Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

  • Thread starter Thread starter Jakob Österberg
  • Start date Start date
palmen skrev:Finns det inte "upgrade now" som kommer upp på longhaul även om man flyger inom Europa? Där kan man ju uppgradera för fasta summor då och då. Det kostar ju lite mer men kan väl jämföras med British Airways där det brukar kosta omkring 1000 kronor att uppgradera till Club Europe från Economy.Kör inte Lufthansa också Plusgrade? Är det annat koncept där att man vet garranterat om man får en uppgradering eller inte?Om det nu är viktigt att få betala sig upp till en högre klass, går det inte att boka om biljetten och betala mellanskillnaden?Klicka för att utvidga...


Jag har aldrig sett någon "upgrade now" på SAS där man också får poäng för ny klass (på plats finns ju). Både på LH och BA har jag pröjsat för uppgradering innan avgång tidigare men det var länge sen för LH så vet inte hur de har det nu.
 
johisco skrev:Jag har aldrig sett någon "upgrade now" på SAS där man också får poäng för ny klass (på plats finns ju). Både på LH och BA har jag pröjsat för uppgradering innan avgång tidigare men det var länge sen för LH så vet inte hur de har det nu.Klicka för att utvidga...


Ibland dyker en "upgrade now"-knapp upp i Plusgrade. Om man uppgraderar den vägen får man poäng för den nya bokningsklassen.



"Instant Upgrades on SAS flights via SAS Upgrade

If a “buy now” button is visible you can pay the fixed price to upgrade your seat to SAS Plus or SAS Business and will be instantly charged and upgraded.

[...]

The new ticket class of the upgrade applies as the basis for earning points.
"



Källa: https://www.sas.no/upload/travel_info/plusgrade/plusgrade-tc-no.pdf
 
johisco skrev:Jag har aldrig sett någon "upgrade now" på SAS där man också får poäng för ny klass (på plats finns ju). Både på LH och BA har jag pröjsat för uppgradering innan avgång tidigare men det var länge sen för LH så vet inte hur de har det nu.Klicka för att utvidga...
Jag hade knappen på mina senaste två flighter

ARN-DUB upgrade now för €110

LHR-ARN upgrade now för €140 (tror jag, minns inte exakt)
 
Alan Anter skrev:Jag och en kollega budade på samma flight mellan San Fransisco och Köpenhamn. Båda är silver medlemmar, men jag skulle räknat med denna flight bli guld medlem förutsatt att jag blivit updaterad (hade 36250 baspoäng+9000 poäng för en Business Saver man får för den flighten). Hon budade 38250 poäng och jag budade 38280 poäng. Hon blev upgraderad, jag blev inte det - någon som vet vad det kan bero på? Har tyvärr vid de fyra tillfällen jag varit i kontakt med SAS kundservice alltid hamnat hos mindre begåvade och serviceinriktade personer.Klicka för att utvidga...
Kan ditt EB-nummer varit felaktigt inlagt i bokningen så att du ej fick EBS-bonusen på 5% eller vad den nu är?

Edit: fast då hade du ju inte kunnat buda för poäng alls. Så mystiskt helt klart...
 
Det är ju inte heller helt orimligt att en del av skillnader i hitrate kan bero på flygmönster (åker de veckodagar/avgångar/destinationer där det är högre tryck i plus/business).
 
Canadien skrev:Jag hade knappen på mina senaste två flighterARN-DUB upgrade now för €110LHR-ARN upgrade now för €140 (tror jag, minns inte exakt)Klicka för att utvidga...
På SAS?? Ok men då är det ju lugnt, då kan jag skita i den här budgivningen. Har bara inte sett det och såg inte på senaste flighten i lördags heller.
 
Vic skrev:Intressant! Kanske bokningsklass spelar in trots allt?@NotRyanVem la budet först? Antar hon eftersom du la dig 30p över? Isåfall kanske det är en indikation på att tid för budet före avgång har betydelse..Klicka för att utvidga...




Jag la budet först, hon hade inte mer än 38250 poäng så hon la allt hon hade. Båda är ju EBS och tid bör inte spela någon roll eftersom att de säger att "högst bud vinner".
 
johisco skrev:På SAS?? Ok men då är det ju lugnt, då kan jag skita i den här budgivningen. Har bara inte sett det och såg inte på senaste flighten i lördags heller.Klicka för att utvidga...
Möjligheten finns dock inte alltid utan beror enligt länken i mitt inlägg på tillgängligheten.
 
Agö skrev:Men det är väl just så det ska (och måste) vara. Det ska inte alltid gå igenom, oavsett om affärsklasskabinen är helt tom eller andra klasser överbokade. På vilket sätt var Optiontown bättre i detta avseende menar du?Klicka för att utvidga...
Det jag menar är att det är skillnad på inte alltid och aldrig. Optiontown funkade för mig i åtminstone säg 40% av fallen medan Plusgrade hittills är på 0%. Så i mitt tycke var ju det självklart bättre. Dessutom att man där kunde opta in för uppgradering till både Business och Plus samtidigt för att på så sätt falla tillbaks på ett alternativ om Business inte gick igenom. En klar fördel om du frågar mig.
 
OnAir skrev:Det jag menar är att det är skillnad påinte alltidochaldrig. Optiontown funkade för mig i åtminstone säg 40% av fallen medan Plusgrade hittills är på 0%. Så i mitt tycke var ju det självklart bättre. Dessutom att man där kunde opta in för uppgradering till både Business och Plus samtidigt för att på så sätt falla tillbaks på ett alternativ om Business inte gick igenom. En klar fördel om du frågar mig.Klicka för att utvidga...
Jo Optiontown funkade så här i backspegeln helt ok även om jag såklart inte gillar att köpa något jag "kanske" får. Jag blev bara nekad en gång men det var pga att hela business var proppfullt för det fanns inget kvar vid desken heller när jag prövade.
 
johisco skrev:Jo Optiontown funkade så här i backspegeln helt ok även om jag såklart inte gillar att köpa något jag "kanske" får.Klicka för att utvidga...
Men det är väl å andra sidan lite poängen. Om du vill köpa något som du garanterat får, och ta bort "kanske"-faktorn, så går ju det också -- boka den klass du vill ha från början.



