Senaste nytt

Poängpris eurobonus-resa om Vietnam Airlines kör ett av benen?

Drömmen hade ju varit om agenter kunde få override'a married segments och andra dumheter för att kunna spara pengar i det långa loppet, påstår jag i ren spekulation. Har ingen aning om AF prissätter olika awards olika som idag kan bokas av SAS, för mest troligen har dom nog andra awards i sina system dom prissätter annorlunda med tanke på att dom har dynamisk prissättning internt.
Ja, men i detta fall var det inte married segments som var det stora problemet utan att SAS inte tillåter Open Jaw mellan olika poängzoner. Dvs en regel som SAS helt och hållet beslutar om själva, till skillnad från married segments med andra bolag.

Som kund hade jag hellre betalat för den dyra zonen och fått en klart smidigare återresa från PTP med tre färre flighter. Istället ”tvingar” SAS mig att boka en mycket omständigare resa, med tre extra flighter som jag betalar mindre för (!) och som SAS antagligen har högre kostnader för. Att SAS dessutom hade tillåtit mig att resa hem MIA-PTP-CDG men inte PTP-CDG gör det ännu kons till Gard (tyvärr fanns inga platser på MIA-PTP så det blev inte aktuellt).

Visst kan AF i teorin ta mer betalt av SAS för en award PTP-CDG än IAD-CDG-BLL men jag tvekar på att den extra kostnaden för två Delta-flighterna MIA-DTW-IAD inte äter upp den skillnaden med råge. Men vad vet jag.

@Fly Hard sorry för att jag kapade din tråd med något som är helt OT, men ursprungsfrågan är ju iaf besvarad…

Last edited:
Ja, men i detta fall var det inte married segments som var det stora problemet utan att SAS inte tillåter Open Jaw mellan olika poängzoner. Dvs en regel som SAS helt och hållet beslutar om själva, till skillnad från married segments med andra bolag.
Jag tänkte mer i generella banor!

Men absolut så hade det varit skönt med viss flexibilitet i vissa fall där man skulle kunna ta beslut efter bedömning, men jag förstår att man inte vill ge det ansvaret till alla medarbetare när man redan idag blir mörkrädd efter saker man hört från agenter och genom hörsägen.

Bara inse att sötebrödsdagarna är förbi, och även jag va alldeles för sen på bollen för att ha riktigt kul!

Toppen