Senaste nytt

Positiva saker kring SAS utträde ur Star Alliance

Jag tror att det här är en storm i ett vattenglas. Direktlinjer från Stockholm som är lönsamma kommer att finnas kvar. Det kan ju inte finnas ett självändamål i att flytta allt till Kastrup "bara för att". På samma sätt som att Peter Larsson, chefen för "Svenska regionala flygplatser", sa någonstans att vi får räkna med att olönsamma linjer nu kommer att läggas ner. Då tänker jag, att om det är så att SAS har kört olönsamma linjer tidigare så är det väl på tiden att någon talar om för dem att de bör avslutas. Inte konstigt att man i så fall har hamnat där man hamnat. Det som är olönsamt ska avslutas, oavsett om ägaren heter AF/KLM, Danska staten, Wallenberg eller Svenska staten.
Det handlar inte om enbart lönsamhet kontra olönsamhet. Det finns ju också grader av lönsamhet, och det är klart att en grupp som väger främst danska eller franska intressen kan göra en annorlunda avvägning vid gränsfall än vad SAS tidigare hade gjort. T ex satt det ju folk utsedda av svenska staten och Wallenberg i styrelsen innan har jag för mig, det lär ju ändras nu.

Jag tror att det här är en storm i ett vattenglas. Direktlinjer från Stockholm som är lönsamma kommer att finnas kvar. Det kan ju inte finnas ett självändamål i att flytta allt till Kastrup "bara för att". På samma sätt som att Peter Larsson, chefen för "Svenska regionala flygplatser", sa någonstans att vi får räkna med att olönsamma linjer nu kommer att läggas ner. Då tänker jag, att om det är så att SAS har kört olönsamma linjer tidigare så är det väl på tiden att någon talar om för dem att de bör avslutas. Inte konstigt att man i så fall har hamnat där man hamnat. Det som är olönsamt ska avslutas, oavsett om ägaren heter AF/KLM, Danska staten, Wallenberg eller Svenska staten.

Det kan säkert dyka upp linjer som *blir* olönsamma efter allians byte - tex om någon linje råkar vara väldigt beroende av transfer till Tyskland.

De är väl vanligare att det är beroende på andra saker - tex som när sas förlorade kontraktet med norska försvaret. Svenska staten handlar väl redan av flera flygbolag, men om tex något/några stora privata företag skulle sluta flyga sas pga ändringen av allians skulle det kanske kunna döda vissa linjer. Men det lär inte handla om många.

Sedan är det ju välkänt att köpkraften i Köpenhamnsregionen är betydligt större än i Stockholm, och har man begränsade resurser så lägger man dem där man tjänar mest.

Svenska staten har väl haft som policy att inte styra var sas flyger till och från även tidigare så där blir ju ingen direkt skillnad.

Som jag och andra tidigare skrivit:

Jag håller med om allt. CPH stor vinnare nu. Bort med onödig flygskatt och utnyttja att Sverige numera är ett billigt låglöneland. Ge ARN möjlighet konkurrera!
Absolut men tror inte det kommer att bli sämre än vad det redan är för Arlanda. Tex sista meningen, Hongkong försvann ju för länge sedan, SAS har aldrig flugit på Shanghai (var det China Eastern en stund?), LA försvann för länge sedan. Förvisso försvinner Chicago vinterhalvåret (permanent när Sky Team blir verklighet(?) men kan kanske ersättas av Atlanta eller tex Minneapolis) men annars finns det ju inte så mycket mer som kan försvinna, New York som kommer att stå sig oavsett vad. Återstår Toronto, men den linjen känns som en parantes. Hur mycket man än vill så verkar ju inte marknaden finnas, sorgligt nog. Samma sak med Europa, ser inte riktigt vilka " entreprenöriella kluster" som saknas eller riskerar försvinna. Däremed inte sagt att Arlanda skulle kunna bli något annat och att det inte finns något att göra.
Utöver geografiska läget spelar säkert flygskatten in men tror även att Sverige som land har tappat anseende och konkurrenskraft ur många aspekter senaste 20 åren (menar inte att dra igång en politisk diskussion så vi kan väl bara låta det vara en personlig betraktelse/åsikt) vilket gör att Arlanda inte är platsen för satsningar.
Han oroar sig för att direktlinjer till bland annat Hongkong, Shanghai och delar av USA kan försvinna, och att resenärer från Stockholm måste mellanlanda i Köpenhamn.

