Senaste nytt

Port Elizabeth, Durban, East London eller något annat i Sydafrika?

sweflyer

Medlem
Planerar en ny tur till Sydafrika i vinter som blivit ett nytt favoritland. Varmt och soligt när det är som kallast i Skandinavien.

Några dagar i Cape Town är så klart givet, sist var jag också en dag i Johannesburg och bokade en privatguide som visade runt i exempelvis downtown och Soweto och som framförallt gav all bakgrund. Det var väldigt givande.

Nu funderar jag på att lägga 1-2 dagar någon annanstans. Hur är det med städerna längst med sydkusten? Port Elizabeth, Durban eller East London. Är det någon som är särskilt värd att besöka? Port Elizabeth ligger väl längs med Garden Route som ska vara väldigt vackert.

Och hur är det med Pretoria? Värd en dag? Gautrain går ju dit vilket är en klar fördel.

Alla tips välkomna.
Jag har varit på rätt många ställen på Sydafrikanska ostkusten. Med ganska lite tid rekommenderar jag verkligen vinområdena i Västra Kap. Kanske ett besök på någon vingård. Det är härligt att få en vällagad strutsfilé med ett gott glas lokalt rödvin och kanske en brandy efter. Stellenbosch är också trevligt att bara vara i, känns som att mycket av kolonialtiden levt kvar och alla är glada och hälsar på Afrikaans när man går ute.

Har du mer tid och gillar indisk mat kan Durban vara intressant. När jag var där fick jag dock veta att det är lite svårt (osäkert) att gå ut dock, så man håller sig i princip på hotellen. Godare nanbröd än i Durban får man leta länge efter.

Pretoria har en del fina byggnader. Vad jag fick höra går det bra att gå ut på de flesta ställen, dock förekommer rån på tågen så jag skulle föreslå att du köper en excursion med guide om du vill åka dit istället. Jag gick dock själv bara till en lokal galleria när jag var där, utöver den guidning jag fick.
 

Simon

Medlem
Knysna och Wilderness, men också Jeffrey's Bay inte långt från Port Elizabeth, är väldigt fina ställen. Själva Port Elizabeth och East London tycker jag man kan hoppa över men det finns många bra ställen strax utanför. Kenton-on-Sea på andra sidan Port Elizabeth är också vackert.

Jag minns inte exakt hur lång tid turer tar, men från Durban kan man i alla fall åka på turer upp i bergen och in i Lesotho. Har inte åkt själv, men verkar fantastiskt.
 

ucce

Medlem
Och mycket lounger för pengarna i inrikes Slow-loungerna också :)

Bodde i Johannesburg under ett år och har gjort de flesta grejerna som tipsas om i denna tråd. Knysna och Franschhoek är personliga favoriter medan jag tycker att östkusten runt Durban är lite överskattat, men det är verkligen upp till tycke och smak. Om du är i Johannesburg och vill åka till ett game reserv behöver du åka till Kruger - finns många bra reservat 1-2 timmars bilresa bort. På vägen kan du passera Pretoria, varför man nu skulle vilja åka dit ;)
 

Jacob

Medlem
Tack för många bra tips och åsikter. Resan fram och tillbaka bokad nu, bara kvar att fixa inrikesbokningarna, vad det nu blir.

Och mycket lounger för pengarna i inrikes Slow-loungerna också :)
SLOW-loungerna är helt suveräna. Älskar maten, vinerna, barristan, interiören och service. Så borde alla lounger i världen se ut!

Er jeg den eneste der undres over hvilken rute og hvilke flyselskaber der bliver valgt til og fra Sydafrika? :)
Denna tråd kanske kan ge en ledtråd... ;) Kombinerade två olika christmas deals och fick ihop en fantastiskt prisvärd biljett.
Air France La Première promos | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
 

SWEDE

Medlem
Ingen storstad förutom Cape Town är värda ett längre besök. Sydafrika avnjutes bäst på landsbygden eller i småstäder. Nåväl, dra en repa till Durban och utan att se på den staden drar du direkt vidare upp till Ballito. Här kan du softa bra. Det bör vara ett djävla drag där nu under "sommaren"!
 

Brandten

Medlem
Har haft semester i Sydafrika och även bott där. Ett par månader i Johannesburg nära Sandton och har åkt runt en del. Bodde länge i Durban och var på "semester" i Kapstaden.

Johannesburg är i mina ögon inte mycket att hurra för, Kapstaden med Fairview, obligatoriska vindistrikt-resan, Boulders Beach mm är riktigt trevligt men Durban är riktigt nice!
Har bott i Ballito och nära Virginia Airport eftersom vi flög mycket. Lesotho är tråkigt, mest för att man inte ser havet. Maputo, Phinda Game Reserv och Port St Johns är fint fast kanske finast om man flyger dit eftersom det tar en stund med bil. Vi åker ner på lördag och stannar en vecka i Kapstaden och en vecka i Durban. Återkommer med tips om det behövs. ;p
 

Brandten

Medlem
Nu är vi här igen och det var lika nice som jag kom ihåg! Imorgon ska jag upp och flyga lite igen. Var uppe med helikopter över Cape Town förra veckan, riktigt trevlig landskap att flyga över.
uploadfromtaptalk1424254127450.jpg
 
Toppen