Senaste nytt

Port Elizabeth, Durban, East London eller något annat i Sydafrika?

Åker hem från Kapstaden i morgon.. varit i Stellenbosch, Wilderness (nära George) och Oudtshoorn. Wilderness är lite charmigare än George (som jag aldrig förstått grejen med). Hade otur med regn på Garden Route och alla jag känner har haft kasst väder när de gjort samma resa, det är helt klart solsäkrare runt Kapstaden, speciellt denna årstid.
Garden Route är grönskande, för vilket det krävs regn. Det hänger ihop...
Red du på struts i Oudtshoorn?

Hade otur med regn på Garden Route och alla jag känner har haft kasst väder när de gjort samma resa, det är helt klart solsäkrare runt Kapstaden, speciellt denna årstid.

Haha, nä vi hade tänkt stanna till i Wilderness men det gick knappt att se ut från bilen pga skyfall OCH dimma :eek:
Sett över hela året och utifrån de resor vi gjorde skulle jag gissa att Gauteng är bland de soligaste områdena i landet.

Nästa resa blir Northern Cape+Namibia, längtar redan :)

En annan game reserve nära Port Elizabeth är Shamwari. En helt fantastisk park men sedan lyckades vi se alla i the big five samt att vi hade turen att se när två leoparder jagade ett vildsvin. "Tyvärr" kom vildsvinet undan men ett häftigt skådespel var det.

2 dagar(!)
- Hyr bil kör till Pt. Elizabeth flyg "hem" därifrån
- Flyg till Pt. Elizabeth besök Addo
- Flyg till Durban besök Hluhluwe-iMfolozi Park eller http://www.tembe.co.za/getting.htm (känt för riktigt stora elefanter)
- Pretoria sunkigt ställe med hög osökerhetskänsla, Melrose house var väl halvintressant,
besök istället Cullinan Diamond Mine som ligger nära P.

@Jacob Jag skulle nog satsa på att stanna i Kapstaden (och området däromkring) vid
ett så kort besök. Det finns så mycket att se och göra i området med Winelands,
Cape Point, Table Mountain, Robben Island etc. Vid nästa besök tar du en annan del
av Sydafrika.. I min mening är bästa tiden att besöka landet någon gång efter mitten
av januari då sydafrikanernas kombinerade sommar- och jullov är slut. Vädret brukar
vara underbart skönt i februari i Kapprovinsen!

Garden Route är grönskande, för vilket det krävs regn. Det hänger ihop...
Red du på struts i Oudtshoorn?
Förvisso, men december borde vara ok kan man tycka. Nej, 75kg är max så fick nöja mig med att mata dem och klappa gepardungar.

Haha, nä vi hade tänkt stanna till i Wilderness men det gick knappt att se ut från bilen pga skyfall OCH dimma :eek:
Sett över hela året och utifrån de resor vi gjorde skulle jag gissa att Gauteng är bland de soligaste områdena i landet.

Nästa resa blir Northern Cape+Namibia, längtar redan :)
Ja det var stökig dimma, speciellt när man körde över bergen mot Oudtshoorn/Klein Karoo.

Kul med Namibia, jag gjorde en 10dagars roadtrip där 2009. Mycket bilåkande men raka och bra vägar så länge, t o m grusvägarna kan man stå på ganska bra med en 4x4. Hann med Etosha, Sossusvlei, Ai-Ais, Windhoek, Walvis Bay, Swakopmund, Fish River Canyon m.m. PM:a om du behöver tips!

@Jacob När åker du? Åt på The Test Kitchen (1:a Eat Out SA två år i rad) igår och det är antagligen det bästa jag ätit, någonsin. De är fullbokade till April 2015, men går att sätta upp sig på väntelista, borde funka speciellt för lunch. R470 (c:a SEK300) för deras avsmakningslunch på 5 rätter.

The Test Kitchen

• Gilla
Reactions: Alf
@Jacob Jag skulle nog satsa på att stanna i Kapstaden (och området däromkring) vid
ett så kort besök. Det finns så mycket att se och göra i området med Winelands,
Cape Point, Table Mountain, Robben Island etc. Vid nästa besök tar du en annan del
av Sydafrika.. I min mening är bästa tiden att besöka landet någon gång efter mitten
av januari då sydafrikanernas kombinerade sommar- och jullov är slut. Vädret brukar
vara underbart skönt i februari i Kapprovinsen!
Det här blir tredje besöket i Kapstaden. Jag har redan gjort det mesta av attraktioner (Robben Island, Cape Point, Table Mountain, Kirstenbosch etc), finns så klart oändligt mycket mer men åker mer dit av andra anledningar, därav tanken att kombinera med något annat. Det är trots allt ganska enkelt att resa runt inrikes med flyg och inte heller särskilt dyrt.

Jag måste hålla med om att Krugerparken är fantastisk, men det är en rätt bra bit dit även från Johannesburg. Jag gillade Garden Route också - hade underbart väder där omkring årsskiftet 07/08. Knysnas lagun är väldigt vacker, och för mig som är marinbiologiskt intresserad är museet i East London känt för den sk. Kvastfeningen som upptäcktes där, och länge ansågs vara länken mellan liv på land och liv i havet. Annars är Stellenbosch med vingårdar nära Kapstaden inte dumt heller.

Toppen