totalt antal blir definitivt färre. Men jag är inte övertygad om att det blir någon jättestor skillnad. Och det förutsätter såklart att inte sas passar på att dra ner på storleken på loungerna, men det får vi verkligen hoppas att de inte gör.
 

Hachans

Medlem
Min kommentar var till att skyteam inte ger access på inrikes - med tanke på att alla ebg+ fortsatt kommer ha access så tror jag det blir marginell skillnad i antal från det.

Däremot kommer ju tex alla Lufthansa gruppens resenärer inte ha access längre. Och där tror jag det viktigaste är att resenärerna inte har det, snarare än status. Men om inte af/klm skalar upp med motsvarande vad Lufthansa gruppen har idag (vilket är osannolikt tror jag), så blir det såklart färre som kommer in den vägen.

Totalt antal blir definitivt färre. Men jag är inte övertygad om att det blir någon jättestor skillnad. Och det förutsätter såklart att inte sas passar på att dra ner på storleken på loungerna, men det får vi verkligen hoppas att de inte gör.

Jag försöker hitta var du menar att Skyteam inte ger tillgång till lounge på inrikesflyg?

Det är bara en USA-grej, eventuellt kanske något annat bolag har det men det är ingen alliansgrej. Det var kanske det du menade.
 

mha321

Medlem
Jag försöker hitta var du menar att Skyteam inte ger tillgång till lounge på inrikesflyg?

Det är bara en USA-grej, eventuellt kanske något annat bolag har det men det är ingen alliansgrej. Det var kanske det du menade.
Jag kan väldigt lite om skyteam egentligen, men de har ju en FAQ på sin sida som säger det...


Säger rätt tydligt att lounge ingår på internationellt eller på domestic om det finns i internationell anslutning under fråga 2.
 

sweflyer

Medlem
En fördel för mig med SkyTeam är att Star Alliance relativt nya regel om att gästen ska resa på samma flight inte finns på SkyTeam- många gånger jag reser med vänner från en flygplats där vi ska åt olika håll.
Det är faktiskt en trevlig fördel med SkyTeam. Innan hade vi ju en ganska levande tråd om Lounge Meetings men den dog ut lite när Star Alliance införde regeln om samma flygning.
 

fcx

Medlem
En fördel för mig med SkyTeam är att Star Alliance relativt nya regel om att gästen ska resa på samma flight inte finns på SkyTeam- många gånger jag reser med vänner från en flygplats där vi ska åt olika håll.
Det verkar kunna vara lite si och så med det. Flyingblue skriver såhär, så det kanske är upp till varje program?

Free access for you + 1 guest when departing together, on the same day, on international flights operated by Air France, KLM, Air Mauritius, China Southern Airways, GOL, Qantas, Virgin Atlantic or a SkyTeam partner (including connections to/from an international SkyTeam partner flight).
 
Toppen