Senaste nytt

Positiva saker kring SAS utträde ur Star Alliance

bstark

Medlem
Man sparar några tusenlappar per år i kreditkortsavgifter om man klipper dem. Å andra sidan är det 0 alternativ på svenska marknaden, så vi får se.
 
Man sparar några tusenlappar per år i kreditkortsavgifter om man klipper dem. Å andra sidan är det 0 alternativ på svenska marknaden, så vi får se.

Detta stämmer ju inte eftersom kreditkorten är kopplade till Eurobonus, inte till Staralliance. Kreditkorten kommer fortfarande att ge poäng till Eurobonus. Enda anledningen till att klippa korten är ju om man helt slutar resa med SAS och bara väljer Staralliance bolag för att man vill stanna i den alliansen. Men då hör det ju ändå inte hemma i den här tråden.
 

Doctor-X

Medlem
För mig som bor nära Linköping ser jag det som utmärkt att kunna utgå därifrån istället för Arlanda, förutsatt att KLM fortsätter flyga från LPI (men upp till 3 st avgångar per dag just nu och man har bytt till större plan tyder väl på att det finns en efterfrågan).
 

Gnopps

Medlem
Jag brukade flyga Skyteam/Delta rätt mycket för några år sedan och då var fördelar:
* Intjäning baserat på det flyg och bokningsklass du bokat. Dvs. du behöver inte gissa vad du kommer tjäna när du bokat ett DL-flyg som flygs av KL.
* Tillgång till alla säten på DL. UA låter dig endast boka säten längst bak i planet utan kostnad.
* DL allmänt var ett bra flygbolag.

Det är dock 10+ år sedan min senaste DL-flygning så saker kan ha ändrats.
 

ARN01

Medlem
Skulle SAS även gå med i Flying Blue så kan det vara en fördel ifråga om att kunna boka/tillgång på awards. Är ju alltid bättre att vara i det programmet man flyger med. Man får ju anta att de flesta awardbokningar kommer att vara med AF/KLM. Tex som Eurobonusmedlem och försöka komma åt bättre flighter på United är rätt hopplöst. Lufthansagruppen är lite liknande. Sedan känns det som att större program även har bättre tillgång hos de mindre i alliansen.
Om det sedan är en fördel att gå med i Flying Blue är en annan fråga. Ryker Fly Premium, shopping, everyday, 2-4-1 och annat känns det mycket tveksamt. Iof kommer en del ersättas med något annat men tvivlar på att kommer att vara lika lukrativt för oss här uppe.
 

imartin

Medlem
Var ute och sprang precis och kom på en potentiellt ganska stor positiv sak:

Just nu är det ju i princip omöjligt att boka icke-bonusresor via SAS till långdistans-destinationer där inte SAS erbjuder det långa benet. Samarbetet med LH-gruppen i detta avseende finns ju inte. I och med att AF/KLM kommer bli delägare, så lär det framöver bli möjligt att på sas.se kunna boka många, om inte alla, destinationer som trafikeras av AF/KLM – till "normala" priser (jämfört med en bokning direkt hos AF/KLM) – och med en poängintjäning som motsvarar/liknar flyg på SAS egna framtida rutter. Så vill man t.ex. flyga till Santiago de Chile, Capetown eller Bali (via AMS), kommer man kunna boka och hantera detta direkt på sas.se. Mycket smidigt, skulla jag tycka. Samt fler poäng om man använder SAS MC (förutsatt att nuvarande villkoren där kommer bestå).

Spekulation så klart, men i och med att AF/KLM kommer äga en del av SAS, så finns det inga nakdelar för dem med att gå den vägen, istället för att försöka incentivera folk att boka via AF/KLM direkt. Med stor sannolikhet kommer de vilja använda sas.se som försäljningskanal för sina egna långflygningar, helt enkelt.

Visserligen är detta inte n positiv sak specifikt med utträdet ur Star Alliance, eftersom det hade kunnat bli samma sak om LH hade köpt in sig hos SAS. Men det kommer ändå bli en förbättring jämfört med hur situationen ser ut i dag.
 
Last edited:
Toppen