Absolut men tror inte det kommer att bli sämre än vad det redan är för Arlanda. Tex sista meningen, Hongkong försvann ju för länge sedan, SAS har aldrig flugit på Shanghai (var det China Eastern en stund?), LA försvann för länge sedan. Förvisso försvinner Chicago vinterhalvåret (permanent när Sky Team blir verklighet(?) men kan kanske ersättas av Atlanta eller tex Minneapolis) men annars finns det ju inte så mycket mer som kan försvinna, New York som kommer att stå sig oavsett vad. Återstår Toronto, men den linjen känns som en parantes. Hur mycket man än vill så verkar ju inte marknaden finnas, sorgligt nog. Samma sak med Europa, ser inte riktigt vilka " entreprenöriella kluster" som saknas eller riskerar försvinna. Däremed inte sagt att Arlanda skulle kunna bli något annat och att det inte finns något att göra.
Utöver geografiska läget spelar säkert flygskatten in men tror även att Sverige som land har tappat anseende och konkurrenskraft ur många aspekter senaste 20 åren (menar inte att dra igång en politisk diskussion så vi kan väl bara låta det vara en personlig betraktelse/åsikt) vilket gör att Arlanda inte är platsen för satsningar.
Han oroar sig för att direktlinjer till bland annat Hongkong, Shanghai och delar av USA kan försvinna, och att resenärer från Stockholm måste mellanlanda i Köpenhamn.

Det är inte Sverige som tappat attraktionskraft, det är Stockholmsregionen och av många anledningar.

Men sydligaste delarna blir allt mer attraktivt men där finns en flygplats som servar, den råkar bara ligga i Danmark.

Det är inte Sverige som tappat attraktionskraft, det är Stockholmsregionen och av många anledningar.
Enligt vem (förutom dig själv) har Stockholmsregionen tappat attraktionskraft samtidigt som Skåne-Blekinge och kanske södra Småland ("sydligaste delarna") blivit "allt mer attraktivt"? Ledsen, men det hela låter mest som din vanliga aversion mot Stockholm snarare än en objektiv analys.

Last edited:
Det där citatet från artikeln är ett typiskt uttalande från någon som inte har koll överhuvudtaget. Som du själv skriver så var det länge sedan Hong Kong-linjen försvann och Shanghai har SAS aldrig flugit till från Arlanda.

Har svårt att se att linjenätet för SAS från Arlanda kommer att förändras särskilt mycket p.g.a. de nya ägarförhållandena. Sannolikt blir det fler flyg med SAS från Arlanda till städer som Frankfurt, München och Warszawa när samarbetet inom Star Alliance med Lufthansa och LOT upphör och det är väl inte osannolikt att SAS börjar flyga till Wien när samarbetet med Austrian upphör. Men att direktlinjer till t.ex. Milano, London, Bryssel, Zürich, Dublin, Tallinn etc. skulle påverkas har jag svårt att se skälet till. Inte heller kan jag se att "turistlinjerna" till länder som Spanien, Kroatien eller ens Frankrike skulle påverkas. Alla svenskar som flyger till Nice från Arlanda lär inte välja att flyga med Air France via Paris om SAS slutar med direktlinjerna dit utan väljer sannolikt då ett annat direktalternativ.

Last edited:
Enligt vem (förutom dig själv) har Stockholmsregionen tappat attraktionskraft samtidigt som Skåne-Blekinge och kanske södra Småland ("sydligaste delarna") blivit "allt mer attraktivt"?

Du kan se att det är fler som flyttar från Stockholm än till. Stockholms befolkning växer pga barnafödande och immigration. Inte på grund av att folk flyttar dit. Det är ett symtom på att något inte stämmer. Det är stor bostadsbrist och kompetensbrist vilket gör att företag etablerar sig på andra håll, såklart blandat med att det är krångligt och dyrt att etablera sig och bygga. Bara några indikatorer, vilka inte är okända eller hemliga på något sätt. Detta är något som Stockholms alla kommuner jobbar hårt med.

Men det är för en annan tråd.

Du kan se att det är fler som flyttar från Stockholm än till. Stockholms befolkning växer pga barnafödande och immigration. Inte på grund av att folk flyttar dit. Det är ett symtom på att något inte stämmer. Det är stor bostadsbrist och kompetensbrist vilket gör att företag etablerar sig på andra håll, såklart blandat med att det är krångligt och dyrt att etablera sig och bygga. Bara några indikatorer, vilka inte är okända eller hemliga på något sätt. Detta är något som Stockholms alla kommuner jobbar hårt med.

Men det är för en annan tråd.
Stockholms kommun hade fler inflyttade från andra län i Sverige än det var folk som flyttade från Stockholms kommun till andra län. Det var i reda siffror drygt 400 personer fler som flyttade till Stockholms kommun från andra län än som flyttade från Stockholms kommun till andra län. Så jag vet inte riktigt om ditt resonemang håller så bra...

@SK989 det blir om något betydligt färre flyg till *A hubbarna i Europa från ARN. Kanske vissa av dessa slots ges till CPH för direkttrafik. Om jag utgår från mig själv efter alla flighter dit genom åren ska jag alltid vidare. Det är givetvis för anslutningarna majoriteten av SAS pax flyger dit.

Sedan är det ju välkänt att köpkraften i Köpenhamnsregionen är betydligt större än i Stockholm, och har man begränsade resurser så lägger man dem där man tjänar mest.
Ett uttalande som har kommit flera gånger från SAS angående Stockholm vs Köpenhamn är att de kan fylla säten ungefär lika bra från båda regionerna, men från Köpehamn kan de ta bättre betalt för biljetterna. Om det handlar om valuta, större preferens för direktflyg, svensk snålhet, etc kan vi nog diskutera länge, men kankse i en annan tråd.

Toppen