Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Har sökt utan att finna.

Sonen flyger ensam tillbaka till staterna efter jul. Går det att lägga ett bud för uppgradering till Business, och ett bud till Plus, på samma flight? Eller måste han välja vad han vill försöka uppgradera till?
Ja, bjud business först, och på sidan som kommer upp när budet är lagt, scrolla längst ned och bjud på plus, eller "extra space in Economy" som det står i lband.

Om experflyer visar inga lediga säten i Business, är det helt kört att få igenom en plusgrade då, eller är det någon som lyckats?

Om experflyer visar inga lediga säten i Business, är det helt kört att få igenom en plusgrade då, eller är det någon som lyckats?
Vad menar du med inga lediga säten?
Om alla säten är seatade i business så är det fullt för tillfället och inga uppgraderingar över huvud taget kommer att gå igenom om ingen bokar av, eller om någon inte dyker upp till flighten och det på så sätt blir säten lediga.
En plusgrade kommer dock inte gå igenom då det sker 36-48 innan avgång om det vid den tidpunkten är fullt.

Vad menar du med inga lediga säten?
Om alla säten är seatade i business så är det fullt för tillfället och inga uppgraderingar över huvud taget kommer att gå igenom om ingen bokar av, eller om någon inte dyker upp till flighten och det på så sätt blir säten lediga.
En plusgrade kommer dock inte gå igenom då det sker 36-48 innan avgång om det vid den tidpunkten är fullt.

Kanske uttryckte mig otydligt. Alla säten är reserverade på expertflyer, men min undran var mer hur pålitlig den siten faktiskt är?

Kanske uttryckte mig otydligt. Alla säten är reserverade på expertflyer, men min undran var mer hur pålitlig den siten faktiskt är?
99% pålitlig fram till att flygplatsen tar över bokningen vid checkin skulle jag säga.
Du kan ju göra en provbokning på sas hemsida i business och se om du kan köpa en biljett och då välja en plats i business. Du behöver aldrig genomföra köpet då valet av sittplats kommer innan man betalar.

Tack för svar @MrDollar och @palmen

Nu är en plats ledig enligt expertflyer, och en plats "Blocked", och mycket riktigt säljer SAS nu 2 businessbiljetter, men inte 3. Platsen som är "blocked" är alltså öppen för försäljning?

Tack för svar @MrDollar och @palmen

Nu är en plats ledig enligt expertflyer, och en plats "Blocked", och mycket riktigt säljer SAS nu 2 businessbiljetter, men inte 3. Platsen som är "blocked" är alltså öppen för försäljning?
Ja, blockade platser innebär bars att sas inte låter vem som helst boka platsen. Ibland kan man välja den om man har status, andra gånger på flygplatsen.
För att plusgrade ska gå igenom brukar det behövas 6 platser till försäljning ungefär.

För att plusgrade ska gå igenom brukar det behövas 6 platser till försäljning ungefär.
Det är ju jättebra information. Det finns ju en mall i plusgraderapporteringstråden (Plusgrade: Rapportera dina bud | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor kanske skulle denna information läggas till, dvs "antal platser till salu ca 50 timmar innan avfärd". Det finns ju så klart en risk att man glömmer att kolla tillgängligheten 50 timmar innan avgång, men de som kommer ihåg att göra det bidrar ju med värdefull information.

Så, PlusGrade är alltså tämligen kört till Business denna gång då :) Får hoppas mitt bud till plus går igenom istället.

Lite off-topic kanske, men vad kan en uppgradering i gate kosta i poäng för ARN-MIA mellan tummen och pekfingret?

Toppen