Det kostar mer. Men det är det man betalar för garantin att få hamna i den kabinen.
 
Flera faktorer kan ju spela in. Dels har SAS mindre kabiner i Business numera (40 istf 46 // 32 istf 36) vilket ger en minskning på ca 10%. Dessutom kan de ju experimentera med högre gränser för vad som accepteras. Man kan ju tänka sig en situation där 5 platser går till Plusgrade, men att SAS på just den sträckan, just nu, satt en minimigräns på 5kiloSEK för Plus->Business, så ingen blir Plusgrade:ad.



Allt blir ju tyvärr bara gissningar och spekulationer eftersom vi har för lite data.
 
En stor nackdel med Optiontown var ju att man skulle ligga ute med pengarna. Så är det ju inte med PlusGrade där pengar/poäng dras först om du blir uppgraderad. Optiontownsystemet ledde till en del byråkrati när irrops skedde vill jag minnas.
 
OnAir skrev:Det jag menar är att det är skillnad påinte alltidochaldrig. Optiontown funkade för mig i åtminstone säg 40% av fallen medan Plusgrade hittills är på 0%. Så i mitt tycke var ju det självklart bättre. Dessutom att man där kunde opta in för uppgradering till både Business och Plus samtidigt för att på så sätt falla tillbaks på ett alternativ om Business inte gick igenom. En klar fördel om du frågar mig.Klicka för att utvidga...
Du kan lägga både plus och Business med plusgrade också. Måste dock lägga Business budet först.

Optiontown hade jag ca 50% hitrate med och plusgrade har jag 60% på. De gånger den inte gått igenom har Business varit nollade några ggr redan innan.
 
mha321 skrev:Men det är väl å andra sidan lite poängen. Om du vill köpa något som du garanterat får, och ta bort "kanske"-faktorn, så går ju det också -- boka den klass du vill ha från början.Det kostar mer. Men det är det man betalar för garantin att få hamna i den kabinen.Klicka för att utvidga...
Du har totalt missat vad vi diskuterar här, en uppgraderingstjänst från SAS. Vi diskuterar inte vad man kan göra istället för man kan ju stanna hemma också så då behöver man ju inte ha synpunkter på tjänsten heller ju!?



Sorry men blir lite trött på att samma kommentar kommer som svar om och om igen i den här tråden när det uppenbarligen är väldigt många som reser i jobbet och som absolut inte kan välja bokningsklass. Vilket gör din och flera andras kommentarer totalt irrelevanta för oss.
 
johisco skrev:Du har totalt missat vad vi diskuterar här, en uppgraderingstjänst från SAS. Vi diskuterar inte vad man kan göra istället för man kan ju stanna hemma också så då behöver man ju inte ha synpunkter på tjänsten heller ju!?Klicka för att utvidga...


Beklagar. Jag trodde vi diskuterade Plusgrade (som trådrubriken handlar om), och där är det ju hela poängen att man får en billigare uppgradering mot att man inte får en garanterad uppgradering. Det är ju det som är SAS uppgraderingstjänst - åtminstone den "huvudsakliga"?





SAS har ju två tjänster. Antingen köper du en uppgradering som du inte är garanterad att få (och betalar bara om den går igenom), plusgrade.



Eller så köper du dig uppgraderingen genom att betala en högre fare. Alla (eller? Åtminstone de flesta?) SAS fares tillåter ju uppgradering mot fare difference (och en ombokningsavgift om du bokat en icke flexibel biljett). Då får du en garanterad uppgradering.



Att förvänta sig att få både en garanti och ett lågt pris motsvarande utan garanti är nog att ta i...






johisco skrev:Sorry men blir lite trött på att samma kommentar kommer som svar om och om igen i den här tråden när det uppenbarligen är väldigt många som reser i jobbet och som absolut inte kan välja bokningsklass. Vilket gör din och flera andras kommentarer totalt irrelevanta för oss.Klicka för att utvidga...


Jag reser både i jobbet och privat. Privat är det enklare, där kan jag välja bokningsklass fritt. Jag kan också generellt sett planera datum mycket bättre och t.ex. anpassa mig efter kampanjer.



I jobbet beror det på. Normalt sätt gäller Go. Isåfall får man antingen leva med det, eller betala upp skillnaden själv. Detta kan antingen göras som en separat transaktion (då åker man normalt på en avgift enligt ovan), men det går också utmärkt att fylla i på reserapporten att man privat betalar den delen av kostnaden som innebär skillnaden till högre bokningsklass. På detta sättet kan jag få en garanterad uppgradering, utan att bryta mot resepolicyn.



Det är inte alla ekonomiavdelningar eller ekonomisystem som har den flexibiliteten, det är jag väl medveten om. Isåfall får man betala fare difference på en separat räkning, och tyvärr åka på en ombokningsavgift i de flesta fall.



Men det finns system och möjligheter at thantera båda.
 
Eftersom SAS tillåter gratis avbokning / ombokning inom 24h så kan man boka Go, printa ut det kvittot för jobbet, sedan boka om inom 24h-fönstret till Business för egna pengar. Kanske inte alla redovisningsbyråer som godtar, men det går rent tekniskt.
 
Back
Top